“KROSSA KIDSEN, GASA KIDSEN!” skanderade ungefär 200 unga strupar i novembermörkret utanför Scandinavium senast New Kids on the Block skulle uppträda i Göteborg. Bestörta flickor i de lägre tonåren försökte med gråt i rösten bemöta från andra sidan av den manstarka polisstyrkan. “Fyfan, va ni är knäppa!!” “jävla nazister” försökte någon, men dränktes ohjälpligt av de gladlynt brutala slagorden.
“De förenade länens intellektuella samfund mot New Kids on the Block” — ja, det finns faktiskt en sådan organisation — stod bakom demonstrationen. Samfundet bildades för ett år sedan av de åttondeklassare som i sina län vunnit Dagens Nyheters nutidsorientering, när de sammanfördes i Stockholm. Nu är det en stadigt växande organisation med 600 medlemmar. Från början var det en ren anti-fan-club, men sedan har perspektivet vidgats till att gälla det som NKOTB står för, den kommersiella musikindustrin, berättar Martin Olsson, som är något slags ledare för organisationen i Göteborg:
— De är skapade från början till slut för att dra in pengar. Inget annat.
“MAKE MUSIC, NOT MONEY” stod de på en av banderollerna. Förra året drog NKOTB in 2,4 miljarder kronor enbart på prylförsäljning (godis, serietidningar, sovsäckar, bandspelare, affischer osv.)
— Vi har funderat på att arrangera en anti-NKOTB-konsert. Och vi får hoppas NKOTB kommer till Göteborg snart igen så vi kan ordna en ny demonstration.