Christer Wedin, Empire – Calle von Schewen, House of Kicks – Per Kviman, MVG Records

Musiklivet i Sverige är friskt och frodande med massor av unga ambitiösa band som mer än allt här i världen söker det hägrande… SKIVKONTRAKTET!!
Vad bör man förvänta sig av ett skivkontrakt? Vart kan man söka hjälp? Hur undviker jag att bli lurad av pengahungriga lycksökare? Vilka skivbolag bör jag kontakta? Hur skall jag presentera mitt material? Ett och annat svar på dessa frågor kan vi nog stå till tjänst med.

Efter att ha tillfrågat ett antal av Sveriges skivbolag kan jag konstatera att demokassetten definitivt inte är död. Men att lägga ner en massa pengar på en promo-CD, snygga ateljé-foton, video och en hel roman om bandet är definitivt bortkastade pengar. Ett skivbolag sade t.o.m att – “Ju större och finare promo-paket, desto sämre brukar bandet vara” Alla bolag var överens om att de helst vill att banden skickar en kassett med max 3–4 låtar, där den bästa låten är placerad först. Kassetten bor dock vara hyfsat bra inspelad, alltså inga taskiga inspelningar i replokalen gjorda med en bergsprängare. Kjell Sandberg på Soundfront säger “Är det bra kvalité på demon ser man att bandet är seriöst och villiga att jobba för sin sak”. Man bör också skicka med lite kortfattad information om bandet. En annan mycket viktig sak är – Glöm inte att sätta en etikett med låttitlar på kassetten och så namn, adress och telefonnummer både på kassetten, fodralet och biografin. Vad gäller foto anser de flesta att detta är något mer eller mindre oviktigt, det är ju i alla fall musiken som är det viktigaste i initialskedet. Att spela in en video för att imponera på skivbolagen är helt bortkastade pengar, som de flesta sade – “Är inte musiken bra spelar en video ingen roll”. Det kan dock löna sig att ringa upp A&R-personen på skivbolaget efter några dagar för att “kolla läget”.

Skivkontrakt, masterdeal och förlag

Om ett skivbolag nappar brukar de oftast vilja ha mer material, så ha gärna några färdiginspelade låtar i bakfickan att skicka “medan järnet är varmt”. Går det så långt att ett skivbolag erbjuder ert band ett kontrakt så skriv inte på i rena glädjeyran utan ta hem kontraktet och be någon titta igenom det. Det finns advokater som är specialister på just skivkontrakt och även om det kostar en del, kan det vara värt det i längden. Ring gärna även SMF (Svenska Musiker Förbundet) för vidare uppgifter, och är man medlem har SMF egna jurister för just denna biten. Det finns naturligtvis en hel del oseriösa lycksökare i skivbolagsbranschen, ett exempel är det danska “skivbolaget” Kims Records som vi tar upp i ett annat reportage. Detta bolag krävde att bandet själva betalade sin inspelning, struntade i NCB-anmälningar och gav inte ens ut vissa plattor trots att bandet betalat. Grundfilosofin med ett skivkontrakt är att bandet själva inte skall betala ett öre. Däremot dras ju kostnader för studion, pressning, band, övriga produktionskostnader o dyl av på försålda skivor och bandet får oftast royalties efter att bolaget fått igen sina kostnader. Eventuellt kan bandet få ett förskott som dras av på royaltypengarna. Royaltyns storlek brukar ligga mellan 5–15%. Detta varierar från bolag till bolag. Att olika band kan ha olika uppfattningar och erfarenheter av samma skivbolag är ju naturligt, så kolla gärna även här med SMF vid tveksamheter. Men, ha inte för stora förhoppningar om guld och gröna skogar. En platta som säljer hyfsat inom hårdrocksgenren i Sverige ligger på 3–5 000 exemplar.

