Visserligen är de ännu inte lika folkkära som Snoddas, men SATOR har idag definitivt etablerat sig som ett av Sveriges mest pålitliga band. Oavsett om de medvetet har siktat mot stjärnorna eller ej så har de ända sedan debuten “Wanna start a fire” (under namnet SATOR CODEX) hela tiden varit “bound to be big”. På fjärde, WEA/Metronome, släppta “Headquake” far gruppen fram på ungefär samma autostrada som föregångaren “Stock rocker nuts“, och trycker med hjälp av en suverän vråltrimmad produktion än en gång gasen tungt i botten. Fortfarande saknas dock den riktiga radioanpassade hit som ska lyfta bandets karriär ännu ett snäpp. OK att skivan kryllar av godbitar, och i den förmodade sommarsingeln “I wanna go home” har bandet stora möjligheter att i alla fall slå sig in på Trackslistan. Skönt nog är det fortfarande inte tillräckligt utslätat för att nå de riktigt stora massorna.

Nu i sommar kommer bandet att än en gång fara riket runt som någon form av tunggungande husband, och spela på i stort sett alla festivaler av vikt. Denna sommar dock utan Joakim Thåström och med enbart eget bränsle i tanken.

När det gäller responsen hittills verkar hela den samlade svenska pressen vara enig om att bandet kommer att slå igenom. I artikel efter artikel har det “kommande” internationella genombrottet slagits upp. Förväntningar är med andra ord enormt stora.

Jag pratade nyligen med bandets numera riksbekanta keyboardist och något överviktiga Ace Frehley-imitatör Hasse Gäfvert om lite av det som hänt och som är på gång. Och som de gamla obskyrt fanatiskt ärrade skivkonsumenter både jag själv och grabbarna i SATOR är, och förmodligen alltid kommer att vara handlade mycket av samtalet givetvis om deras covers och överhuvudtaget goda musiksmak. Trevlig äkta rumpmas som jag är lämnar jag härmed över ordet “hårdrock?” till en minst lika trevlig, dock utvandrande dalmas.

“Vi har inte blivit hårdrock. Det är bara soundet som är tyngre och kraftfullare. Plattan som spelade in i Music-a-Matic i Göteborg och mixades i PUK studios i Danmark ser vi som en ganska naturlig fortsättning på förra skivan. Det är egentligen inte speciellt mycket som har ändrats i Musiken. Fortfarande pendlar vi hårt mellan de stilar vi alltid kört.
Hårdrock har vi alltid gillat. AC/DC tillhör favoriterna. Och det finns väl även några nya band vi influerats av. T ex METALLICA och PANTERA som är snuskigt bra och tunga. Och WHITE ZOMBIE och L7 som också är jävligt coola” .

Med WEA/Metronome bakom er har ni väl alla chanser att breaka?

“Det är ju helt klart en positiv omställning. De har gett oss i stort sett fria händer, och är beredda att satsa väldigt hårt på nya plattan o s v. Radium lämnade vi efter att de blev uppköpta, och ställde oss fria. Vi har i och för sig varit igång till större bolag tidigare, men det har liksom aldrig känts rätt. Vad som fick oss att välja WEA var att de har jävligt bra PR/försäljare, och bra rutin överhuvudtaget. Bolaget har dessutom möjligheterna att jobba professionellt gentemot utlandet, vilket är viktigt. Vad jag vet nu så ska “Headquake” ges ut i de nordiska länderna samt i England, Italien och Tyskland.

Det är väl länder där några av era skivor släppts tidigare. USA – hur blir det där?

“Det är fruktansvärt svårt att få till stånd någon riktigt bra deal i staterna. I alla fall något som man inte förlorar pengar på. Vi har ju lirat ett par gånger i USA, och har även två amerikanska managers som vi fixat just för att vara beredda på om något skulle hända. Vi får helt enkelt se. Problemet är att landet har alldeles för mycket egna band av vår sort”.

