På papperet ser det udda ut. Göran Söllscher, virtuosen på klassisk gitarr, tolkar Beatles på Here, There And Everywhere (DEUTSCHE GRAMMOPHON/POLYGRAM). I praktiken fungerar det alldeles utmärkt. More Music ringde Göran och bad honom berätta mer.
— Första gången jag märkte hur bra det fungerade med Beatles var på en turné i Japan 1990. Jag spelade material av Johann Sebastian Bach. Men japaner kan vara entusiastiska och Bach-styckena tog slut. Så jag provade med Beatles… och då blev de helt galna!
Sedan kom chefen för den japanska delen av Deutsche Grammophon fram till Göran och sa “du borde göra en hel skiva med så’nt här”.
Sedan dess har Göran arbetat med annat, men hela tiden med idén i bakhuvudet. Han har samlat/beställt arrangemang och skrivit egna. Fyra är gjorda av Japans störste levande tonsättare Toru Takemitsu, sex av Börje Sandkvist och de resterande sex av Göran själv.
— Bland andra “Day Tripper” — en favorit. I inledningen till “Here Comes The Sun” smög jag in ett citat från Bachs fjärde lutsvit. En intressant anekdot i sammanhanget är att John Lennon skrev “Because” efter att Yoko Ono spelat “Månskenssonaten” för honom på piano. Det hörs också i inledningen, tycker jag.
Stötte då Göran på några svårigheter när han skulle arrangera om musiken för gitarr?
— Tar man bort sång och text bör man tillföra något, hitta en egen relation och vinkel.
För Göran är det här ingen ploj. Han har lagt ned lika mycket möda och kärlek på den här skivan som på sin förra där han skrev om ett antal cellosviter och en violinsonat för gitarr.
— Jag är född 1955 och är uppvuxen med Beatles musik, som jag älskat sedan jag var i nioårsåldern. Redan då var det dock musiken i första hand, filmerna har jag till exempel fortfarande inte sett…
Att det är den senare halvan av Beatles repertoar Göran koncentrerat sig på är knappast någon slump. De tidigare kompositionerna var mer rhythm ‘n’ bluesbaserade, skramliga och utgör inte samma melodiska källa.
— Om jag tycker det här materialet är melodiskt fattigare än min seriösa repertoar? Absolut inte. Som mästare på melodier har Lennon & McCartney mycket gemensamt med Schubert eller Schumann. Sedan finns ofta ett släktskap till Bach i det att man i inledningen presenterar två olika melodier var för sig som senare flätas samman.