— Lotus är ett bra exempel på hur duktiga musiker kommer i kläm på grund av Malmös urusla musikpolitik. Det måste helt enkelt skapas alternativa musikställen. Malmö har egentligen förutsättningar för ett rikt musikliv. Bara en sån sak som närheten till Köpenhamn inbjuder ju till samarbete. Men idag fungerar ingenting som det skulle kunna. Det är Peps Persson som talar om den knipa som malmöbandet Lotus sitter i. Lotus är instrumentalgruppen som i mitten av januari spelade med i samma “Fredag med ungdomsredaktionen” som Jazz Incorporated (med Janne Schaffer & Rune Gustafsson) och Risken Finns. Där spelade Lotus två egna kompositioner och Frank Zappas Son of Mr Greengenes.
— Skriv gärna att jag gillade Lotus, säger Janne Schaffer till NyM. Det står jag för. Musikaliskt har dom en stor framtid.
Första gången Lotus lät höra tala om sig var i november förra året. Då vann gruppen en popbandstävling som ett bilvaruhus (!) hade arrangerat på sin öppningsdag. Med i juryn satt Rune Hallberg från Sveriges Radio. Han blev så imponerad att han omgående bokade tid för en radioinspelning.

Rutinerade

Trots en låg medelålder finns det rutinerat folk i Lotus. Anders “Chico” Lindvall, 20, började lira gitarr hos självaste Peps redan som femtonåring! Och Bengt “Mulle” Holmqvist, 22, den andre sologitarristen, var den drivande kraften bakom Troublemakers, som låg på 10-i-topp med Rock Around The Clock för ganska många år sedan. Håkan Nyberg, 21, spelar trummor och är engagerad på två håll. Dels i Lotus och dels i Tomas Wiehes Första Förband. Claes Ericsson, 27, spelar elpiano och orgel. Det gjorde han även i Take Off, som gjorde två Englands-turnéer och två LP-skivor. Stefan Berggrensson, 20, är basist och har för brödfödans skull kompat Peter Holm. Förmodligen får Lotus sin sjätte medlem i Lasse Berggrensson, 24, bror till Stefan. Lasse var sångare i Troublemakers.
Att försöka försörja sig på popmusik i Skåne är bland det vanskligaste man kan ge sig in på. Hoola Bandoola och Peps klarar av det, mycket tack vare att man stundtals bott och verkat i huvudstaden.
— Jag vill verkligen inte ge en skåning rådet att flytta till Stockholm, säger Peps. Men antagligen är det enda utvägen för närvarande. Där sitter kritikerna och väntar på att musiken ska komma till dom.

Hankar sej fram

Likväl hankar sej hela Lotus fram som musiker. Men knappast som grupp. “Multe” undervisar på gitarr och orgel hos Studiefrämjandet i Malmö. Vid sidan om går han på vuxenskola. Troublemakers hade ju gyllene år 1965—70 och det blev si och så med studierna. En annan konsekvens av de glada dagarna är att han fortfarande dras med en kvarskatt på 10 000 kr. Men “Multe” ångrar ingenting. Claes ger privatlektioner i pianospel. “Chico” gör enstaka inhopp som gitarrlärare. Han har aldrig behövt fylla i en deklarationsblankett. Stefan tar — även om det bär emot — vikariat i dansband. Då och då sliter han i hamnen som stuvare. Håkan försöker klara sig på det han spelar in med Tomas Wiehe och Lotus. Han är inte fet…
Tre i bandet har erfarenheter (dåliga sådana) som dansmusiker. När Troublemakers upplöstes gick “Mulle” och Lasse över till till dansband.
— Det är nog det värsta man kan ge sig in på, tror “Mulle”. Improvisation är i det närmaste förbjudet. När jag la av med dansmusiken var jag helt nollställd. Allt självförtroende var borta.
— Tiden med Peter Holm var en pina, säger Stefan. Man fick verkligen lära sig vad det innebär att vara bakgrundsmusiker. Ett fruktansvärt slit och jäkt med utrustning så att stjärnan skulle komma till dukat bord. Och dåligt betalt.
Dom ekonomiska problemen gör sig ständigt påminda. Tillsammans med NyM:s reporter räknade killarna ut vad deras utrustning hade kostat. Slutsumman kom snuddande nära 100 000 kr.
Hur ska det gå för Lotus? Orkar man framleva sina dar med ströspelningar och repetitioner i ett fallfärdigt hus i det centrala Malmö? Peps tycker att Lotus är ett kvalitetsband. Rune Hallberg på radion likaså. Och Janne Schaffer tror att framgångarna kommer med tiden. Men man kan inte leva på beröm…