I Tyskland däremot går det väl ganska bra?

“Jodå – vi har turnerat en hel del därnere faktiskt. Bl a spelade vi tillsammans med tyska DIE TOTEN HOSEN på 8 ställen i landet. Det var liksom ishallar, och konserter som drog mellan 3 500–10 000. De är helt enkelt as-stora på hemmaplan och säljer mellan en halv till en miljon av sina plattor. Faktum är att vi eventuellt kommer att göra en klubbturné med dem här i Sverige till hösten. Detaljerna är visserligen inte riktigt klara men vi hoppas det ska bli av”.

Skulle det inte vara kul att göra något liknande engelska Rollercoaster-turnén, eller den amerikanska Lollapalooza-grejen?

“I och för sig skulle det vara kul att dra ihop några heta svenska indieband av olika slag, men jag tror inte det skulle funka. Sverige är tyvärr alldeles för litet, och för geografiskt fel helt enkelt. Vi har inte heller de rock’n’roll-rötter som t ex folk i Finland och Tyskland har. Det är tragiskt, men så är det.” 

Det här med alla era olika covers tycker i alla fall jag bevisar att det i alla fall finns vissa svenskar med bra smak. Vad är det egentligen för coverlåtar ni har gjort och som ni tänker göra? Och förresten hur går det med BABY DEMONS?

“Den cover som folk verkligen minns är ju förstås “Oh mama“. Men sen är det en hel driva låtar vi tycker borde ha blivit hits. Gamla punk/new wave-prylar som GENERATION X “Ready, steady go”, MISFITS, WIPERS, NUNS och deras “Media control“, SUICIDE COMMANDOS och så då på de senaste singlarna en GARY GLITTER– och en SOFT BOYS-låt.

Vi vill på något sätt undervisa folk, och få dem att plocka upp bra musik. Ok – visst är “London calling” en fruktansvärt bra låt, men det finns så mycket “ohört” som folk borde höra. Jag tycker dessutom att tiden är ganska rätt just nu. Allt som har hänt med GUNS & ROSES, METALLICA och så förstås NIRVANA… Det är på något sätt som om tiden kanske har kommit ikapp oss. OK att kanske bara 10% av de som hör “Smells like teen spirit” går vidare och börjar lyssna på annorlunda musik, men bara det är jävligt kul.

När det gäller BABY DEMONS så ligger vi egentligen ganska lågt. Vi kör ibland och då blir det mest som en hobbygrej. Vi har heller aldrig spelat in något, och har väl inte direkt några planer på att göra det än”.

Finns det några nya band du tycker att folk verkligen borde kolla upp?

“Det finns massvis av nya band av stort intresse. MANIC STREET PREACHERS tyckte jag var bra live. De är kanske lite för upphypade och omskrivna just nu, men samtidigt väldigt bra. Minnesota bandet SOUL ASYLUM tycker jag folk ska lyssna på. Hade de kommit idag hade garanterat varit stora. L7 är också schyssta, och för att inte tala om BAD RELIGION. Suveränt band! Det finns så mycket. Det gäller bara att leta lite extra och på annorlunda ställen i skivbackarna. All musik har existensberättigande. Säljer en artist 60 miljoner plattor så måste det vara något särskilt. Själv gillar jag mer såna prylar som säljer 300 ex”.

Slutligen undrar jag bara om ni, med tanke på omslagen till de senaste skivorna, har någon form av knuttekomplex?

“Taskig ekonomi heter det. Vi har alltid velat äga bågar. Tills vi har råd med det får vi helt enkelt köra på imagen. Det ska vara lite olja, lite damm och rök. Sånt gillar vi”.

Sköna ord från en kille som m a o kanske skulle kunna tänka sig en ny karriär i KENNETH & THE KNUTTERS. Usch – hemska tanke. Så illa ställt kan det väl ändå aldrig bli. Kvaliteten och allt på och runt nya LP’n tyder på något helt annat. Lycka till grabbar!