Nomads, Shoutless, Bottle-Ups, Pyromaniacs… Varav kommer det sig att alla dessa garagerockband kommer från Solna? Finns det ett samband med att Solna centrum är byggt på en soptipp? Har Jerry Williams och Rock-Ragge något med saken att göra? Eller finns det andra, okända förklaringar eller finns det inga förklaringar alls?

Att leta längre tillbaka än 1977 för att finna några svar ter sig tämligen lönlöst. Visserligen återfinns de rent musikaliska influenserna för dessa grupper bland 60-tals-banden, men det finns inget från 50- eller 60-talet som går att peka på som någon konkret anledning till att garagerocken idag är så stor i just Solna.
I och för sig har både Jerry Williams, Rock-Ragge och skiffelkungen Robban Broberg påverkat Solnas rockscen och visst fanns det en ganska stark poptradition under sextiotalet, men det som direkt påverkat dagens ungdomar i Solna har hänt efter punktiden 77-78.
Och nu finns det tre, mycket betydelsefulla faktorer. Musikföreningen Apromus, närradiostationen Motdrag och skivaffären Skivcentrum.
Skivcentrum ligger i grannkommunen Sundbyberg, och har länge fungerat som naturligt stamställe för alla rockintresserade i Solna.
Björn Hamrin, en av Skivcentrums anställda, berättar:
— Det finns en helt annan stämning i Solna och Sundbyberg, det påminner mer om småstadskänsla och killarna som lirar är polare allihop. Eftersom de ofta håller till här och vi känner varandra, påverkar vi varandra, och när vi nu en längre tid satsat på garagerock har det blivit en naturlig grej. Vi säljer ju exempelvis hundratals ex av skivor som i vanliga skivaffärer säljer ett.
Björne har själv länge varit aktiv i Solnas rockliv, och spelar just nu i Grizzly, ett mindre känt band lite utanför själva garagerockvågen. Han tillägger att det länge funnits en gedigen rocktradition i Solna och att de årligt återkommande gräsrots-festivalerna på Skytteholms IP har haft betydelse för Solnas rockliv.

Pyromaniacs, garagebandet som tände Polydor.

NÄRRADIOROCK

Radio Motdrag var en långväga beryktad närradiostation i Solna. Under drygt tre år i tiden runt 79-80 drev några unga grabbar stationen och innehållet utgjordes enbart av garagerock och rotrock.
Till en början höll ett par killar från nuvarande Pyromaniacs i trådarna, men när dessa tröttnade tog Stubben, nu känd som organist i Nomads, över raljansen tillsammans med en polare.
— Vi hann bara vara i studion en gång innan vi blev kickade. Därefter sände vi programmet hemifrån mig på en bandspelare för 40 spänn(!), berättar Stubben och fortsätter:
— Ambitionen var att spela bra musik, och jag vet inte hur mycket vi påverkade folk här ute i Solna.
Stubben och hans vän höll i programmet det sista halvåret, och enligt egen utsago var det också Stubben som tog stationen i graven. Anekdoterna från Motdrags-tiden är många, bland annat har det sagts att grabbarna lirade själva när stimpengarna tog slut.
Många menar, trots Stubbens tvivlan, att Motdrag hade stor del i att ungarna i Solna började köpa plattor med Fats Domino, Chuck Berry och annat de inte ens hört talas om förr.
Musikföreningen Apromus verkar vara ett betydligt kontroversiellare kapitel i den här historien. Föreningen lär ha funnits lika länge som de människor som idag spelar garagerock. Men åsikterna huruvida Apromus puffat för banden eller satt krokben för dem, går ordentligt isär. Putte, ledargestalt i Pyromaniacs, menar t ex att Apromus inte alls ska ha någon del i det här.
— Vi var där ett tag, men blev kickade för att de inte gillade vår musik. De prioriterar en massa taskiga hårdrocksband istället. Jag tycker inte de har nånting med det här att göra.
Janne Liljeqvist i Shoutless är av en helt annan uppfattning och menar tvärtom att Apromus har betytt mycket.
— Apromus har alltid funnits som en naturlig del, de har alltid ställt upp och stöttat, både med spelningar och replokaler.
Oavsett musikföreningens betydelse har alla grupperna mer eller mindre växt upp på Apromus, som ständigt skiftat lokaler under sin existens.

Shoutless med Byrds-brillor och cigg.

‘NUGGETS’ – IGEN

Av banden i Solna står givetvis Nomads i en särställning, med två mini-album bakom sig. De bägge har kombinerats till en hel LP som finns på licens i USA, England, Holland och Frankrike. Nyligen har gruppen genomfört en längre turné i Frankrike, som enligt sångaren Nix gått över förväntan bra.
Även Nix nämner Motdrag och Skivcentrum, men tycker det hela är lite överdrivet.
— Men samtidigt finns det väl fler Nuggets-plattor per capita i Solna än någon annanstans, så det kanske inte är någon slump.
Putte i Pyromaniacs är av samma åsikter, och understryker vikten av Skivcentrum, men tillägger att Solna långtifrån är någon garagemetropol.
— Det är ju knappast så att det står ett band i varje garage eller i varje bar, det är nog mer en tidningsanka, och särskilt många fler band är väl inte på gång.
Även Pyromaniacs har en mini-LP ute. De är den enda gruppen som ligger på ett stort bolag, Polygram.
En av de bättre grupperna jag hört i den här garagerockvågen är Shoutless, vars nyutgivna singel “Insane”, innehåller både aggressivitet, slammer och melodi. Precis som i Apromus-frågan skiljer sig Shoutless Janne Liljeqvists åsikter från Puttes:
— Det dyker upp fler och fler band och överallt annonserar folk efter band och tvärtom.
Till sist har vi Bottle Ups, som skiljer sig från de andra såtillvida att de är en helt instrumental grupp. Dessutom ligger influenserna mer åt country-hållet. Link Wray och Hank Williams nämns som inspirationskällor. Bandets basist Göran Sahlin, blir väldigt entusiastisk när Radio Motdrag kommer på tal. Göran menar dock att hela den här garagevågen är helt naturlig.
— Rå och slamrig larmrock har funnits i Solna ända sedan punkexplosionen, det har tett sig helt naturligt.

Bottle-Ups rubbar alla tidsbegrepp. Är detta 1985?

I månadsskiftet februari-mars ger Amigo ut sitt sedan länge planerade album med svensk garagerock. Samlingsalbumet är döpt till ‘Distorted sounds from the north’. Klara spår med bland annat Shoutless, Nomads, Slobsters och Bottle Ups. Sammanlagt blir det fjorton eller sexton larmiga rökare på plattan.