I den lilla och innehållsrika skivbutiken Rainbow finns allt mellan himmel och jord. Vi talar om musik och skivor i alla möjliga former. Rainbow är en så kallad skivbörs, en butik med företrädesvis begagnade skivor på gammal hederlig vinyl till dagens cd-format. Och det riktigt roliga med denna butik är att du kan hitta skivor som du hela tiden förvånas över att de finns, eller kanske ännu hellre, att de överhuvudtaget gjorts. Hela butiken genomsyras av en humoristisk underton. Letar du efter Jokkmokks Jokkes tidiga ep-skivor finner du dem här. Vill du ha Bayersk “ompa ompa”-musik, fina barnvisor av Gullan Bornemark eller rentav skivor med tal av Påven , ja då hittar du de här. Vi befinner oss i ett musikaliskt museum.

Det råder ett lugn, fåglar kvittrar i kvarteret och snöflingor seglar sakta ner mot marken. En liten vimpel med texten skivor fladdrar lätt i vintervinden och berättar, att just här ligger en butik. En skivbutik, som framstår som ett musikaliskt museum.
Den lilla skivbutiken ligger insprängd i ett litet oansenligt bostadsområde i gatuplanet i typisk funkismiljö i Solna utanför Stockholm. Vi befinner oss långt ifrån storstadspulsen och stressen på affärsgatorna och esplanaderna i Stockholm city. Atmosfären är behaglig och man får lust att hälsa på i värmen där man står och småhuttrar utanför den lilla skivbutiken.

Fredrik Hallberg som äger butiken välkomnar mig bakom butiksdisken som är fullbelagd med skivor. Bakom Fredrik finns en spegelvägg med mängder av prylar som på ett eller annat sätt har anknytning till musik. Hela butiken framstår som en dokumentation över musikhistorien med skivkonvolut, affischer, böcker, tidningar och allehanda rekvisita. Här finns tunga, svarta, raspiga stenkakor från 20-talet med Karl Gerhard till cd-skivor med Dr Bombay. Det finns ingen pardon vad gäller smakinriktningar. Allt, allt och åter allt är tillåtet inom dessa väggar.

Väggar som talar

Väggarna i lokalen är som gigantiska berättande bilderböcker. Det första som väcker min uppmärksamhet är just spegelväggen bakom Fredrik. En vägg fullbelamrad med skivor av svenska popschlagerflickor som Anna Book och Lili & Sussie. En annan vägg visar upp en salig mängd skivomslag med halvnakna tjejer i glittriga underkläder från främst 70- och 80-talet, som Fredrik kallar för “Bennys hörna”. Och visst drar man på smilbanden.
— Det ska vara kul att gå här och titta. Utan humor tror jag inte man överlever i den här branschen, säger Fredrik Hallberg.

Musikaliska rum

Fredrik berättar kort om hur han började att bygga upp butiken med två plastbackar fulla med skivor och lite singlar för närmare femton år sedan.
— På den tiden hade jag inte öppet mer än ett par timmar på vardagarna. På lördagarna fanns det mer tid till att ha öppet och det kom flest kunder då vilket ju förgyllde tillvaron.
Fredrik fortsätter:
— För några år sedan blev det mer tid över för mitt företag och då ökade jag på öppettiderna från tolv till sex på vardagarna. Och det har ju blivit fler och fler stamkunder med åren.

Fredrik har olika uppdelningar av musikstilar och artister i sammanlagt fyra rum. Han guidar mig genom lokalen. Efter en kort pratstund i första rummet (där butiksdisken med kassan finns) stannar vi till i rum nummer två som han kallar för “rockrummet”. Ett rum som rymmer 50- och 60-talsmusik på gammal hederlig vinyl förstås. På väggarna hänger Elvis, Jerry Williams och en uppsjö balla omslag med surfband i hawaiiskjortor, välstylade rockabillygrupper med smörkammat hår och instrumentalgrupper i rymddräkter med glänsande gitarrer i förgrunden.
Rum nummer tre kallar Fredrik för “svarta rummet”, ett mindre rum som i huvudsak innehåller jazz, blues och soul, med andra ord musik med företrädesvis svarta artister. I det “svarta rummet” kan man hitta allt från gamla raspiga stenkakor med Louis Armstrong till argsint hip hop med stenhårda band som Public Enemy. Men inte bara svart musik återfinns utan även vår egen jazzdrottning Monica Zetterlund till vit 70-talsdisco och techno.

