1994 måste definitivt ha varit MILLENCOLIN’s år. För det första så släppte dom fullängdaren “Tiny Tunes” som sålde 10 000 ex på bara några månader, dom släppte även CDs “Skauch” som innehöll SKÜMBACK’s gamla slagdänga “That’s Up To Me”, dom gjorde även en stor mängd spelningar på sin turné “Tiny Tour”, bubblade på Trax, vart nästan stämda av Chiquita, den här listan går att göra lång som ni ser. Tycker att MILLENCOLIN är värd all den publicitet dom fått, deras musik är välspelad Soft Hardcore/Ska som bäst återspeglas på “Tiny Tunes”. MILLENCOLIN kommer nog också ta över efter THIS PERFECT DAY när det gäller att sälja och producera t-shirts. Hela nio t-shirts har dom lyckats få fram under sin två åriga existens. Den här intervjun blir som en uppföljare till dom få frågor jag gav Erik om MILLENCOLIN då han svarade på en CHARLES HÅRFAGER intervjun som jag gjorde till ABN #4,5. Erik hade också lite att säga…

Hur har responsen varit på “Tiny Tunes”?
Den har väl varit bra över huvud taget. Tror faktiskt inte vi har fått en enda dålig recension på den. Jag tror inte vi har fått en dålig recension över huvud taget, ärligt talat. Inte en rutten, det har vi aldrig fått. Skryt! Nä, men det finns säkert folk som tycker att vi är sämst i världen också, men vi har inte lyckats få någon sådan recension. Ja, men den har varit bra i största allmänhet.

“Tiny Tunes” har nu sålt 10 000 ex. Är du nöjd med den och är det något som du skulle vilja ändra på i efterhand?
Jaa, det finns alltid saker man skulle vilja ändra. Men faktiskt inte så jävla mycket som det brukar vara. Det brukar oftast vara, — Åhh, det där vill jag ändra. Asmycket som man går omkring och stör sig på som ingen annan märker utan bara sig själv som märker för man har gjort något speciellt med omslag och allting som jag gör. Brukar alltid vara en massa smådetaljer som jag sitter och stör mig på som en jävla idiot. Fast det är inte så mycket på den här, det är väl nån liten småsak med omslaget och sen så inspelningen är det väl oxå bara sådär små unkna grejer som ingen märker.

Har ni funderat på att byta bolag till något större och hur funkar det med BURNING HEART?
Nä, det är ju så att Babs kan ju sälja oss vidare om han känner för det. Just nu ser varken han eller vi någon anledning till att göra det för att det funkar bra tycker jag.

Hur har “Use Your Nose” och “Skauch” sålt?
Ähh, dom har väl sålt typ sex tusen var tror jag och det är ganska coolt att dom säljer jävligt bra nu, det är jävligt trevligt. I början sålde ‘Use Your Nose’ inte så jävla bra, typ första pressen på 1400 tog ju en jävla stund innan den tog slut. Sen så nu när vi släppte ‘Skauch’ så började den sälja och sen när vi släppte ‘Tiny Tunes’ så säljer den ännu mera. Den fortsätter att sälja.

Tror du att det finns en chans att MILLECOLIN kan bli en hype, ungefär som det hände med TEDDYBEARS STHLM?
Jaa, det är väl inget kul med hypar och trender och sånt där. Det tycker jag inte är så jävla mysigt. Vi spelar och sen så råkar man… skulle man råka bli en hype så är det bara att acceptera det, fast jag gillar det inte.

Ni gav nyligen ut eran nionde t-shirt. Vilken är du mest nöjd med och hur har dom sålt?
Ähh, jag är faktiskt mest nöjd med den där brodyr t-shirten. Samma brodyr som munkjackan, för den ser proffsigast ut och sen ser det coolast ut med litet tryck. Fast den är inte så avancerad men jag tycker att den är jävligt mysig. Så att… jag vet inte, den har inte sålt så jävla bra för det är inte… många vill nog ha ett stort tryck även fast inte jag gör det. Den som har sålt bäst av tröjorna måste vara Chiquita tröjan och Skauch tröjan. Chiquita tröjan är jag ganska nöjd med också. Den är så jävla kult, vi blev stämda med den och sådär.

