Lång lugg, vackra kläder och hemmahörande på Östermalm. I början av 80-talet såg unga förhoppningsfulla pojkar dessa attribut som en genväg till snabba framgångar. Ratata och Lustans Lakejer blev de mest framgångsrika, och deras tidiga utgivningar betingar idag häpnadsväckande priser på samlarmarknaden.

Ett av de mest spännande och uppskattade skivbolagen i Sverige under första hälften av 80-talet var utan tvekan Stranded Records, startat av Klas Lunding (numera Telegram) i slutet av 1979. Stranded profilerade sig tidigt som det enda svenska skivbolaget som på allvar satsade på att ge ut den svenska varianten av s. k. “New Wave Pop”, alltså svensk musik med unga band som fostrats av punkrörelsen men sedan alltmer tagit influenser från engelsk new wave, t. ex. grupper som Simple Minds, Human League, Duran Duran och Spandau Ballet.
Den här varianten av svensk new wave-pop kan sägas vara synonymt med begreppet östermalmspop. Stranded Records två största grupper, Lustans Lakejer och Ratata, var de främsta och mest kända i denna lilla genre. Varför då kalla det östermalmspop? Helt enkelt därför att det var på Östra Real på Östermalm där dessa unga musiker gick i skolan och började den långa vägen från att vara småpojkar med drömmar om att bli popstjärnor, till att bara fem år senare vara etablerade och riksbekanta popmusiker som sålde mycket skivor.
Eftersom både Lustans Lakejer och Ratata från början betraktades som kultgrupper har det alltid funnits gott om samlare. Därför tänkte vi titta lite närmare på deras skivutgivningar, där flera av singlarna idag är riktiga dyrgripar. (Vi koncentrerar oss på Stranded-utgåvorna. Samtliga utgåvor är på Stranded, såvida inget annat anges.)