Bolag och Förlag

Två saker som man också måste skilja på är Bolag och Förlag. Det är för det mesta bättre att ha ett separat förlag som kollar upp att licens- och radiopengar kommer in som de skall. De kan även ställa upp med tex förskott till en video. Förlaget får alltid 33 1/3 % av “STIM-pengarna”. Vissa mindre seriösa skivbolag tar mer än gärna hand om förlagsbiten för att även håva in denna bit av kakan. Man kan även försöka gå vägen genom ett förlag för att försöka få ett skivkontrakt, de har ofta ett väl utbyggt kontaktnät. Tre exempel på väl ansedda förlag är Polar, Warner Chappel och Peer Music. Kontraktens giltighetstid kan också vara olika utformad, det kan vara ett löpande kontrakt som automatiskt förnyas varje år om inte någon part säger stopp, eller kan man skriva ett kontrakt som gäller för ett visst antal skivor eller år. Bandet kan även bli erbjudet ett s.k masterdeal, vilket innebär att bandet själva bekostar själva inspelningen för att sedan sälja, eller hyra ut master-bandet till skivbolaget. Här brukar bandet få en royalty på 10–15% per skiva från första sålda exemplaret. Detta är endast några tips och råd om vad man kan vänta sig och hur man bör bete sig i denna djungellika bransch, för vidare information kan man vända sig till tidigare nämnda SMF, STIM eller NCB. Se även Michael Bohlins föregående artikel om STIM och NCB. Ni kan även vända er till oss på Metal Zone om ni har några specifika frågor ni vill vi skall ta upp.

Svenska skivbolag

Vi kommer här att gå igenom de mer intressanta bolagen Sverige har att erbjuda för ambitiösa unga band. Nämnas kan också att EMI inte ville ställa upp på våra frågor, eller som bolagets A&R-man Magnus Nygren sade – “Vi tycker ändå inte om hårdrock, så det är ingen mening”. Frågorna vi ställde var:
A. Vad heter bolagets A&R person?
B. Vilka musikstilar söker ni?
C. Är ni enbart intresserade av att kontraktera ett band och/eller distribuera en färdig CD?
D. Vilken är er distributör?
E. Nämn några band ni jobbar med?

EMPIRE RECORDS, Vintergatan 2, 172 30 Sundbyberg. Telefon: 08-627 50 90
A. Magnus Söderkvist
B. Från hårdrock till thrash
C. Båda delar
D. SGA
E. Talisman, Fortune, Masquerade…

HOUSE OF KICKS, Box 2140, Stockholm. Telefon: 08-791 89 89
A. Roger Reinhold
B. Indie, metal, synt och punk
C. Distribuerar endast, men kan vidarebefordra kontakten.
D. Egen distribution
E, Entombed, Carcass, Elastica, Tad Morose.

MEGAROCK, Box 3054, 103 61 Stockholm. Telefon 08 – 10 51 13
A. Lena Graaf
B. Från AOR till brutal metal med kvalitet.
C. Båda delar.
D. MD i Sverige och ett jättenät utomlands.
E. Backyard Babies, Pole Position, Therion, Crossroad Jam…

MNW, Box 271, 185 23 Vaxholm. Telefon: 08 – 54 13 34 50
A. Lasse Tengroth
B. Allt, vi har olika labels för olika stilar.
C. Kontrakt, ev hänvisar till distributörer.
D. MD
E. Overflash, Stillborn, Mary Beats Jane, Tekla…

MONTEZUMA RECORDING AB, Box 4267, 102 66 Stockholm. Telefon: 08 – 643 62 91
A. Mats Öberg
B. Rock ‘n roll, dance och hårdrock.
C. Kontrakt, ev masterdeal.
D. Beror på typ av musik, t.ex Black Mark.
E. Indian Red, Memento Mori…

ALPHA/VIP, Box 3042, 171 03 Solna. Telefon: 08-734 09 30
A. Janne Nilsson
B. Kommersiell rockmusik
C. Kontrakt, ev masterdeal.
D. Sony
E. Yellow Mellow, Tommy Nilsson, Zia, West Inc.