Eran Chiquita tröja har ju blivit förbjuden, berätta hur det hände?
Jo vars, det var ju så att Babs fick för sig att han skulle fixa en massa sponsorer åt oss. Chiquita är ju en given sponsor, det är ju ascoolt att ha Chiquita spons. Så tog han våra skivor och våran tröja som det står MILLENCOLIN istället för Chiquita på och skickade dit. Åh liksom, MILLENCOLIN gillar bananer och lalalalala och så fick han ett brev tillbaka som det inte stod ett enda ord nämnt om spons över huvud taget det enda som stod var att slutar ni inte genast med den där tröjförsäljningen så stämmer vi er. Så då var vi tvungna att sluta, hårda bud i Mellerud.

“Skauch”, vart fick ni det ifrån?
Skauch är liksom ett uttryck som har kommit här i Örebro. Det är så här, Ska musik, alltså Ska. Och sen så liksom, det är en hälsning egentligen. Man gör typ som ett sånt här victory tecken, så håller man bak handen. Nä, först så klatchar man, en vanlig hi-five sådär. Sen så säger man skaaaoooouuuccchhhh, det är alltså ska och auch, alltså ont för det gör ont. Sen gör man ju liksom victory tecken fast man böjer fingrarna så det ser ut som kaninöron. Det är skauch hälsningen och den har funnits ett tag, fast sen så döpte vi våran skiva till det.

Varför körde ni en massa covers på “Skauch”? Nu har ni även spelat in THE POLICE låten “Every Breath You Take”, varför just den?
Syftet med ‘Skauch’ var ju att den skulle vara en förfest till fullängdaren om man ska säga. Fast det blev det ju inte utan det blev ju som en egen liten skiva, därför är jag lite missnöjd med den för det var inget kul att ha med covers på den. Men skit i samma, det var därför vi tog med coverserna. Den känns inte så riktig den skivan och det är lite tråkigt. ‘Every Breath You Take’ var ju faktiskt Swanö’s idé. Eller vi höll på och snackade om lite olika låtar som vi kunde köra och sådär och då sa han såhär, — Fan, kan ni inte köra ‘Every Breath You Take’ den har jag funderat på länge den borde vara jävligt bra att göra om till en sån här version. Och så gjorde vi det så det är egentligen Swanö’s förtjänst.

Ni gjorde nyligen en video till “Da Strike”, varför till just den låten och hur blev den i helhet?
Ja, den låten är ju för att vi gillar den låten. Den är en av dom bästa låtar vi gjort och det där med bowling är ju roligt. Texten har ju en story så man kan ju bygga en video på det, en bra sån där låt och plus att det är en rolig låt ingen sån där tråkmåns låt. Jag tycker att det är roligare att göra en video på en rolig låt. En Ska låt var ganska gjutet att göra en video på eftersom att jag tycker att det passar bättre på ett sätt, lite svårt att göra till en Hardcore låt och få den att se bra ut. Man kan fjanta omkring och se hur jävla löjlig ut som helst och ändå blir den ganska tuff videon på ett sått. Men den vart väl ganska spexig våran video.

“Da Strike” släpps även som CDs i januari, vad blir det mer för låtar och kommer det att komma någon mer hit—singel från “Tiny Tunes”?
Fler hit-singlar vet jag inte om det kommer att komma. Hit och hit, det vet jag ju inte, men den ska släppas i samband med videon i alla fall. Man vet aldrig, har man tur kan man komma upp på en massa listor och det är väl ingen idé att springa omkring och hoppas som en jävla idiot. Och den kommer att innehålla en ny låt som heter ‘Softworld’, kommer bara hamna där och Backstage samlings CD:n och sen så kommer det kanske att komma en live låt. P3 ska göra en liveinspelning på lördag då vi spelar i Avesta och vi får se hur ljudet blir och så. För då kan man köpa ut en låt och se om det blev bra, möjligtvis. Och sen så kommer det att komma en spexig låt som vi ska spela in på Forms porta, det är ‘Pain’ i akustisk version som heter ‘Naip’. Eller ‘Niap’ heter den, alltså bakoframvänt. Så spexiga är vi.

