För tredje året i rad arrangerades den alternativa grammisgalan SAMA — Swedish Alternative Music Awards. För första gången stod Zero music magazine bland arrangörerna och hade möjlighet att följa arrangemanget från början till slut. Efter långa förberedelser var det äntligen dags att avnjuta publiksuccén. När det hela drog igång fanns självklart Zeros representanter på samtliga fyra scener och runt de sex barerna under taket till Kårhuset Studs i Göteborg.

Låt oss titta tillbaka i tiden, närmare bestämt tre år. Då kom Alexander Bard med idén att starta en synthens grammisgala. Fredrik Rundqvist som då var ansvarig för det engelska skivbolaget Mute i Skandinavien nappade på idén och det hela rullade igång. Efter några månaders förberedelser var det så dags. Nu tre år senare är arrangemanget en stor händelse i svenskt musikliv. Så väl publik, media som artister ser fram emot den årliga händelsen. Arrangemanget hårdbevakas av TV, tidningar och radio vilket i sin tur har gett arrangemanget den status det har idag.

I år bjöds det på fyra scener där 15 olika grupper uppträdde. Nytt för i år var även en modeshow på stora scenen. Många besökare blev positivt överraskade och gjorde showen till en succé. Höjdpunkterna under SAMA var självklart priserna som delades ut i klasserna årets nykomling, årets låt, årets live, årets album och det mest betydelsefulla priser; årets artist.
Kvällen inleddes med en konsert av Eddie Bengtssons retroprojekt Sista Mannen På Jorden. Retropopen fick synthpop-publiken att tända till och när sedan Saft klev på stora scenen gick publiken inte att stoppa, stämningen var på topp. Efter denna lugna inledning var det dags för hårt rockande Cat Rapes Dog. En energisk Annelie Bertilsson drev på publiken som aldrig verkade tröttna. Samtidigt på stora scen inledde Mobile Homes med att spela sin senaste video på en storbilds-skärm. Konserten öppnas sedan med välkända “Afraid” som i en något poppigare tappning inte alls känns som en hit. De framförde en rad nya låtar som ställer höga förväntningar på det kommande albumet men live får gruppen ända bakläxa; tråkigt och dåliga sånginsatser.

Tyska Melotron skulle vara något alldeles extra men gjorde nog större delen av publiken besvikna. De utlovade tyska stjärnskotten visade prov på ett oengagerat liveframträdande och svaga låtar. Roligare var det istället i bottenvåningen där coverbandet Volvo 242 underhöll med covers på bland andra Front 242 under kvällen.

20:30 var det dags för en modeshow. Designern Annelie Bertilssons kollektion Moosewear visades upp och efter lite missöden med tekniken blev det emellertid riktigt lyckat. Kvällens stora överraskning var svenska Page i orginaluppsättning. Oväntat för väldigt många stod trion på stora scenen vid niotiden: Marina Schiptjenko, Anders Eliasson och Eddie Bengtsson. Bandet bjöd på något som SAMA-publiken sent kommer att glömma. Med publiken som kör sjöng Anders och Eddie sina gamla 80-tals hitar “Hus av glas”, “Liv”, “Mia och Tom”, “En dag på Zoo” och naturligtvis “Dansande Man”. Detta var kvällens absoluta topp och troligen kommer även medlemmarna själva att vilja göra om detta trots att de själva svor på att detta var sista gången.

Efter Pagespelningen var det dags för kvällens fyra huvudband. Mesh, Covenant, Welle:Erdball och sist Apoptygma Berzerk. Mesh visade att de inte bara är ett band i mängden, en skön liveshow och bra sång.

Welle:Erdball höll stämningen uppe och visade att tysk hårdsynth fortfarande har en storpublik i Sverige. Precis innan denna spelning fick svenska Fidget framföra sin cover på Trans-X hiten “Living On Video”, i väntan på Welle:Erdball mottog gruppen publikens hyllningar. Fidget var en skön överraskning och ett bra inslag på SAMA 2000. Visst fanns det de trångsynta människor som stod och pekade finger under den korta spelningen men bandet brydde sig inte och röjde loss under bandet i särklass snabbaste spelning någonsin. Covenant är Sveriges och kanske Europas främsta electroakt som är värda en storpublik och det bevisade man med råge den här kvällen, Covenant gör ingen besviken! Avlutande Apoptygma Berzerk gör som sina svenska motsvarigheter electro för en storpublik. En fet liveshow som sticker av mot både rock och techno gör att även Apoptygma Berzerk går mot ett rejält genombrott.

Varför: Enda musikpristillställningen med respekt inom alternativmusiken
Varför inte: Alldeles för kort arrangemang
Tips inför nästa år: Köp biljett i tid

Bästa nykomling 1999:

1. Venus Outback
2. Lorelei de Lux
3. Backlash
4. Hayce

Bästa liveartist 1999:

1. S.P.O.C.K
2. Saft
3. Cat Rapes Dog
4. Covenant

Bästa låt 1999:

1. Covenant “Tour de Force”
2. Saft “Sitter Perfekt”
3. Yvonne “My Man Foreverman”
4. Statemachine “Battered And Bruised”

Bästa album 1999:

1. S.P.O.C.K “S.P.O.C.K: 1999”
2. Lustans Lakejer “Åkersberga”
3. Saft “3-2-1”
4. Kent “Hagnesta Hill”

Bästa artist 1999:

1. Saft
2. S.P.O.C.K
3. Covenant
4. Cat Rapes Dog