Tony Ernst presenterar Fjärde Världen — ett drama i fyra akter

MEDVERKANDE PERSONER & GRUPPER

DJ Siesta
Fattaru: Mackan, Mingus, Stuffe & DJ Kojak, vänner till Fjärde Världen
Ison & Fille: hiphopduo som snart tar över Sverige, vänner till Fjärde Världen
Masse: svensk hiphops hovproducent, lillebror till Chepe och Salla i The Latin Kings
Matte
Oskar Skarp: originalmedlem i Fjärde Världen, numera fristående producent
Phonorigin: Fjärde Världen i sin tidigaste inkarnation
Special Blend: hiphopkollektivet där bland annat Fjärde Världen och Fattaru ingår
Timbuktu: Jason Diakité, skånsk hiphopprofil, Fjärde Världens mentor och skivbolagsboss
Tom P
Ubigioutus Måns: allestädes närvarande vän till Fjärde Världen och Fattaru, syns alltid i vimlet

FÖRSTA VÄRLDEN: DÅTID

Man glömmer lätt att Fjärde Världen är en trio. Matte och Tom har odlat sin speciella interfolierade rappstil med röster som går in och ut ur varandra så länge att om det finns några andra medlemmar så glöms de bort. Men DJ Siesta (nuvarande medlem) och Oskar Skarp (dåvarande medlem) ser säkert mellan fingrarna. Matte och Tom är ju Fjärde Världen. De startade bandet. De skriver alla låtar. De är rapparna. De gör intervjuerna. De är Fjärde Världen.
Hur träffades ni två?
Matte: Vi träffades i plugget.
Tom: I gymnasiet.
Matte: Jag gick i andra ring och Tom i första.
Tom: Vi hade individuellt val tillsammans, musik & ljudproduktion. Vi var de enda hiphopparna.
Matte: Och då hade både jag och Tom haft en grupp innan…
Tom: Jag hade en grupp med rapparen Sam-E…
Matte: Men så bestämde vi oss för att göra nåt tillsammans.
Sen dök Oskar Skarp upp?
Matte: Ja, det var strax efter att jag och Tom hade lärt känna varandra. Oskar hade flyttat dit jag bodde, till Orminge. Vi träffades efter en Jeru The Damaja-konsert och det finns inte så mycket hiphoppare härute så vi började snacka på vägen hem.
Och DJ Siesta då?
Matte: Han blev fullvärdig medlem någon gång i mitten av Phonorigintiden. Där dök han upp.
Tom: Det var Måns som presenterade honom… Men han låg i lumpen i början så han kanske inte syntes så mycket första året. Men han har varit med nästan hela tiden. Vi har känt att det har varit viktigt att ha en DJ som är med i gruppen.