Tycker du inte att det kan vara missvisande att göra en video/CDs på en Ska låt när ni annars för det mesta spelar soft Hardcore?
Nä, egentligen inte. Jag anser att spela både Hardcore och Ska. I och för sig har det blivit att vi spelar mest hardcore låtar. Jag vet inte, jag gillar den låten bara.

Ni har varit bubblare på Trax, var det pinsamt?
Nää, inte var det pinsamt utan ganska coolt. Det var tufft. Kaj Kindvall bor ju nära dig.

Stöld “Fazils Friend”, POTLATCH, va?
Ja du POTLATCH gitarrist, undrar vart du har fått det ifrån? Jag kan faktiskt inte ärligt talat komma på det själv för jag tycker inte att det liknar någon av era låtar. Ärligt talat alltså, skulle vi snott det så skulle jag fan erkänna det. Om det där Hardcore partiet så tycker jag att det är mer GORILLA BISCUIT än något annat. Även fast vi inte har snott det där ifrån heller. Jag har inte hört era låtar så jävla mycket, nu pratar jag med dig, POTLATCH. Jag har hört eran låt på Hardcore For The Masses och så på G-SPOT samlingen och jag tycker inte att det liknar någon av dom i alla fall. Fast vem vet, vi kanske har snott det genom telepati.

“Leona” texten bygger ju på en riktig händelse, berätta vad som hände?
Jo, vi var i Hässleholm och spelade. Det vart inbrott i våran buss och dom snodde lite väskor och skit och det var måttligt roligt. Sen så spelade vi en spelning och det kom fyra personer, publik rekord. Dom hade åkt 13 mil för att se oss där, det var inte en enda person från hela Hässleholm. I och för sig så hade dom inte satt upp en enda affisch eller någonting. Men det var ju jävligt kult att spela inför fyra personer. 100% av publiken röjde så det var ju trevligt och vi gjorde en special scenshow, lottade ut badbollar och sånt där. Det var i och för sig ganska länge sedan, det var någon gång i våras. Sen på kvällen drog vi ut och söp som vanligt när man är ute sådär och då skulle vi in på någon jävla krog så då gick vi in där och det var helt sämst fast då gick vi ner i källaren och där var det något jävla disco och så skulle man få betala 50 spänn för att komma in och så satt det en jävla snygg brud i kassan och så började vi fjäska och vara dumma i huvudet som vanligt. Till slut vart hon så trött på oss så hon släppte in oss, tror jag. Hon garvade ju och sådär, men antagligen var det att hon var så jävla trött på oss för vi stod och tjatade så jävla länge och sa att vi skulle skriva upp henne på tacklistan och hon trodde säkert att vi var världens största idioter som hittade på allting. Hon hade aldrig i sitt liv hört talas om oss. Och sen så senare var vi på det där jävla discot och det var inte så jävla kul i och för sig, så satt vi utanför och hängde ut och då så kom hon ut. Då var hon i och för sig jävligt trevlig och så gick vi och åt hamburgare tillsammans med henne och hennes kompisar och jag tror att hennes kille kom och då vart det inte lika roligt längre så då gick vi hem. Fast nu har jag hört ryktesvägar att hon har köpt skivan och tyckte att den var jävligt bra, så det är ju mysigt. Hon var jävligt snygg måste jag informera om.

