Det tog mig en lyssning att bli kär. Kär i en skiva, kan man bli det? Svar ja. Jag har under en längre tid levt ihop med en skiva i min cd. Det här kan låta väldigt konstigt men det är det nämligen inte. Grand Tone Music fångade mig med sitt vemod och jag är såld. Den nakna ljudbilden ger inledningsvis en känsla av uppgivenhet för att avslutas med en stor portion hopp om livet. Nedan ska jag med sångerskan/gitarristen Nina, trummisen Jim och organisten Dans hjälp försöka förklara hur saker och ting står till.

– Mina texter handlar mer om integritet, då inte i kärleksrelationer, utan mer i situationer som man kan hamna i dagliga livet. Det är texterna till hälften av låtarna, resten är väl mer funderingar kring vad som helst, kärlek och vänskap – om dagliga livet helt enkelt. För mig är det inte känsligt med frågor rörande texterna, jag är så van det. (Nina)

Was it harder for you
than I thought it was.

– Skivan gick snabbt utav bara helvete att spela in. Vi började spela ihop den femte januari och låtmaterialet var klart strax innan vi spelade in runt midsommar. Vår producent Dag Lundqvist, en gammal räv som överlevt trettioåriga kriget och är en ljuvlig människa, var och tittade på oss. Han tyckte som oss att det inte behövdes någon basist, det funkade så otroligt bra mellan oss tre och Dan fixade det med sin orgel. Men den gick inte så lågt och Dan hade turen att hitta ett Fender Rhodes-piano och saken var klar. Det bästa är att det funkar live också. (Nina)
Vad gör ni i era vardagliga liv?
– Jag gör skivomslag. Det senaste jag har gjort är vårt omslag och Absolut Music 26 samt Absolut Italia. (Nina)
– Jag jobbar inte som dom andra. Det är väl det som skiljer oss åt just nu. Jag går på konstskola och målar. Det är väl i stort det jag gör när jag får arselet ur vagnen. (Jim)
– Jag jobbar för tillfället på ett digitalt tryckeri. Som förste digitalpressoperatör. (Dan)

They will be sorry
´Cause they can’t see us
We are here.

Hur föds er musik?
– Vår musik kommer till på olika sätt. Det kan börja med att någon har några bitar. Eller så tar vi något överblivet material som inte har passat in förr i något sammanhang men som vi fortfarande tycker är bra och pusslar ihop med något nytt. Sen sjunger jag lite och det brukar faktiskt bli dom orden som blir text sen. (Nina)
– Det är väldigt mycket handarbete i replokalen. Skivan låter rätt likt våra demoinspelingar. (Jim)
Berätta lite om er själva och vilka ni egentligen är.
– Jag är telemarksspecialist. Det är jag som är Musto Grand. (Dan)
– Living-on-the-edge-grejor är inget för mig. Jag vill ha båda fötterna stadigt på jorden. (Nina)
– Det undrar jag också. Jag vet faktiskt inte. (Jim)
– Romantikern! (Dan & Nina)

She said call me up
whenever you may need me
´Cause I need you.

Framöver kommer Grand Tone Music förutom att invänta reaktionerna på plattan att spela ute. Fast bara på lördagar eftersom det annars kommer att inkräkta på deras vardagliga liv. Singelsläppet Venues spelas redan flitigt på radion och en tillhörande video finns också till allmän beskådning. Den är egenproducerad med hjälp av en super-8 kamera och innehåller uteslutande bilder på gruppmedlemmarna.
– Våra influenser är vackra lugna saker som Stina Nordenstam, Fläskkvartetten, Red House Painters, Monika Z och Jan Johansson.
– Kan inte du tipsa om några bra band? (Alla)
Det var en lätt fråga. QuickSpace, June Of 44 och Halo Benders (alla tre från den nordamerikanska kontinenten).
– Finns det inget svenskt du gillar?
Med risk för fjäsk, Grand Tone Music. Refused och Breach tillhör också favoriterna. Det finns så många bra svenska band.
– Förresten, vi gillar Palace Music också, fast dom är ju lite skränigare och mer oplanerade än oss. Vi vill egentligen låta som dom ibland fast det går inte, men det är vår målsättning. Vi måste ha en sporre, en deadline. Att jobba under stress är bra för oss. Vår nästa deadline blir augusti för då ska vi ha nästa platta klar. Fast den enda press vi känner just är att det ska funka live. Nu är dags för er skribenter att vända ut och in och att dissekera den. Det ska bli intressant att se hur den blir emottagen, vi har gjort vår del av jobbet nu.

I repeat everything that you say.
Mostly because I don’t trust my aims and goals.