ANDRA VÄRLDEN: DEMOTID

Om ni visste hur mycket demos det släpps i hiphop-Sverige. Och 95% av allt är kass. Härhemma har jag tre olika Fjärde Världen-demos. Jag vårdar dem alla ömt. De har hållit hög klass från första stund. Man får ett speciellt förhållningssätt till ett band som man följt sedan första stund. Det är som om de betyder lite extra. De är värda lite mer.
Ni är ju ett av de band man har kunnat följa rätt hårt sedan första början, genom demos och så. Jag har den första demon framför mig, med “Om mickar kunde döda” och “Fuckin’ Stockholm”…
Matte: Det där är det första vi gjorde på svenska.
Tom: Fast på engelska hade vi hållit på ett par år innan.
Det där på engelska kanske inte är nåt som ni vill att man ska lyssna på idag?
Matte: Nej, det är inte så jävla hett.
Tom: Vi gick i alla fall under namnet Phonorigin.
Matte: Vi släppte faktiskt en skiva, eller rättare sagt vår manager, vi hade en manager, han släppte en skiva som det egentligen bara var tänkt att vi skulle shoppa runt med. Den släpptes på nåt engelskt bolag…
Tom: Han var engelsman och vill få oss att breaka i hela världen direkt, rätt så kul faktiskt, hehehe… Men vi lärde oss tidigt hur det var med folk som snackade mycket och lovade en massa.
Och så minns man inslaget i den där tevedokumentären med kåbåjsaren från stora skivbolaget…
Tom: Precis!
Matte: Ja, vi har fått lära oss. Kanske inte den hårda vägen, men väl att det är mycket snack i branschen och många skumma typer. Men det är nog lika bra.
För en utomstående så kändes det som att när ni släppte Från hjärtat på ert andra demo så var ni plötsligt värsta ovänner med Oskar Skarp?
Tom: Det var en svår period där ett tag. Han fortsatte att prata med kåbåjsaren och han köpte hela konceptet. Han ville lyckas till varje pris och göra karriär direkt. Medan vi fortfarande kunde vara någorlunda lugna och känna att vi inte behövde stressa. Det slutade med att han skulle gå med i ett producentkollektiv…
Masterminded…
Tom: Just det. I alla fall så var det lite meningsskiljaktigheter, men vi var aldrig ovänner. Vi ville göra olika grejer. Han var lite mer ‘Nu gör vi en hit’ och vi var ‘Varför i helvete skulle vi göra det?’… Vi tyckte att vår musik var tillräckligt bra ändå för att bli hits. Vi har ju inget emot hits, det är hur grymt som helst att göra en hiphophit bara man inte kompromissar med sin egen konst.
Så låten handlade inte om Oskar Skarp?
Matte: Den handlade om vår frustration över huvud taget. Just då så började folk bli signade men det hände ingenting med oss. Då var allt rätt hopplöst ett tag.
Men nu känns det väl som att ni har hittat er roll och att Oskar Skarp har hittat sin roll, eller hur?
Matte: Absolut. Det känns som att soulen är hans största talang.
Tom: Oskar är ju mer musiker. Han pluggade på Rytmus. Jag tror aldrig att han var jättebekväm med att bara göra hiphop.
Matte: Jag tror att både vi och han fick ut det bästa av situationen.
Annars fick man nästan intrycket av att er tid aldrig skulle komma… Det var demos, tevedokumentärer, ni var med i utkanten av Strages bok, Fattaru slog igenom, men…
Tom: Jag är glad att det har tagit så här lång tid. Visst har vi varit förbannade, det var nåt år där när jag var skitsur och allt kändes hopplöst, men idag känns det som om allt var för det bästa. Hade vi släppt någonting innan så hade det inte varit så kul om tio år.
Har man karaktär så väntar man…
Matte: Mmm…
Tom: Det är ju problemet med nästan alla rappare, de är så hungriga, att säga till dem att de ska vänta ett år är omöjligt. De förstår inte det. Ett år i hiphopvärlden känns ju som en evighet.