Varför tror du att MILLENCOLIN’s musik går hem så bra hos folk? Vilken målgrupp tror du mest köper skivorna?
Målgruppen som köper skivor mest, det är väl skateboard och snowboard åkare tror jag. Men det är ju sådana vi själva är, jag gillar den gruppen mest själv som köper våra skivor för det är sån musik vi spelar. Det är klart att det är andra folk som köper den med, jag tycker att det rätt kul att alla gillar våran musik. Vi har en blandad lyssnarkrets och det tycker jag är jävligt positivt. Vi spelar inte bara musik för skateboard åkare. Jag tycker att det är skitkul att alla lyssnar på våran musik och varför det går hem är väl för att det är jävligt enkelt att ta åt sig. Det är klara melodier, det är inte svårlyssnat över huvud taget det är trallvänligt och melodiöst. Jag gillar mest Ska låtarna, dom är mest dansanta.

Hur går Tiny Tour och hur många spelningar har ni gjort det här året?
Turnén går bra som fan, det är jävligt trevligt. Turnén går ju bra, vi har gjort typ 20 spelningar bara på turnén och publiksnittet har varit 350-400 pers och det är ju jävligt bra. Som mest har det varit 800 pers i alla fall. Det har ju inte varit under 100, sämst var det väl i Kalmar på Pump Club en torsdag på någon slags krog och det är ju inte så hett att spela på. En krog en torsdag i Kalmar, det var väl bra ändå för det kom 150 pers. Men det har gått bra, vi trivs bra som fan att spela. Det är förjävligt att åka i våran buss utan värme, det är det värsta som finns. På bussresan från Luleå till Örebro höll jag fan på att spy, 12 timmar och jag kan inte sova i den där bussen heller. Det är lite jobbigt och det är så jävla mycket strötid som man inte utnyttjar och det får jag lite abstinensbesvär av. Sen när man väl spelar och när konserten är så är det skitkul och sen efter det så är det tråkigt igen. Det är bara att sova och vakna, det är lite jobbigt just det där men att spela är ju skitkul, jag älskar det. Men hur många spelningar vi har gjort det här året det är ju en jävla massa. Det kan jag inte räkna, vi hade typ innan turnén spelningar varje helg i stort sett. Det är nog en hel del.

Åsikter om det ökande Hardcore intresset?
Det är både positivt och negativt, det är många som säger, — Åh, det är så tråkigt när vanligt folk lyssnar på musiken man har lyssnat på länge. Jag vet inte riktigt om jag skall hålla med om det, det är egoistiskt att säga så oxå. Jag tycker att det är bra musik, så jag tycker egentligen bara att det är positivt att folk tar till sig. I och för sig är det ju fel om folk bara lyssnar på det för att vara tuffa, om det nu har blivit så illa. Men om folk lyssnar på det och tycker att det är bra, då tycker jag att alla kan få lyssna på det för jag tycker att det är en helt suverän musik. Älskar sån där musik och jag har lyssnat på det jävligt länge. Tänker jag fortsätta med i alla fall även om folk slutar, det skiter jag i. Jag tycker att det är trevligt, det blir ju bättre stämning på konserterna när det är fler folk. Jag har absolut ingenting emot det. GREEN DAY ‘Basket Case’ tycker jag är en otroligt bra låt och skiter i om den ligger etta på Traxlistan för tillfället, jag tycker den är helt suverän ändå.

Har ni aldrig funderat på att ta med någon som spelar sax/trumpet i MILLENCOLIN, vore väl ballt?
Ja. Vore väl ballt just när man spelade kanske, men inte ballt i bussen och inte ballt att vara så många personer. Vi trivs gott och väl med att vara fyra personer. Kola har väl haft en massa idéer om att han bara ska sjunga och skaffa en ny basist, typ tänkt det någon gång i bland fast jag vet inte om det är något seriöst. Det vill inte jag för fyra personer är nog att hålla ordning på, för en person till går inte plus att om det ska hoppa in en till person när man har spelat tillsammans så här länge, det är nog en jävla omändring. Plus att vi ändå har så lite blås med. Okej, vi skulle kunna arrangera in en massa blås i dom nya låtarna, men jag tycker inte att det känns nödvändigt. Jag älskar sån musik, jag tror nog att någon gång ska jag fan börja spela i ett Ska band med blås, det är fan det bästa. VOODOO GLOW SKULLS, vilket jävla ös och THE MIGHTY MIGHTY BOSSTONES är ju helt suveränt. Plus en massa gamla Ska band är ju också helt suveränt. Det är öset jag vill åt.

