Ska spelas idag i var och varannan håla i Sverige, men det är ofta med 2-Tone baneret högt hållet. Ska i den traditionella skolan är desto sällsyntare, utom i Västerås förstås. Där hittar vi den lovande nykomlingen The Cigarres, och… Fortsätt läsa →
AMAZONAS Amazonas (La Ment/WEA) *** Det går inte att kalla Amazonas ”ett sidoprojekt för Wilmer X” om man inte vill få på moppen av Pelle Ossler (gitarr) eller Mats Bengtsson (orgel). Och för Ole Herman Finholt (gitarr), Stefan Jönsson (bas)… Fortsätt läsa →
Visste Du att de första skivorna som släpptes på Joker Records finansierades med pengar från Solvalla. Visste Du att In The Colonnades mini-LP spelades in under slagsmålsliknande scener. Visste Du att… Jan Svensson var runt 1983 sångare och låtskrivare i… Fortsätt läsa →
Tyngst, bäst och högst, så kan man kanske sammanfatta Stockholmsbandet IN THE COLONNADES och deras attityd. Det har gått en del rykten om bandet p.g.a vissa uttalande de har gjort och några uppseendeväckande spelningar. Bandets grundare och gitarrist MAGNUS GEHLIN… Fortsätt läsa →
Att det kommer mycket bra och ny popmusik från norrland är det väl knappast någon som undgått. Vi ser till exempel Sundsvalls SHADES OF ORANGE, Skellefteås stora utbud med band som exempelvis THIS PERFECT DAY, WANNADIES och HOLGER DANSKE, Luleås… Fortsätt läsa →
ATTENTAT, PERVERTS, INCEST BROTHERS & KNUGENS HÅF Göteborg Det regnar och är tomt i staden; endast stadens punkelit är vaken. Regntunga ligger Göteborgs gator, lika tunga som alla de sjutusentrettielva trappstegen upp till Sprängkullen. Ikväll skulle det vankas punk med… Fortsätt läsa →
Telefonsvarare kan olyckligtvis ställa till det ordentligt ibland. Det fick undertecknad erfara när THE CREEPS trummis PATRICK OLSSON fanns i andra änden av linjen. Apparaten ifråga fick slaganfall så början av intervjun, som handlade om bandets första år, blev raderad…. Fortsätt läsa →
SKA, den totala glädjens musik, är tillbaka! Efter att ha haft sina storhetstider på Jamaica och i England under 60- respektive 80-talet verkar Sverige denna gång vara centrum för det ultimata svänget. En rad trevliga band förvaltar arvet: Monster, Tic… Fortsätt läsa →
KAI MARTIN & STICK! Biomusik (Silence) Äntligen, skulle jag vilja utbrista. Men samtidigt måste man reservera sig med att Sticks moderna rock fortfarande är på experimentstadiet. Den reservationen döljer inte att detta är något av det mest spännande som dykt… Fortsätt läsa →
Torsdagen den 15 december satt jag och pluggade inför en 18-poängs juridiktenta, och allt var rätt hemskt. Som väl var hade jag något att se fram emot: klockan 17 skulle jag gå till Sten Sture & co i Uppsala för… Fortsätt läsa →
VAR HÄLSADE, ärade läsare. Nu är det åter dags för en Jorden Runt-resa, som denna gång tar oss till bland annat Österrike och Italien. I vanlig ordning rundar vi av hemma i härliga Svedala. Denna krönika är dessutom ett jubileum… Fortsätt läsa →
Det är inne med blues i rocken. Gary Moore och ZZ Top visade vägen in i 90-talet. För Mats Ronander är det här med blues den mest naturliga sak i världen. Men ”bluesmannen från Örebro” vill hellre karakterisera musiken på… Fortsätt läsa →
© 2026 BLASKOTEKET — Drivs med WordPress
Tema av Anders Noren — Upp ↑