Hur ser framtidens skivbutik ut? Kan man köpa en singel, går det att få tag i skivan med den ungerska kultgruppen som bara du känner till, vad kommer att ges ut?
Slitz/Ljud valde att ta temperaturen på framtidens skivmarknad.

Skivbutikernas öden kan inte riktigt skiljas från skivbolagens. Skivbolagens öden kan inte riktigt heller skiljas från Hifi-branschens.
Skivbolagen har sedan guldåren på 70-talet haft en ständigt sjunkande försäljning. Efter det stora fiaskot med 4-kanalig stereo (minns någon den?) har bolagen inte råd med en flop för CD. CD måste slå.
Det finns ett par uppfinningar som skulle kunna hota CD. Den ena är laserpickupen som läser av vanliga LP-skivor utan nål och helt utan slitage. Den andra är DAT-kassett-bandet som spelar in digitalt. Det ger en kvalitet jämförbar med CD för inspelning hemma.
Ett bra tips är att ingen av de produkterna släpps förrän CD är rejält rotat på marknaden. Här har elektronikjättarna och skivbolagen ett gemensamt intresse.
CD måste slå. Alltså kommer det att slå.
På den stora ljudmässan “Vision -86” hade GLF, Grammofonleverantörernas förening, byggt upp deras vision av en modern butik. CD i tusental, medan de svarta vinylen var uppställda i ett rack ungefär som serietidningar. En rejäl hylla för musikkassetter och ingen chans att provlyssna på skivorna.
— CD kommer att bli det stora. Vi tror också på en ökning för kassetterna säger Eddie Lundqvist på GLF.
— CD är inte farligt, det är konservatismen hos bolagen som är farlig. Lyssnarna är också konservativa. Jag menar, jazzskäggen tycker fortfarande att 78-varvaren var bäst, menar Jan Emmerberg på stockholmsbutiken Skivfönstret.
— Jag är rädd för CD. Skivbolagen kan styra och ställa hur de vill nu. Tänk dig att de släpper Springsteens nya på CD en månad in den släpps på vinyl. Eller att alla Dylan-plattor utgår och bara finns på CD.
Det säger Stefan Jacobsson på Pet Sounds, en affär som importerar rockmusik och säljer vidare på postorder och till butiker.
Han menar att intresset för importskivor ökar, både i Stockholm och i medelstora städer som Gävle, Linköping och Karlstad. En storsäljare för Pet Sounds ligger på kanske 250 ex. Men 250 ex är inget som de större bolagen är intresserade av. De vill ha storsäljare.
En trend som hållit i sig i flera år är att storsäljarna säljer allt mer och småsäljarna allt mindre.
— Tyvärr tror jag att trenden håller i sig. Det handlar om att tjäna pengar. Fast bolagen behöver småsäljarna för att behålla sin vitalitet. Men jag vet inte om de inser det, säger Jan Emmerberg.
Listan på från början småsäljande och udda artister som kommit att påverka rockvärlden är ganska lång. I nutiden finns Kraftwerk, Talking Heads och Joy Division. I rockhistoriens gryning finns exempelvis fyra killar som kallades Beatles. De fick nobben på ett annat bolag…
Skivbutikerna i Sverige är inte bara små specialaffärer med Daniella Dax i skyltfönstret. En knapp fjärdedel av alla skivor som säljs i Sverige åker över disken i något Åhlens-varuhus. Lennart Bomelin är inköpschef för skivor på Åhlens. Han tror också att storsäljarna ska ta allt mer av marknaden:
— Eurythmics är en mjölkko, de stöder andra delar av vårt sortiment. men det finns inte några säkra kort längre. Förr kunde man vara säker på att ABBAs nya stod för 90 procent av försäljningen. Så är det inte längre, och mycket ges ut på spekulation av bolagen.
— Sedan går det fortare och fortare. Skivorna blir omoderna och svårsålda. Ibland räcker det med 3-4 veckor för att skivorna ska stå osålda i backarna, säger han.
En följd av det är att äldre skivor blir allt svårare att beställa i butikerna. I Åhlens back-katalog har Duran Duran och Depeche Mode ersatts av Beatles och Stones.
Men den mest plastigt rockenrolliga av alla skivor, singeln, kommer alla fall att vara kvar under överskådlig tid. Det går inte att göra en CD-singel till rimlig kostnad, och den amerikanska skivmarknaden är beroende av singeln. Det går inte att få upp LPn på listan utan att den föregåtts av en singelhit.
Det har länge varit brist på CD presserier och de mindre bolaget har fått stå med mössan i hand och vänta på sin tur. Det har hållit uppe priserna på CD och garanterat pengar till de bolag som haft egen press-kapacitet. Under -87 kommer presserierna motsvara behoven så priset på CD kommer i alla fall inte att stiga.
En sammanfattning av trender och tendenser i skivbranschen skulle kunna se ut så här:

  • CD, kassetter och singlar finns kvar och växer, medan den vanliga LPn går tillbaka rejält.
  • Cut-outs och reapartier av CD dyker inte upp förrän marknaden är lagom mätt och trött. Det dröjer ett bra tag. Däremot ligger CD-priset fast.
  • Eftersom minimiupplagan för en lönsam CD ligger på blygsamma 1500-2000 ex kommer även små producenter kunna gå över till CD.
  • Småsäljarna blir allt ointressantare för de stora bolagen. Allt massivare reklamkampanjer för de artister man satsar på.
  • GLF håller på att ta fram ett datasystem som ska stå i butikerna. Med det kan köparen direkt se exempelvis vilka skivor Steve Lillywhite producerat eller kunna leta upp en skiva efter enbart orden i titellåten. Systemet kommer att erbjudas butikerna under 1988.
  • Äldre skivor försvinner allt snabbare från butikerna. Man kan ana en ökad andrahandshandel.
  • Eftersom osäkerheten om vad som verkligen ska slå verkar öka kan man misstänka att skivfloden blir allt stridare.
  • Om det verkligen finns ett ökat intresse för importskivor är kanske svårt att säga. Men bolagens minskande intresse för småsäljare kan bidra.