Big Fish ifrån Uppsala har med 50-talet spelningar och en handfull kassetter och skivor arbetat sig fram till en position som ett av Sveriges allra största underground-band. De spelar en underlig blandning av flera olika musikstilar som gör dem helt omöjliga att placera i något fack. Som så många andra började de dock som ett gäng tonåringar inspirerade av Depeche Mode någon gång i forntiden. Release har tittat närmare på ett av Sveriges absolut mest intressanta band.
Big Fish historia börjar egentligen redan 1986 då Tomas Gustavsson och David Giese började spela synthpop tillsammans i duon Typhoon. De var inspirerade av framförallt Yazoo och Depeche Mode och hann med att släppa kassetten “Surprised by the storm” innan projektet lades på hyllan. Med tiden förändrades också Tomas och Davids musiksmak och Nitzer Ebb och Front 242 dundrade ofta ut ut högtalarna hemma i Uppsala, men också till exempel svenska Blue For Two förekom flitigt på skivtallriken. David besökte Berlin i oktober 1988 och med sig hem i bagaget hade han två upptäckter; KMFDM och Vladimir Estragon (med FM Einheit ifrån Einstürzende Neubauten). När han kom hem skrev han vad som skulle bli Big Fishs första låt; “Memories”; som senare dök upp på bandets första kassett “The natural powers”. Ett band bildades raskt med David på sång, skrot samt maskiner, Tomas på klaviatur och skrot, Andreas “Dea” Iverhed på bas (till en början elförstärkt kontrabas) och David Molin som spelade klarinett och midiblås. Men varifrån kom då bandnamnet Big Fish? David berättar:
— Vi har ju alla känt varandra väldigt länge, och då har man alltid något slags mode-ord som man använder om allting. 1988 gick vi omkring och sa stor fisk om allting, och då föll det sig helt naturligt att kalla bandet Big Fish.
Om varför bandet bildades säger David:
— Det fanns helt enkelt inget band som lät som vi ville att det skulle låta, förklarar han. Då var vi ju tvungna att börja spela själva!
Låter då Big Fish precis som ni vill låta?
— Nej, nej utbrister David. Vi har ju idéer och visioner som är större än det vi gör, men vi har ju tyvärr begränsningar som tid och utrustning.
De har alltså spelat på skrot ända ifrån början. De gånger skrotljuden inte härstammar från sessions på Fålhagens skrotupplag, kan de komma ifrån så skilda saker som t ex krigshjälmar, armeringsjärn och elförstärkta äggskivare. Bandet är inte så kräset när det gäller valet av instrument, men däremot vid valet av percussionskrot! David igen:
— Vi testar alltid ljudet på de intressanta metallgrejer vi ser. Om det låter bra och inte är fastskruvat så tar vi det med oss, om det låter underbart och är fastskruvat så skruvar vi loss det!
Ni med välljudande soptunnor får se upp med andra ord.
Vintern 1988-89 skrev bandet (framförallt David) låtar och repade. Den 5 maj 1989 spelade Big Fish live för första gången. Publiken reagerade positivt och bandet uppmuntrades av framgången till att fortsätta. 9 november genomfördes en utsåld konsert på en gammal teater i centrala Uppsala, på scen hade bandet sin hittills största skrotarsenal. Senare samma kväll föll Berlin-muren och Big Fish anser fortfarande att det var deras förtjänst.
De gjorde några enstaka konserter under slutet av 1989 och början av 1990. Strax innan de skall spela in sin första demo lämnar David Molin bandet. Som en trio spelar de in tiolåtarskassetten “The natural powers” under sommaren. Kassetten såldes i cirka 100 exemplar och fick ett positivt mottagande. Även om den är väldigt ojämn så hade bandet redan här hittat sin egen stil — en salig blandning av olika musikstilar. Om man jämför med hur Big Fish låter idag så är “The natural powers” aningen poppigare och texterna är överlag på engelska. Precis som nu skriver Lars Johansson, en vän till dem, en del av texterna. Tomas och David står för det mesta av musiken.
Efter inspelningen fick bandet en ny medlem, Arvid Eriksson, som de tidigare medlemmarna känt sedan sandlådeåldern. Bland hans meriter kan nämnas att han har varit discjockey och dessutom spelat i ett band som enbart gjorde Alice Cooper covers! I Big Fish gav hans gitarrspel dem en mer rockig framtoning. Bandet lämnade nu definitivt Front 242- och Nitzer Ebb-influenserna bakom sig och fansen blev fler och fler.
Med Arvid väl med i bandet kom sångaren i ett annat Uppsala-band, Peter Fröberg i New Form, med förslaget att de och Big Fish skulle ge ut en delad mini-LP tillsammans. De nappade på idén och plattan spelades in i Örebro i en 16-kanalig studio med hjälp av Anders Dannvik. Han är för övrigt låtskrivare och producent till yrket och hade två låtar med i årets svenska schlagerfestival. Hur som helst hade de tidigare pratat med Energy Rekords vilka åtog sig att ge ut skivan.