MCD till sommaren, har ni planerat någonting?
Ja, det blir en MCD till sommaren som skall släppas till Bergslagsrocken ungefär. Den kommer att innehålla 5-6 låtar, en låt klar för tillfället. Just nu när man turnerar så orkar man inte repa, vi repar någon gång ibland sådär, det blir så jävla drygt att hålla på och repa när man ändå träffas så jävla mycket. Man tar ut varandra tycker jag. Lika bra att vara för sig själv när man är hemma här, redan börjar man märka ändå att man är lite trött på varandra i bussen för man börjar bråka om löjliga saker. Men vi har ett juluppehåll och då kommer vi att repa och jag har en Ska låt som nästan är klar och Kola har väl ett par låtar och jag tror Form också har ett par. Det där är nog inga problem. Det blir nog en 5-6 låtar, kanske sju till och med.

Hur går det för MILLENCOLIN i utlandet då?
Jag vet inte, det går väl inte så bra för något BURNING HEART band i utlandet direkt. Våran skiva skall släppas på license i Japan. I Japan har vi sålt en 500 skivor. Babs fick en beställning på 300, jo det måste vara en 500. Plus att vi har sålt singlar där också. Och NO FUN AT ALL skall släppas där på license och Hardcore For The Masses och nu vill dom släppa oss också, fast nu är det ett annat bolag. Ett bolag som har släppt LEMONHEADS på license så det verkar vara ganska roligt. Men NO FUN AT ALL ska släppas på THEOLOGIAN, PENNYWISE’s bolag som släppte deras första singlar ‘Wild Card’ och ‘Words From The Wise’. Där ska den släppas och dom har med några låtar, dom och PENNYWISE och något band till är med i någon jävla surfvideo i USA, så det kan nog bli jävla spexigt. I USA har vi väl bara kommit iväg med några skivor, dom amerikanska banden vi har spelat med har faktiskt varit imponerade. Jävligt kul, dom har vart impade och det är kul. LAGWAGON och STRUNG OUT tyckte typ så, — Åh jävlar… Det är jävligt roligt att dom tyckte det för dom är ju band som vi typ ser upp till. Så det är ju svårt att vara ett svenskt underground band och komma ut i utlandet, Babs har väl okej distribution fast det finns ju ingen… det är ju ingen som vet vilka vi är där borta, man måste ju göra en massa reklam där det kan komma igång. För att vi skall kunna börja sälja i USA så måste vi komma med på några skatefilmer eller något sånt där. Det är det enda liksom för att det är ju ingen som vet vilka ett jävla svenskt band som heter MILLENCOLIN är för något och det är ingen som vågar köpa en skiva… den säljer väl några, men det kan ju inget som kan bli stort för det måste ju synas. Jag vet inte, jag bryr mig inte så jävla mycket. Jag är inte så jävla kåt på att bli rockstjärna eller något. Det är kul att vi får spela.

WRONG DIRECTION?
WRONG DIRECTION är ett band från Ludvika. Det var ganska länge sedan vi var där och spelade och så hette dom WRONG DIRECTION och sen fick jag höra att dom hade fått det namnet från ‘Pain’. Refrängen är ju ‘Walking in the wrong direction’ och så vidare, det var där dom hade fått det ifrån. Sen körde dom en cover med oss, dom körde ‘Pain’ och så… det var ganska spexigt, bra sådär. Men dom har tydligen inga egna låtar och det är tråkigt. Andra gången vi spelade med dom så spelade dom bara LAGWAGON covers, det är vad jag har att säga om WRONG DIRECTION.

