I dagens hårdrock värld blir det svårare och svårare att prestera något nytt och fräscht. Från Stockholm kommer Thomas Wolf en gitarrvirtuos med eget sound. Det roliga är att han spelar neoklassisk hårdrock men ändå får det att låta originellt. Jag vill inte skriva att det han gör är nyskapande men dock fräscht.
Efter två tidigare med kvinnosång har han nu rekryterat Thomas Vikström på sång. Hur det kommer sig samt en del annat bad jag honom besvara.

På debut skivan spelade STORMWIND AOR, på uppföljaren hårdrock och på nya plattan ”Heaven can wait” har ni blivit ändå hårdare – stundtals nästan power metal. Vart ska det lida hän – death metal?
Ha, ha. Nej men utveckling går åt det hårdare hållet hela tiden. Nästa skiva kommer att bli ännu hårdare men samtidigt mer progressiv. Vi tänker även arbeta mer med maffiga körer, trallvänliga refränger och melodier som är det viktigaste i STORMWIND.
Körerna kommer att bli lite mer åt QUEEN-hållet för nu har vi ju en sångare som har en bred och kraftfull röst.

Det låter nästan som SYMPHONY X.
Det kommer att gå åt det hållet.

För att prata om den nya plattan ”Heaven can wait”. Det är nya medlemmar med nu igen.
Efter förra plattan satte jag mig ner och tänkte att jag ville ha ett nytt och solid gäng med professionella musiker. Jag tog kontakt med Thomas Vikström för jag anser att han är en av Sveriges bästa sångare och han nappade med en gång. Det var likadant med Kasper Dahlqvist (ex. TREASURE LAND). Vi hade audition med en del sångare och fastnade för Patrik Johansson från WITHOUT GRIEF.
Alla är så duktiga på sina instrument och har en så proffsig inställning och då har även ödmjukheten kommit inom bandet. Vi har redan bestämt oss för att turnera och att spela in nästa skiva redan till hösten faktiskt. Efter det ska vi åka till Japan för några spelningar efter nyår.

På ”Stargate” använde ni fiol men på ”Heaven can wait” har ni vidareutvecklat det och använt mer stråkar. Det är ju något som blir allt vanligare i hårdrock genren men varför har du valt att göra det?
Det är en så otroligt stor skillnad att ha med riktiga instrument istället för att använda keyboarden. Det känns äkta den här känslan av trä. Det är även roligt att använda sig av andra musikstilar i hårdrocken så som stråkar och opera sång. Det finns de som inte gillar att man gör det men jag tycker att det passar in.

Hur löser ni det live?
Det går inte. Live är det bara Rock N’ Roll som gäller. Rent livemässigt kommer vi att köra en mer metal repotoar.

Berätta om de små operetterna som är med på skivan.
Det började med att jag ville prova att skriva en rockopera och skrev en portitur på ungefär 15 minuter. När jag sedan började att arbeta på ”Heaven can wait” var det uppenbart att det skulle vara för progressivt att göra en sådan grej på en metal platta.
Jag kortade ner den och delade upp den i två delar. Jag använde den första som intro och avslutade skivan med en två minuters opera.

Du är en av de artisterna (tillsammans med NARNIA, TREASURE LAND, DESTINY, EVERGREY och kanske Michael Romeo för att nämna några) som medverkar på den kommande YNGWIE MALMSTEEN tribut skivan. Hur kommer det sig och vilken låt valde du?
Det var verkligen hedersamt att bli tillfrågad för Yngwie har ju spelat in så mycket bra samt gjort så mycket för svensk hårdrock. Jag valde en låt från hans tid med ALCATRAS från plattan ”No parole for R N’ R”. Låten jag valde måste ha den coolaste titeln i hela universum: ”To young to die, to drunk to live”, ha, ha.

Du var tidigare svensk mästare i karate. Det måste ha varit skitjobbet att kombinera karaten och gitarren på den tiden. Hur är det nu?
Jag lade ju av att tävla i karate när jag låg på topp men visst var det jobbigt. Numera tränar jag bara två gånger i veckan för att hålla mig i form men jag har inte mer tid för gitarren nu. När man jobbar som professionell musiker tar affärerna så mycket tid. Närmare 75% skulle jag tippa. Jag har nästan aldrig tid att öva på gitarren vilket är väldigt synd. När jag spelar komponerar jag.

Du lever efter något som kallas ZEN filosofin. Vad går det ut på?
Det är en filosofisk lära som handlar om att fånga nuet. Att leva i nuet i en positiv anda. Att inte låta sina tankar blockeras av att koncentrera sig på morgondagen eller på vad som hänt. En mycket positiv filosofi tycker jag.

Hur har reaktionerna varit på ”Heaven can wait” hittills?
I Japan har det gått mycket bra. Vi fick 85% av 100 i Burrn och har radiorotation på låtarna ”Magic night” och ”Eye of the storm” varje dag.
Jag fick nyss veta att vi kommer att få 8,5 poäng av 10 i tyska Rock Hard vilket är positivt. Tyvärr gick vårt bolag i Europa i konkurs för bara några veckor sedan så det har varit hektiskt det sista. Tur i oturen hann de inte utge skivan vilket hade orsakat en hel del problem. Om den hade hunnits utges så hade den blivit låst, vi hade inte fått en krona och skivan hade inte kunnat bli utgiven efteråt heller. På grund av den positiva responsen som plattan har fått så var det nära att vi skrev på för BMG (en av de största i branschen) men jag ångrade mig i sista sekund och beslöt mig för Digital Dimension istället. Det är ett amerikansk bolag där Stan Wincent är involverad. Han arbetade bland annat med AEROSMITH redan på 70-talet. De har bra distributions avtal med många av de största i Europa men viktigast av allt – vi kommer in på den amerikanska marknaden vilket är något som inte ens RHAPSODY har lyckats med.

Något practical joke att berätta?
Vi har ju inte varit ute och spelat så mycket men Thomas Vikström blåste mig ordentlig häromdagen. Thomas kan verkligen härma en tjej perfekt. Han ringde och sa: ”Hej. Jag heter Mia vi träffades på Spy Bar för några veckor sedan. Du behövde ju några körsångerskor”. Jag hade träffat några tjejer där tre veckor tidigare å jag köpte hela grejen. Någon timme senare ringde han och as garvade men han kommer att få igen på releasepartyt.

Diskografi:
Straight from your heart
Stargate
Heaven can wait