TREDJE VÄRLDEN: NUTID

Världsomspegling heter alltså Fjärde Världens helt nya album. Den seglar lite i skymundan sådär upp till en av kandidaterna för årets svenska hiphopalbum. Styrkan hos Fjärde Världen har alltid varit Tom och Mattes röster och hur de, till synes sömlöst, går in och ut ur varandra. Det märks att de sitter och skriver tillsammans, att de arbetar mycket med att få texterna att flyta likt flatbottnade kanoter i Amazonas. Även rent tematiskt så är Fjärde Världen på en annan nivå än övriga svenska hiphoppare. Det är väldigt lite skryt, våldsironi eller representation av specifika stadsdelar.
Hänger ni ofta? Träffas ni ofta? Bollar ni ord och rappar tillsammans?
Tom: Vi insåg väldigt tidigt att de flesta rappare som är medlemmar i en rappgrupp skriver sin egen vers, lägger den och bryr sig sen inte vad de andra i gruppen gör. Så funkar det inte för oss. Vi vill göra en bra låt, vi räknar takter, jämför texter… Vi planerar låtarna. Sen har vi verkligen växt ihop.
Matte: Ja, vi har ju utvecklats tillsammans. När vi började så var vi på samma nivå och sen har vi utvecklats i samma takt. Och så har vi utvecklats mot samma mål eftersom vi har ungefär samma inspirationskällor.
Tom: Vi har ju triggat varandra hela tiden: Har Matte skrivit nåt bra så har jag känt att jag måste matcha det. Nyttigt som fan.
Och nu sitter man här med en fullängdare framför sig och då känns det plötsligt som att det har gått rätt så fort: sjutton låtar, nästan alla helt nya…
Matte: Ja, det är bara Brödraskap som är från förr. Från början hade vi några till som vi hade tänkte ha med, men vi insåg snabbt att vi inte orkade spela in låtarna en gång till, att vi hade gått förbi det.
Hur lång tid har det tagit att spela in de här nya låtarna?
Tom: Vi har jobbat med skivan från och till under ett år.
Matte: Ja, knappt. Inte ens det, faktiskt. Tio månader. Men den var klar i mars april och sen har den legat och väntat på att få komma ut.
Hur fick ni egentligen kontakt med Timbuktu och Juju Records?
Matte: Det började med att Måns, hehehe… att Måns lärde känna Jason. Då fick Jason reda på av Måns att vi inte hade skivkontrakt. Sen spelade vi tillsammans med Fattaru på P3 Hiphops releasefest i Malmö och då sa Jason “OK, så ni har inte skivkontrakt, då vill jag verkligen signa er…”.
Tom: Han var väldigt överraskad. Han tog för givet att eftersom Fattaru var signade så var vi det också.

FJÄRDE VÄRLDEN: FRAMTID

Det bör finnas en god framtid för Fjärde Världen. Deras videos snurrar bra på Z-TV och plattan får speltid på radion. Efter en tolva, två singlar och nu en fullängdare så ska Matte och Tom göra mer musik, fler album, sätta avstamp för en lång hiphopkarriär. Världsomspegling ska bara vara den första i en rad av album.
Vad har ni för tankar om framtiden?
Matte: Att vi slipper våldsironin inom svensk hiphop.
Tom: Att folk slutar bajta Mobbade Barn.
Matte: Att Fjärde Världen kommer att finnas lång tid framåt.
Vad kommer att hända framöver då? Special Blend finns fortfarande?
Matte: Javisst. Vi har ju med Sub Fu Dogg, Sam-E och och Fattaru på plattan. Och självklart kommer vi att jobba med Sam-E till hans platta. Special Blend håller vi fortfarande fast vid.
Tom: Fjärde Världen och Special Blend kommer först och är viktigast.
Och så gör du lite egna grejer på engelska?
Matte: Ja, det stämmer. Och en del prylar tillsammans med Glaciuz. Men vi får se vad det blir av det, Glaciuz är jävligt seg, hehehe… Men det är kul att göra.
Sen har ni varit viktiga i hur ni har hjälpt upp Ison & Fille och deras gäng?
Matte: Ja, det är det kanske inte så många som har tänkt på. Och i början när vi gjorde låtar med Ison & Fille så var det många som avfärdade dem som Ken-kopior, men det tyckte aldrig vi. Vi fortsatte att stötta dem. Men jag vet inte om vi kan ta åt oss någon ära eftersom Fille ju är en av Sveriges absolut bästa rappare…
Tom: Ison & Fille hade ju funnits där ett tag, men ingen greppade Ison på grund av hans märkliga stil och Fille, ja, han är ju nästan poet och inte rappare… De första låtarna vi gjorde med dem var ju för att vi diggade dem och verkligen ville arbeta med dem. Och om vi hade hiphopparnas uppmärksamhet så gjorde vi en låt med Ison & Fille för att se till att de fick hiphopparnas uppmärksamhet.
Matte: Ison & Fille är ju helt sjuka.