Mellan fyra öron

Det rasslar till vid ytterdörren och dagens första kund har hittat hit, som direkt sätter sina steg mot det “svarta rummet”. Petter, som är uppväxt på Gotland och som numera jobbar som kock i Stockholm letar efter hip hop-skivor.
— Jag är ledig från jobbet idag, är sjukskriven och passade på att gå förbi. Jag bor i Hallonbergen på en madrass typ. Petter är med andra ord ungkarl och jag undrar lite nyfiket om han brukar spela sina skivfynd på nattklubbar som är poppis bland många snubbar i 20-årsåldern.
— Jo, jag brukar brukar DJ:a ibland, när jag inte står och rör om i grytorna på mitt jobb. En kul grej bara.

Samtidigt som jag samtalar med Petter kommer det ytterligare ett par kunder in till butiken och Fredrik blir upptagen för en stund. Jag går på egen upptäcktsfärd genom lokalerna. Och jag stöter på mängder av roliga uppslag. Jag bläddrar i ett par skivbackar och gläds åt humorn vid uppdelandet av musikstilar. Vad sägs om: “skivor som har med monster att göra”, “Prince med filter” (som associerar till artisten Prince och cigarettmärket dito), “ungersk drogrock”, “töntig eurodisko från Medelhavet”, “lolitapop”, “pilsnerrock”, “svensk hästjazz” (country) och så vidare.
Jag går längre in i butikslokalen, som visar sig vara större än man tror. Jag går igenom en labyrint av gångar och små rum som alla består av hundratals skivor i lådor och hyllor. På väggarna hänger skivor prydligt uppsatta i allsköns kulörer. Bara detta är ju en konstform i sig. Tänk vilken historia som ligger bakom varje utgiven skiva. Vem kan ha ägt skivan? Hur gjordes den? Varför ser omslaget ut som det gör? Hur hittade den hit?

Stammisen “Knappen”

Nya kunder anländer till butiken. Jag stöter på stamkunden Stefan, även kallad för “knappen” som för ett ögonblick prydligt tar på sig sina läsglasögon. Det visar sig att han söker en speciell låt med bandet The Faces. “Knappen” letar sig direkt in i “rockrummet”, han vet uppenbarligen var han ska leta.

— Jag är ute efter en b-sida på en singel som heter Losing You. Det är en cover på en gammal Temptations-låt, berättar “Knappen” med inlevelse.
Han fortsätter:
— Det är ju lite sjukt. Jag har hållt på och samlat skivor i stort sett hela livet. Det är som en drog och jag får återfall hela tiden. Man tror att man har allt och jag letar efter speciella låtar hela tiden. Frugan är ganska trött på mitt ständiga sökande, men det är ju så kul.
Jag går runt för mig själv i butiken och inspekterar skivhyllorna och snokar i de gamla läskedrycksbackarna som är utmärkta att förvara LP-skivor i. Det går in cirka 80 stycken i en back och då kan man bläddra bekvämt mellan skivorna.

Från Jokkmokks Jokke till techno

Och här finns minsann allt. Vill man ha en skiva med Jokkmokks Jokke finns det många. Skulle man sakna en speciell låt från Eurovisions-schlagerfestivalen från 1973, hittar man den sannolikt, om inte så kanske den råkar vara slut för att hitta hit igen senare. Är man bara ute efter de senaste hitlåtarna som bombarderar oss dagligen via radio och tv, finns det utmärkta samlingsskivor på cd. Jagar du en obskyr singel med ett garagerockband från 60-talet ska du leta här. Kanske en cool vinylskiva med flummig jazz. Ja, det är ingen hejd på antalet skivor som i det stora hela är närmare 10.000 i de välarrangerade och fullproppade rummen. Inte nog med detta. Skulle man vara ute efter en bok eller videofilm, en liten singelpärm i nylon eller kanske en liten filmstjärna med Svenne Hedlund från Hep Stars eller Ringo i Beatles, så kan man hitta det också.

Framtiden

Hur ser då framtiden ut för en verksamhet som denna. Antagligen kommer det alltid att finnas ett behov av skivor, i vilken form det än är. Musik kommer vi alltid att lyssna på oavsett tidsålder. Det är lite som med antikviteter och gamla böcker. Och aldrig har väl suget efter begagnat och gamla prylar varit så stort som det är nu. Delvis med tanke på att nytt ofta är likhetstecken med dyrt. En ny cd-skiva i en “vanlig” butik kostar ju nästan lika mycket som en mindre inbunden bok. Detta har förstås märkts och alltfler människor söker sig till begagnat-försäljningen med priser som ligger på cirka hälften av de “normala” fullpriserna.

Det finns med andra ord en marknad för Rainbow Music även i framtiden och förhoppningsvis en bra bit in i det nya millenniet och till och med längre än så.