VIVA RECORDS AB, Box 85, 191 22 Sollentuna. Telefon 08-926 860
A. Leif Cederfjord
B. Allt från pop till hårdrock, inte bara kristet.
C. Båda
D. Border och egen
E. XT, Jerusalem, Modest Attraction, Charizma

SOUNDFRONT RECORD CO, Kummingatan 46 A, 754 48 Uppsala. Telefon: 018 – 30 15 50
A. Adam Kärsnäs
B. Hårdrock
C. Kontrakt eller masterdeal
D. MD
E. Crawley, Lost Souls, R.A.W

BMG/THE RECORD STATION, Box 1026, 172 21 Sundbyberg. Telefon: 08-627 49 00
A. Ingen speciell person
B. Från pop till hårdrock, helst på svenska
C. Kontrakt
D. Record Service/BMG
E. Don Patrol, Stefan Andersson, Freda, Ledin

SONET GRAMMOFON, Box 20105, 161 02 Bromma. Telefon: 08 – 627 38 00
A. Patrik Sventelius
B. Allt
C. Båda
D. Record Service/BMG
E. Atomic Swing, Nomads, Big Money, Boppers…

VIRGIN SCANDINAVIA AB. Box 1291, 171 25 Solna. Telefon: 08-629 55 30
A. Håkan Sundberg
B. Allt
C. Båda, ev masterdeal
D. EMI
E. Tomas Vikström, Landlords, Pandora…

POLYGRAM, Box 20510, 161 02 Bromma. Telefon: 08 – 629 53 75
A. Jonas Hildeland
B. Allt bra, från pop till hårdrock
C. Kontrakt, masterdeal i undantagsfall
D. Record Service/BMG
E. Skintrade, Paulo Mendonca, Electric Boys…

BORDER DISTRIBUTION AB, Gamlestadsvägen 1, 415 02 Göteborg. Telefon: 031-190 800
A. Pelle Eriksson
B. Allt, hårdrock för export.
C. Endast CD
D. Egen, samt i Danmark
E. The Moor, Anekdoten, Raise Cain…

M.V.G RECORDS AB, Box 19003, 104 32 Stockholm. Telefon: 38-612 82 20
A. Per Kviman
B. Tung rock, men det är inte lag.
C. Kontrakt
D. MD
E. Mental Hippie Blood, Teddybears, Mary Beats Jane…

MUSIK MUSIK, Stigbergstorget 1, 414 63 Göteborg. Telefon: 031-12 34 57
A. Göran Svenningsson
B. Allt bra
C. Kontrakt, ev masterdeal.
D. EMI
E. Tornado Babies, Mr Brain, Triple & Touch

REEL/MNW ILR RECORDS, Lundagatan 5, 171 63 Solna. Telefon: 08-82 82 81
A. Thomas Sunmo
B. Allt utom dance, techno och reggae
C. Kontrakt, distribuerar i stort sett endast bolag
D. MD
E. Road Ratt, Shotgun Messiah, B-Thong

AMIGO, Box 6058, 102 31 Stockholm. Telefon: 08-340 195
A. Ulf Lindqvist
B. Allt
C. Både och
D. Egen
E. Yeah Bop Station, Jonas Hellborg, över 100 olika etiketter.

Det finns naturligtvis en uppsjö andra bolag som kan vara intresserade och intressanta, men tyvärr fick vi inte plats med alla utan fick göra en sållning. Vissa har inte heller bemödat sig att ringa tillbaka, så skyll er själva. Är det något bolag som känner sig förfördelat så får vi kanske göra en liten uppföljning i nästa nummer. Vi har inte heller plats att gå in på alla bolag utanför Sveriges gränser, det finns ju faktiskt 2–3 stycken i Tyskland, Holland, USA osv.