Bolagsprofilen: Per Faeltenborg — Energy Rekords & Hot Stuff

I den här serien möter ni personer som betyder mycket för musiklivet i Sverige, men som sällan får chansen att visa och uttrycka sig. Personer som sitter på viktiga poster och ser till att skivor, festivaler och annat blir av. Kanske kan du som spelar i ett demoband få tips och idéer så att ditt material mottas på rätt sätt. I detta nummer möter vi mannen bakom skivaffären/postorderfirman Hot Stuff och skivbolaget Energy Rekords.

Per Faeltenborg startade Hot Stuff i småländska Älmhult 1986. I dag är det Skandinaviens ledande postorderfirma för elektronisk musik. Hot Stuff säljer även all sorts independent musik. 1989 startades Energy Rekords som en skivetikett vid sidan av Hot Stuff. Två år senare blev det ett fristående skivbolag och i dag finns dessutom ett par underetiketter till Energy, exempelvis Cascade, October och Beat That!.

Under åren har bolaget gett ut skivor med bland andra S.P.O.C.K, Cat Rapes Dog, Pouppée Fabrikk, Page, Rational Youth, Yvonne och LCD. Energy licensierar även utländska akter som Das Ich, Front Line Assembly, Die Krupps och Front 242 till den skandinaviska marknaden. De arrangerar dessutom den årliga festivalen Virtual X-mas.

Bästa skiva på Energy Rekords?
— Blue For Twos “Earbound”, annars gillar jag singlarna “Förlåt” med Page, Yvonne “Wires” och Cat Rapes Dogs “Motorhead”.

Vad har betytt mest för Energy?
— S.P.O.C.K rent ekonomiskt, Yvonne för respekten i Sverige, framgångarna med Die Krupps för utlandet.

Bästa signing?
— S.P.O.C.K och Yvonne.

Bästa minne?
— Det finns mycket att välja på: exempelvis när någon berättar att Energy har gett ut en platta som betytt mycket för dem, att Virtual X-mas är bäst, att Hot Stuff har den schysstaste servicen eller det bästa utbudet.

Tråkigaste upplevelsen?
— Man kan inte gräma sig för att man missade grupper som Ace Of Base eller Rammstein när man fick deras demos. Men något som känns är att John L. Byström (chefredaktör på tidningen Sound Affects) inte finns med oss längre. Han stod för allt vad independent musik är och har lämnat ett stort hål i musiksverige efter sig.

Hur ska en demo vara för att Energy ska nappa?
— Jag signar aldrig ett band bara på en demo. Hur personerna är, att vi passar ihop, att de kan spela live och har geist är mycket viktigare. Givetvis föredrar jag 3-4 bra inspelade låtar på cdr med schysst omslag och en bild på gruppen, före en överspelad begagnad kassett med 14 låtar utan låtlista.
Per rekommenderar band på demostadiet att ta sina 3-4 bästa låtar, göra dem så bra de kan och låta någon kunnig kommentera. Fila sedan lite till innan de skickar dem. Se till att kontakta någon på skivbolaget först och presentera medlemmarna i gruppen utförligt.

Hur ser framtiden ut för Energy?
— Vi har fullt upp med de artister vi har nu, men man vet aldrig. Närmast kommer en stark höst med album från Project-X, Rational Youth, LCD, Pouppée Fabrikk. Robert Marlow tror vi att vi kan hitta ny mark med. Licenser med Das Ich, VNV Nation och Iris är också på gång.

Vad gör du om 10 år?
— Något med musik helt säkert. Kanske samma som idag fast i någon annan position.