Kan det inte va en kvalitet i sej? Att ta steget ut i det okända. Pröva idéer som man inte vet om dom bär eller brister.
Det gör jag ofta, säger jag, när jag skriver artiklar.
Det gör jag också, säger Mikael Wiehe. Men det gör jag på min hemmabandspelare. Inte på platta. När jag ger ut en platta ska jag tycka att det är en bra platta.
Jag är på besök i Werners studio i Köpenhamn där Mikael Wiehe tillsammans med Greg Fitzpatrick och teknikern håller på att slutmixa Mikaels nya LP.
Vi sitter och käbblar, som Mikael och jag alltid brukar göra när vi träffas med ganska långa mellanrum. Jag brukar t ex anklaga Mikael för att vara “småfeg”. Att välja det säkra före det osäkra.
Men jag måste då också påpeka att det är enligt det korkade — men i detta sammanhang passande — talesättet “Den man älskar agar man”. Mikael Wiehe är ju en av dom få från musikrörelsens progressiva 70-tal som inte stannat upp utan låter sig influeras av 80-talsmusiken.
Det är som om Co, som Mikael nu kallar sitt band, inte är ett barn utan två band. Ett modernt, rytmiskt syntband där dom unga Co-musikerna ingår. Ett mer ortodoxt med Mikaels gamle kumpan Fjellis Fjellström.
Och mitt emellan finns Mikael själv med sin sång och med (ena gången) en gitarr och (nästa gång) en synt.
— Det stämmer ju, säger Mikael. Egentligen är vi två olika band. Men det roliga med Fjellis är ju att .han är en av dom få “gamla” rockgitarristerna som är intresserad av ny musik.
Vad är det egentligen för musik du gör? Ska man dansa till den eller lyssna på den?
— Jag tror inte jag kan göra dansmusik. Det finns nånting i min rytmuppfattning som gör att det inte blir dansmusik.
Precis det tycker jag också. Ända sen du började jobba med synthesizers och rytmer har jag funderat på vad det är för “fel” på din musik. Plötsligt kom jag på det: trots att du använder rytmer som oftast förekommer i dansmusik så gör du scen-musik.
— För många verkar ju rock vara lika med lördagkväll, svett och öl. Jag vill kommunicera med publiken på ett intellektuellt plan. För mig är rock mer en intellektuell kommunikation.