Det var ovanligt tyst om S.P.O.C.K förra året. De gav nästan inga konserter och släppte inte i från sig något nytt material. Men så dök det plötsligt upp en ny singel med bandet i början på året, från ett nytt, okänt skivbolag, som genast ledde till ett telefonsamtal och en resa ner till Malmö för fler detaljer.

När avtalet med Energy Rekords gick ut, fick S.P.O.C.K förslag om ett nytt, men valde att tacka nej. Sångaren Alexander Hofman, mångsysslande Johan Billing och låtskrivaren Eddie Bengtsson hade nämligen tänkt starta en egen etikett: Subspace Communications.
— Det hände väl inte allt för mycket med Energy Rekords mot slutet, säger Alexander. De gjorde konstiga satsningar och dröjde med sina utgåvor, så vi och Page tappade tron på dem och valde att hoppa av.
Och det verkar inte dröja särskilt länge till, förrän en snäll orkester från Helsingborg och en annan, tuff konstellation från Karlskoga, också lämnar skeppet. De sistnämnda har redan uttalat sitt missnöje i tidningen Close-Up.
Men även om Energy Rekords ryckt upp sig på sistone och flyttat “hem” till småländska Älmhult, så har S.P.O.C.K inget att ångra.
För i och med skivbolagsbytet, har de dessutom ändrat förlag från Energy Publishing till Warner Chapell, bokningsbolag från Kontur till Motor, svensk distribution från Border till MD, och tysk distribution från SPV till Rough Trade.
Det betyder bland annat att den nya skivan, “Assignment: Earth”, når ut till fler köpare och att S.P.O.C.K kommer att kunna ta sig till fler länder än tidigare.
— Vår nya platta är skriven i ett svep och håller ihop bättre än våra två första, säger Eddie. Vi bestämde oss för att plocka bort ett par låtar som inte riktigt föll in i mönstret. Därför har den kommit att bli ganska kort. Man måste ju inte alltid utnyttja speltiden till max. Det är fortfarande jag som komponerar musiken, och Alexander som författar texterna. Men när jag har gjort klart en låt, får Alexander arrangera om den, om han tycker att det behövs. Vi har samarbetat mer än tidigare.
Johan, i sin tur, gör mycket av det som inte syns på skivorna.
— Jag sköter exempelvis vår fan club och stora delar av scenbygget. Spelar in videor till våra singlar och gör de karakteristiska rymdljuden.
— Fast de där rymdljuden har vi dragit ned på sedan Finn Albertsson lämnade oss, säger Eddie. Eftersom han alltid skulle ha ett finger med i varje låt, var vi tvungna att använda hans “tssschiiuuy” och “dzzziioonk” för jämnan. Numera har vi det bara där det behövs.

S.P.O.C.K har åter igen bytt studio. Debutalbumet spelades in i Köket och uppföljaren i MRC. De nya låtarna färdigställdes i Berno Studios i Malmö.
— Berno Paulsson är en jätteduktig producent, säger Alexander. Han är oerhört engagerad och släpper inte i från sig något om det inte låter bra. Han har ju ett rykte att leva upp till.
På singelfronten har gruppen redan gett ut “Alien Attack” och “E.T. Phone Home”. Sedan blir det inte fler traditionella singlar. Däremot en DJ-promo på “Force of Life”, det spår som sticker ut mest på skivan. Ett experiment med fransk melodiös rymddisco.
Omslagen till den nya utgåvorna är väldigt minimalistiska. Helsvarta med en logotyp i ett hörn och en liten T-shirt i ett annat.
— Konvoluten bildar en serie. Det första bär en röd tröja, det andra en blå och det tredje en gul. Som färgerna på uniformerna i TV-serien Star Trek. Det är därför vi inte kan göra fler traditionella singlar, säger Alexander och skrattar.
— Man tror kanske att en platta utan omslag försvinner i mängden, men det syns faktiskt väldigt tydligt. Som ett svart hål bland alla färgglada fyrkanter, säger Johan som varit runt i olika skivbutiker och kollat.
Och Metallicas svarta album sålde ju en del…

S.P.O.C.K har skissat noga på årets spelschema: Earth Orbit 1997. Det kommer att bli snyggt på scen med tuff ljussättning, fräcka lådor till syntharna och nya dräkter. Svenska Statemachine följer med som support.
— Det blir vår mest omfattande turné hittills och vår första i en Nightliner — en stor buss med stereo, video, suparum och sängar, så att vi kan vila ut ordentligt mellan spelningarna, säger Alexander.
Earth Orbit 1997 täcker hela Tyskland och delar av Frankrike, Österrike, Schweiz, Italien, Finland — och USA för första gången. De svenska datumen begränsas däremot.
— Eftersom vi vill ha med oss en större show den här gången behöver vi större scener. Vi valde att besöka Göteborg och Lund och planerar en spelning på Stockholms Gröna Lund med Page och Vacuum. Och så blir det Hultsfred igen — och Arvika, förstås!