Svensk industrimusik har de senaste åren krupit fram ur sina källare för att sedan dyka upp i skivhyllorna. Den grupp som kanske nått störst framgång, både i Sverige och utomlands, är In Slaughter Natives.

Bakom det något kryptiska namnet In Slaughter Natives döljer sig Jouni Havukainen från Linköping. Han har spelat under ett antal namn sedan 1980, men i och med att han släppte sin första kassett på likaledes Linköpingsbaserade Cold Meat Industry 1989, spikades namnet In Slaughter Natives. Namnet kan fritt översättas till något i stil med “pågående slakt av ursprungsbefolkning”. Den engelska sammansättningen är egentligen inte grammatiskt riktig, men i vanlig ordning är det bara svenskar som klagar. Själva meningen bakom namnet har vuxit fram först i efterhand, berättar Jouni och refererar till nutidens förtryck av ursprungskulturer, människor som tycks ha glömt var dom själva kommer från.
Hans tidigare musikaliska projekt är relativt okända, och bland de få alster som har getts ut finns en låt på en samlingskassett från Mechanic Cassettes (som för övrigt drivs av Petter Marklund från Memorandum, Sepulchre Inc och XXX Atomic Toejam), på vilken han medverkade under namnet Seven Seans. Ett annat projekt som tycks ligga honom varmt om hjärtat är gruppen Lärjungar på Vandring och han berättar glatt att allt spelades live, det enda som var programmerat var trummaskins-rytmer som de bytte mellan låtarna. Tro dock inte att allt har varit synth för Jouni, nej, han har även spelat elbas och gitarr i olika punk- och rockband, och han bekräftar sin breda musiksmak genom att nämna countrymusikern Johnny Cash som en av favoriterna.
In Slaughter Natives har nu tre CD-skivor ute på marknaden, den första är en återutgivning av tidigare nämnda kassett. Musikstilen har i grund och botten varit ganska typisk industri, men debuten fick stor uppmärksamhet genom att blanda in lite mera body-influenser med basgångar och hårda trumtakter. Själv tycker Jouni att skivan var lite “basic”, som han själv uttrycker det. När det gäller den omdiskuterade Front 242-samplingen i låten “Then Gothic”, förklarar han att Front själva inte använde samplingen ordentligt. Även välbekanta samplingar från Cassandra Complex dyker upp på skivan, men där rör det sig om ren otur, båda grupperna spelade in samma TV-program.
På efterföljande “Enter Now the World” begav sig musiken mot mer konventionell industri, även om de taktfasta rytmerna emellanåt ligger och maler i bakgrunden. Dock är detta den jämnaste och mest genomtänkta skivan. Senast släppta “Sacrosancts Bleed” är dess raka motsats med hårda kast mellan stilarna och en viss plastighet i ljudbilden. Bland annat hade Jouni skrivit några deathmetal-liknande låtar som han ville ge ut, trots att de inte riktigt passade in. Han funderade ett tag på att använda riktig gitarr, men bestämde sig för att en samplad dito passade bättre.
Även om det har gått hyfsat för In Slaughter Natives i Sverige, är det i Tyskland som det har gått bäst — musiken används rentav som referens till andra grupper. En nyligen genomförd miniturné i Tyskland bestod av tre spelningar, varav en på Moonchildfestivalen i Leipzig, de övriga med Morthond och tyska cover-gruppen Nigra Nebula inför en publik på 200-300 personer. Två spelningar till var planerade, dels i en stämningsfull 1500-tals byggnad i Amsterdam men då fungerade inte PA-anläggningen, dels ännu en spelning i Tyskland som skulle ge 10000 kr, men då hörde arrangörerna inte av sig. Istället blev turnén ett smärre förlustföretag. In Slaughter Natives senaste spelning var i Göteborg på en industrigala inför en liten, men entusiastisk publik.
Med på scen är Lina (från Njurmännen och Deutsch Nepal). För att skapa visuella effekter används en video med diverse hopklipp projicerade över scenen. Video är något som Jouni skulle vilja jobba mer med, men som vanligt är det ekonomin som brister — för ögonblicket har han inget jobb, han prioriterar musikskapandet. En enkel video gjordes till “Then Gothic”, utgiven på videosamlingen “Debauch”, och han deltog också i ett industritechnoprojekt med raveeffekter på video.
Sedan ett tag tillbaka jobbar Jouni på ännu en CD som kommer att släppas på tyska Staalplaat — musiken kommer enligt honom själv att vara mörkare än tidigare. Dock lider han lite av prestationsångest, de tidigare skivorna har varit fyllda av småmissar eftersom han normalt inte finputsar materialet i efterhand. Även den nyinskaffade Dynacord-samplern ställer till problem med sin väl tilltagna samplingstid, det blir lätt för mycket ljud på en gång. De flesta ljuden är hämtade från filmer, TV och olika skivor, den bärbara DAT-en har inte kommit till så stor användning som han först trodde.
In Slaughter Natives kommer också att medverka på en nordisk samlingsskiva från finska Cyberware Productions, då med en rejält ommixad version av “Fifth Skin”, samt på ännu en samling, utgiven av deras tyska konsertarrangör. Den kommer att innehålla liveinspelningar med olika grupper som spelat där. Förutom In Slaughter Natives kommer bland annat Death in June och Current 93 att medverka, och bara att hamna i detta sällskap får ses som ett tecken på att svensk industri går en ljus framtid till mötes.

IN SLAUGHTER NATIVES

MEDLEM
Jouni Havukainen

STARTÅR
1989

HEMORT
Linköping

SKIVBOLAG
Cold Meat Industry

MUSIKSTIL
Industri

DISKOGRAFI
1989 In Slaughter Natives MC
1991 In Slaughter Natives CD (Staalplaat)
1992 Enter Now the World CD
1993 Sacrosancts Bleed CD

KONTAKT
Cold Meat Industry
Box 1881
581 17 LINKÖPING