Tragic Comedy är namnet på en intressant, ung skånsk synth grupp som är högaktuell med sin debutskiva “ciphers”.

Gruppen består av bröderna Mathias och Martin Dümmatzen, Fredrik Magnusson och Richard Lautrup. Martin och Fredrik står för det mesta av musikskrivandet medan Rickard skriver texterna som sångaren och frontfiguren Mathias tolkar. Samtliga gruppmedlemmar kan dock sägas hjälpa till lite överallt, vilket leder till en mycket god sammanhållning och stämning i gruppen.
På min första fråga om musikaliska förebilder och inspirationskällor svarar killarna något undvikande att de beundrar Lassigue Bendthaus och Kraftwerk men anser sig själva ha ett ganska eget sound. Då jag nämner likheter med Covenant känner de sig smickrade men avfärdar det med att de inte alls är lika tunga.
Då vi fortsätter med att diskutera övrig alternativ musik på marknaden talar de uppskattande om technon, en genre som färgat deras egen musik. De anser dagens indiepopscen, med undantag av April Tears, vara ganska ointressant och har därför inga direkta kommentarer därom. “Vi gillar alla typ er av smart, välgjord och genomtänkt musik” summerar Martin ihop diskussionen.

Jag vänder mig sedan till textförfattaren Rickard Lautrup och frågar varför “ciphers” är en så negativ platta. Varför skriva texter om så otrevliga teman som kärnvapenkrig och förslavade människors kamp mot ångesten, när det finns så mycket annat trevligt att förtälja? Rickard förklarar att plattan snarare är realistisk än negativ och Martin fyller i med att det vore väldigt naivt att skriva positiva framtidsskildringar då vår planet ser ut som den gör. Mathias avslutar diskussionen med att berätta att människans roll i det framtida informationssamhället kommer att vara ganska utsatt och att det är om rädslan för detta som “ciphers” till stor del handlar om. Tragic Comedy har inte för avsikt att göra enkel underhållningsmusik, de försöker istället på elektronisk väg tolka unga människors framtidsvisioner.
Då vi kommer till text- och stämningsmässiga inspirationskällor så nämner Rickard såväl George Lucas filmer som Tolstojs böcker. Mathias berättar i samma veva att gruppnamnet, Tragic Comedy, är taget från en pjäs av MoMre. Han fortsätter med att berätta att namnvalet har två baktankar. Det är dels en beskrivning av livet (som ju, som bekant, ofta känns som en tragisk komedi) och dels en motreaktion på alla, en gång i tiden, “överdrivet häftiga” namn i branschen.
“Det fina med vårt namn är att det är ganska mesigt, vilket jag tror vinner i längden” kompletterar Martin strax därefter.

Tragic Comedy är en grupp som spelat flitigt i södra Sverige det senaste året, bl.a. som förband till Syntec och Die Krupps. De tycker att de lärt sig mycket genom att studera hur de stora professionella grupperna arbetar.
“Det är fascinerande hur trevliga alla de stora banden är” berättar Martin, “Jürgen Engler tog sig faktiskt tid att både kolla in och kommentera vår spelning, fast han antagligen var både stressad och likgiltig…”.
Ni som sett Tragic Comedy live har kanske funderat över de diabilder som visas till varje låt. Rickard berättar att de är tagna av en utomstående person som på detta vis gjort personliga tolkningar av låtarna. “Vi håller på att jobba på en scenshow som kommer att innehålla betydligt mer än bara musik…” berättar Fredrik och antyder att de i framtiden kommer att lägga ner mycket tid på själva uppträdet.

De är nu närmast aktuella med att deltaga på Memento Materias samlings-skiva “Electromagnetic”, som snart kommer att komma ut i handeln. De har även redan börjat arbeta på en uppföljare till “ciphers”, en skiva som kommer att bli både betydligt jämnare och bättre om man skall tro Mathias utsago.
Då jag avslutningsvis frågar om de har något speciellt att tillägga, så säger de att de är mycket tacksamma över att grupper som S.P.O.C.K. och Elegant Machinery har ökat intresset för svensk synth på kontinenten. “Vi har dom killarna att tacka för mycket…” för att använda Martins egna ord.

Tragic Comedy, fyra mycket trevliga och musikaliskt kunniga killar, kommer att bli intressanta i framtiden. Håll ögonen öppna efter möjligheter att se dem live — det är nämligen en upplevelse.