— Men när de fick höra den färdig produkten ångrade de sig eftersom de tyckte att det skulle vara alldeles för svårsålt, berättar David. Men då, när vi redan spelat in, tyckte vi att vi lika gärna kunde ge ut plattan på egen bekostnad.
Sagt och gjort. “Hydrology” släpps i samband med en konsert i Uppsala i mars 1991 på Uppsala-bolaget Tango Train. Trots en så gott som obefintlig promotion och distribution sålde de 500 exemplaren slut relativt snabbt och “Hydrology” är nu på väg att bli något av en raritet. Den fick genomgående positiva recensioner och visar en klar utveckling från “The natural powers”. “Hydrology” är smutsigare, tyngre, mer genomarbetat och framförallt bättre.
I mars ställde de också upp i tävlingen Musik Direkt, anordnad av Musik i Uppland och gick till final med låten “Död mans vals”. De fick också ett erbjudande av Energy att medverka på “I sometimes wish I was famous” — bolagets platta med Depeche Mode-covers. Big Fish spelar in “Never let me down again” i Davids källare, och lyfts av recensenterna fram som en av plattans höjdpunkter. I maj spelar bandet i Västerås; deras första spelning utanför Uppsala. På en konsert just där jagade Viktor Ahnfelt (gitarrist i Pure Pain) bort de rasister som av någon underlig anledning gillade bandet. På våren medverkade också Mattias Rasmussen (sångare i Pure Pain) vid ett par konserter som slagverkare.
Under sommaren spelade Big Fish in en ny kassett, som släpptes i september med titeln “Död mans vals”. På kassetten märks tydligt hur de hämtade inspiration ifrån olika håll, bl a svensk folkmusik. Vad beträffar texterna säger David:
— Vi försöker alltid satsa på att ha vettiga texter. Om det sedan blir en svensk eller en engelsk text får låten avgöra. Vissa låtar passar bäst på svenska, andra på engelska. Jag försöker skriva som Carl Michael Bellman och Cornelis Vreeswijk, inte för att jag når upp i deras klass men det är samma typ av texter.
På hösten gjorde bandet dessutom två spelningar i Tjeckoslovakien, närmare bestämt i Prag. David igen:
— Vi satt i Slottsparken i Uppsala och så kom det fram en kille med stor finnig näsa och glasögon och presenterade sig som Petr, och han kom från Prag. Han skulle lifta till Nordkap för 30 D-Mark. Han fick bo hos oss ett par dagar och sedan på hösten åkte vi ner och hälsade på honom tillsammans med Six Pack Sonic — ett annat band från Uppsala.
Några spelningar hade de dock inte bokade, men de lyckades ändå fixa två väl nere i Prag. Dessa blev en stor framgång och de bestämde sig för att återvända nästa sommar.
Vid denna tid knöt bandet kontrakt med Strontium Records i Göteborg, som erbjöd sig att ge ut en fullängds-CD med dem. Resten av 1991 använde Big Fish till att skriva låtar till den kommande plattan. “Vargavinter” spelades in under påsken och gavs sedan ut i 500 exemplar under sommaren. En enad kritikerkår gav bandet utmärkta recensioner, och idag är “Vargavinter” så gott som slutsåld. Den kommer dock att pressas upp på nytt. På “Vargavinter” tar bandet steget fullt ut och har enbart svenska texter — vilket ännu mer förstärker deras originalitet och särart. Under sommaren besökte de ännu en gång Prag och gjorde tre mycket lyckade spelningar.
Under hösten och vintern 1992 turnerade bandet flitigt runt om i Sverige och de hann också med att skriva ett knippe nya låtar, både på svenska och engelska. Och framtiden då?
— Efter sommaren kommer vi att ge ut en CD-singel och en fullängds-CD. På singeln kommer vi att ta en låt från CD:n (förmodligen “Dans mot tiden”) och en låt som inte är med på CD:n. Vi planerar också ett stort femårsjubileumsparty någon gång under året. En av låtarna på “Vargavinter” kommer att plockas ut till samlingskassetten “Repulse”, som ju Release släpper längre fram i år.
BIG FISH
MEDLEMMAR & FUNKTIONER
David Giese: sång, maskiner
Thomas Gustavsson: maskiner, skrot
Arvid Eriksson: gitarr
Andreas “Dea” Iverhed: bas
STARTÅR
1988
HEMORT
Uppsala
SKIVBOLAG
Strontium Records
MUSIKSTIL
Industrirockpunksynthfolkmusik
DISCOGRAFI
1990 The natural powers Kassett Egen produktion
1991 Hydrology MLP Tango Train
1991 Död mans vals Kassett Tango Train
1992 Vargavinter CD Strontium
Lämna ett svar