Nu har det religiösa Småland utmärkt sej igen. “Porr, snusk och svordomar” är ett vanligt omdöme om den turné sångerskan Turid just avslutat i Halland, Skåne och Småland. Här är texten till visan som fick dom religiösa att knyta nävarna.

Och flickan började famla mellan gossens ben.
Vad är det för en tranehals jag här känna få?
Nej, det är ingen tranehals fastän du tänker så.
Det är den bästa fålen uppå min faders gård.
Och gossen började famla mellan flickans ben.
Vad är det för en gyttjepöl jag här känna få?
Nej, det är ingen gyttjepöl fastän du tänka så.
Det är den bästa källan uppå min faders gård.
Och är din fåle törstig så led honom dit.
Och när han kom till randen så plumsa han uti.
Och när han kom på djupet han noppade upp och ner.

— Det är absurt. Helt ofattbart. Den här sången är en gammal folkvisa från Hälsingland, och att folk inte skulle tåla höra den är löjligt. Min turné arrangerades av Frikyrkliga Studieförbundet, och nu har dom verkligen fått kritik. Ungdomarna jag sjunger för tycker det är ball, och dom fattar minsann vad jag sjunger om. Symboliken med en påle och en källa går igen i hela europeiska kulturen, och att smålänningar skulle ta särskild skada har jag svårt att förstå, säger Turid till Ny M.
— Dom flesta som protesterat har inte ens hört sångerna. Det har spridit sej bland församlingarna att det här är något att fördöma.
— Det här var ett olycksfall i arbetet, när Turid bröt det godkända programmet och tog med den här visan, säger Åke Andersson, studierektor vid Kyrkliga Studieförbundet, Stockholm. Men jag tycker vi inte ska orda så mycket om det. Det är så mycket annat engagerande och fint i Turids sånger.