Ibland är musiken och musikers väg outgrundliga. Man kan till exempel ta steget från hardcore till stämningsfull trip hop, ett steg som kan te sig betydligt kortare än vad det verkar vara.

Philip Granquist började som sångare i ett hardcore-hårdrocks-rapband för några år sedan. Efter ett par år splittrades bandet och i samma veva upptäckte Philip Portishead. Han åkte till London och bodde i ett kollektiv där en dj introducerade honom för musik från Tricky, Massive Attack, Earthling och massor av andra trip hop- och drum’n’bass-akter. När Philip åkte hem till sin hemstad Linköping igen hade han med sig flera blandband och, enligt egen utsago, en ny syn på musik.
Philip köpte lite utrustning, gjorde ett par demokassetter influerade av trip hop och gav sig sedan in på drum’n’bass. Det riktiga startskottet kom när Lisa Sandström och Martin Aamot i popbandet Aquadays gifte sig och Philip remixade några av deras låtar i bröllopspresent. Efter detta gick det rätt bra för Philip. Han förklarades som ett underbarn av Calle Dernulf i radioprogrammet Musikjournalen Dans i P3 och fick fyra av sina demokassetter uppspelade. Men han tröttnade på att göra drum’n’bass.

För något år sedan träffade Philip Sarah Assbring. Hon var då sångerska i grupperna Aquadays och Eternia Autobomb (hon är fortfarande med i det sistnämnda bandet). Sarah hörde en av Philips drum’n’bass-tejper och gillade vad hon hörde. När Philip undrade om hon var intresserad av ett samarbete tackade hon ja.
Resultatet av detta möte skapade Sadovaja Soundsystem (Sadovaja är f.ö. en gata där stora delar av handlingen i Bulgakovs roman Mästaren och Margarita utspelar sig). De representerar en vacker, stämningsfull, suggestiv trip hop med påtagliga drag av soul. Sarah beskriver själv musiken som “ömsom vemodig, ömsom förbannad indietriphop!”

De två har delat upp arbetet mellan sig. Philip skriver musiken, producerar och håller i inspelningarna. Sarah sköter om sången och texterna. Philip berättar:
— Ofta brukar jag göra en bra, melodiös trip hop-låt och sedan gör Sarah underverk med den. Det fungerar väldigt bra. Om inte Sarah gör en bra sångmelodi så vet jag att min låt inte håller.

Det har börjat dyka upp flera svenska trip hop-band. Men flera svenska skivbolag verkar kallsinniga till dessa band. När jag tar upp detta så avfärdar dock Philip och Sarah mina misstankar om att det är skivbolagen som diskriminerar artisterna. De hävdar att det istället kan vara banden som är för dåliga.
— Jag lever i illusionen att kvalitativ och bra musik som förtjänar uppmärksamhet också uppmärksammas. Sedan finns det ju skit inom alla genrer, menar Sarah.
Philip tillägger:
— Bra musik är bra musik. Om man gör bra musik så hittar man sin marknad. Man kan säga hur mycket som helst om att bolagen bara är kommersiella, men vad skulle de annars vara? Ingen köper en dålig skiva. Om man är bra så får man sitt break förr eller senare.
Philip fortsätter:
— Se på Madonna. Hennes senaste album är bra och det är i samma genre som exempelvis Massive Attack, men hon är så mycket bättre! Att svenska skivbolag inte signar fler trip hop-band beror väl på att de inte skriver lika bra låtar som Madonna.

Philip medger dock att trip hop som musikform inte är det fräschaste just nu. Trip hop och annan elektronisk musik har den nackdelen att det otta inte låter så bra live.
— Något som verkligen inspirerar mig är all dålig musik. Fast det är inte så att jag hör Graaf och blir inspirerad. Det är när jag hör Lamb, Massive Attack, Portishead, Roni Size och Olive som jag tänker att “det här går att göra så jävla mycket bättre”. Det är inte svårt att göra vacker musik, men de artister jag nämnt är fruktansvärt ojämna. Ett par bra låtar och sedan trögflytande engelsk samplingsporr. Visst är det snyggt men det är inte vackert. Då lyssnar jag hellre på roots dub, Elliott Smith gamla hederliga plattor med Cat Stevens eller kanske lite Pixies.

Philip och Sarah har gjort fyra demotejper. Det senaste smakprov jag fått höra tyder på en ljudbild där stråkar och pianon tagit utrymme ifrån det mer maskinella soundet.

Vissa skivbolag har blivit intresserade. Det har förhandlats med ett bolag som pratade om att lansera duon i både Europa och USA. Just nu verkar det dock osäkert om det blir något samarbete med det bolaget. Förhoppningsvis kommer vi att få höra betydligt mer av Sadovaja Soundsystem framöver.