Ni blir bara softare och softare, hur låter det nya materialet?
Softare och softare, det är egentligen lite fel på ett sätt utan det är väl bara det att för det första har vi varit noggrannare i studion så att ljudet blir ju kompaktare och lenare, det blir ju inte lika punkigt som det var på ‘Use Your Nose’ även fast det inte var så punkigt där men det blir ju tightare också. Då låter det ju för det första lite jämnare och sen så har vi väl blivit lite bättre på att köra, så vi har väl lite finare och softare körer fast musiken är faktiskt minst lika snabb som den var på ‘Use Your Nose’. Det blir liksom bara, BAD RELIGION låter ju också softa som fan ibland. Det är ju bara för att dom har så fina och stämningsfyllda körer liksom. Men ändå går låtarna ofta jävligt snabbt, det gör våra också. Sen soft och soft, det är ganska roligt att vara soft eftersom att alla ska vara hårda. Och det nya materialet låter exakt likadant som vårt gamla material fast jag vet inte vart vi är på väg, jag tror vi håller oss… vi har kört precis likadan musik hela tiden och det är väl bara det att vi har blivit bättre på att spela än vi var från början. Och då låter det ju snabbare och råare på ett sätt… det snabba låter mer skitigt. Jag vet inte, vi har blivit duktigare på att spela, tror jag. Vi är ju värdelösa på att spela fortfarande fast vi har väl blivit bättre i alla fall på en oförklarlig anledning.

Image, Chiquita bananer, bowling och skateboard. Tre väldigt olika saker, hur har det blivit så?
För det första, image låter ju lite löjligt för att det är säkert många som tror att vi, — Nu skall vi fixa värsta imagen och det klingar jävligt illa i mina öron. Image är absolut ingenting man vill ha utan det har bara råkat blivit så. Kola skrev den där låten när han spelade skitmycket bowling så tänkte han att han skulle skriva en låt om bowling, så skrev han den låten. Vi spelar ju också bowling, vi spöade REFUSED uppe i Umeå. Jag är jävligt dålig på bowling ärligt talat men, Kola är ganska bra och Larsson också. Mathias vill inte vara med, inte då i alla fall. Vi är väl inte så jävla duktiga men det är jävligt kul att köra bowling. Imagen är bara en grej man tycker är kul och då skall det vara en låt om det. Skateboard är det säkert asmånga som tror att vi har hoppat på skatetrenden, men det är så jävla löjligt därför att jag har skatat sedan jag var tolv år. Mathias och Nikola har gjort det, Larsson har aldrig skatat i hela sitt liv men i början när vi började så var det ju bara vi tre. Och då tänkte vi bilda ett skateband på låtsas, Form har tex varit med i svenska landslaget om man kan säga så. Varit sponsrad och varit med i Street Style teamet för några år sedan och var jävligt bra, kom skitbra i tävlingar och sådär. Så det är inget som vi har hoppat på den sista tiden utan det är ju bara som man är och musiken vi spelar är från början influerad utav sådana där, gamla band som var med i skatefilmer, SUB SOCIETY, OPERATION IVY och såna band så det var ett sånt band vi ville starta. Sen vart det bara seriösare och seriösare och till slut ett huvudband. Det här med bananer är ju, bananer är ju töntar och vi är ju inte så jävla tuffa. Image är bara larviga grejer som blir förstorade bara för att man håller på med det. Det är ju skämt allting.

Vad kommer att hände med MILLENCOLIN under 1995 då?
Jag vet inte riktigt. Vi ska fortsätta med våran jävla turné som börjar bli lite härsken nu, lite jobbig. I februari till mitten av mars och sen ska vi ta ett uppehåll och bara göra låtar och vara hemma. Sen till sommaren skall vi spela på dom flesta festivalerna, sen till hösten där har jag ingen aning om. Sen kommer det väl en till fullängdare till oktober/november kanske? Jag vet inte, vi gör väl någon turné antar jag. Vi ska även spela i Norge, Danmark och Finland under våren också. Annars vet jag inte, får se vad som händer.

Bra, Erik! Lycka till med resten av turnén och MCD:n. ‘Softworld’ är en mycket bra fortsättning på låtarna från ‘Tiny Tunes’, forsätt i den stilen.

MILLENCOLIN, Box 441, 701 48 ÖREBRO