»Ung låtskrivare söker musiker för att bilda det ultimata popbandet.«

Det är något speciellt med band som börjar sin karriär med annonser. Historien är full av klassiska exempel: Brian Jones fick ihop det som skulle bli Rolling Stones via en annons, urpunkarna London SS hade en berömd annons i NME, embryot till Sex Pistols likaså. Listan kan göras lång. Det som är avgörande för om annonsen får en plats i rockhistorien är givetvis om rätt personer svarar på den och om bandet lyckas skapa magi också i sin musik.
Lundabandet Scents har stora förutsättningar att åtminstone hamna på den svenska annonstopplistan. Det inledande citatet kommer, som ni säkert förstått, från just Scents historiebok.
— Jag satte upp annonsen på Mejeriet, berättar bandets sångare Mats Bergman. Det var så det började, jag ville ha några att testa mina låtar med.
Sedan dess har det gått fort. Scents har bara ett drygt år på nacken och har redan hunnit ta flera viktiga kliv på karriärstegen. Demovinnare i SA #15, skivkontrakt med Snap och spelning på Hultsfredsfestivalen. Helt välförtjänt om ni frågar mig. När jag i våras stötte på Scents under min förtvivlade jakt på det gömda demoguldet slog det mig direkt hur färdiga de lät. Trots att bandet då bara var några månader gammalt var låtarna snudd på perfekta popskapelser och demoproduktionen hade klara skivkvaliteter.
Scents är ett klassiskt popband, vilket är ovanligt i dag då de flesta försöker gömma sina melodier bakom vinande gitarrer och långa luggar.
— Vi vill så gärna vara tuffa vi också, hävdar Scents när vi träffas efter deras Hultsfredsspelning.
— Men det verkar inte fungera, för hur vi än försöker så låter vi som vi gör ändå.

NÅGOT SOM DE enbart ska vara glada över. Det är förvånande att bandet på så kort tid vuxit till en så stark enhet. Mats Bergman är både en bra sångare och en karismatisk scenpersonlighet; de båda gitarristerna Jerker Edenborg och Magnus Karlsson kan både bjuda på kraft och måla vackra popfigurer; de har en säker trummis i Esbjörn Nilsson, som tillsammans med basisten Micael Böss ser till att Scents popslott vilar på säker grund. Hultsfredsspelningen visade också att bandet klarar livesituationen alldeles utmärkt.
— Det var faktiskt vår första spelning utanför Skåne, berättar Micael. Det känns hemskt skönt att det gick så bra.
Scents är rejält spralliga efter spelningen, samtalet fladdrar hit och dit och de verkar fortfarande lite förvånade över att de faktiskt är intressanta för media.
— Fan, vi har ju inga skrönor att berätta som alla andra band, säger Mats. Vi har knappt spelat ute, vi har inte gjort någon turné och inte släppt någon skiva.
Klart är i alla fall att skivdebuten närmar sig med stormsteg. Snap var snabbtframme och signade Scents och två EP-skivor ska släppas under hösten/våren. Längre fram är det också meningen att ett album ska ges ut. Fler bolag var intresserade, men Scents vill inte snacka om det.
— Jag tycker det är jobbigt med allt skivbolagssnack, säger Mats. Så fort det skrivs om band av vår kaliber är det alltid en massa tjafs om olika bolag. Det är ointressant. Vi ligger på Snap, det räcker att veta det.
Vad förväntar de sig då av Snap? Blir det något av den omtalade utlandslanseringen?
— Det är mycket som ska ut just nu, så vi står väl lite i kö, säger Micael. Men jag tror att Snap har större möjligheter än andra svenska bolag att lansera banden utomlands. Den stora skillnaden är ju att de har sitt kontor i England och att banden kommer att lanseras som nya band kort och gott—inte som nya svenska band.
Scents kommer från Lund, en gedigen popstad, men det innebär också en del fallgropar. Studentstäder har en tendens att nära sina invånare med en ofta påfrestande vitsighet.
— Lund är bra, men… Målsättningen när vi började var att det absolut inte fick bli studentikost, det finns tillräckligt med sådana band i Lund, menar Mats.
— Vi vill göra bra poplåtar helt enkelt.