Någon som minns Volvo P1800? En snyggt designad sportbil som Volvo producerade på 60-talet. En kärra som blev världskänd genom TV-deckaren Helgonet och Roger Moore.
På gitarristen, sångaren och keyboardisten Jonas Hultqvists visitkort finns en minimal färgbild på honom med sin kära ägodel — en skinande Volvo P1800. Men när jag frågar om Volvo har någonting med gruppnamnet Revolvo att göra så visar det sig att det har inte, det hävdar medlemmarna bestämt. Det ska mer framstå som en ordlek och det är snarare designen som intresserar.
Just design och konst är förövrigt ett stort intresse hos Jonas och de tre övriga medlemmarna i bandet. Jonas studerar konst och design medan gitarristen Martin Olson jobbar som skribent, trummisen Peter Malmkvist jobbar tillfälligt på ett snabbmatsföretag och basisten Jonas Ottosson pluggar.

Jag träffade på Malmöbandet Revolvo första gången på rockklubben Fritz Corner i Stockholm där de uppträdde som förband till Starmarket i januari i år. Och jag var faktiskt där på grund av besökarna från Malmö. Det var någonting som sa mig att jag skulle dit, och det var också något som jag inte ångrade när jag fick se Revolvo live. Det var ju riktigt bra, och att Starmarket körde på med sitt popcoremangel kändes inte ens i ryggen. Revolvo framstod som klart intressantare, både musikaliskt och visuellt. Och jag blev bara mer luttrad av att Jonas inledde konserten med att fingra på en orgel i ett par låtar för att senare plocka bort denna för ett antal fräcka gitarrlåtar, och i slutet av giget ta in den igen.
Efter bandets spelning steppade jag fram till killarna och fick deras då nysläppta sjutumssingel i gräddvit vinyl (inspelad i Tambourine-studion i Malmö) och bad om en intervju vid ett senare tillfälle. Tiden går och jag ringer till sist upp Jonas i Malmö och undrar om de vill uppträda akustiskt på ettnollett-festen som vid tillfället planerades till årets Hultsfredsfestival. Jonas visade intresse och det kunde ju dessutom fungera som en lämplig “uppvärmning” inför uppträdandet på Hultsfredsfestivalens demoscen. ettnollett-festen i sig var otroligt lyckad och Revolvo gjorde ett angenämt framträdande.
Etter den aktuella festen träffar jag hela bandet, smått berusad efter den sjyssta ettnollett-festen och försöker klura ut vad som gör dessa skånska killar så intressanta.

Vad växte ni upp med för typ av musik i era föräldrahem?
— Min mossa lyssnade mest på Rolling Stones, Rod Stewart och Alice Cooper och det stuket, och jag kan inte säga att det har påverkat vår musik speciellt mycket, säger Martin med ett brett leende.
Peter fyller på:
— Det var mycket Elvis hos min farsa…
— Min far har lyssnat på mycket musik så jag har präglats en hel del där. Jag har ärvt allt från Dave Brubeck-singlar till Creedence Clearwaters alla plattor — en massa grejer, berättar Jonas.

Ni improviserar gärna i er musik.
— Vi har känt länge att vi vill experimentera och improvisera i vår musik.
— Vi har befunnit oss på en ständig resa och lyssnar på mycket olika musikstilar och vi har hela tiden provat oss fram. Det har varit ett ständigt sökande. Och vi har ju gillat allt från hip hop till allt möjligt egentligen, förklarar Jonas.

Känner ni en viss samhörighet med den så kallade lo-fi-scenen?
— Som jag känner det så är det ju så att vi har spelat alla sorters gitarrmusik och på något sätt så tror jag inte att vi riktigt har hittat det rätta soundet. Men vi söker oss ibland till 80-talet och såna band som Sonic Youth, Dinosaur Jr osv.
— Folk tycker kanske att vi låter lo-fi, men vi har ju spelat på i snart åtta år med samma sättning (ej basist-Jonas som kom i januari i år) och det är svårt att sätta någon egentlig etikett på oss. Jag tror säkert att det dyker upp fler viktiga impulser under tiden vi håller på.
— Det skulle vara kul om vi hittade en bra producent som färgade vår musik och lyckades fånga vår själ, menar Jonas.

Hur kommer det sig att ni spelade in er singel i Tambourine-studion?
Martin:
— Vi gillar Tambourine studion som fan. Vi är ju rätt långt från Tambourine-soundet egentligen, men det skulle vara kul om producent Tore Johansson våldtog vår musik och fick fram ett snyggt sound. Det skulle vara kul att leka fram någonting.
— Bara inställningen som finns där. Det finns ju säkert väldigt bra möjligheter att göra roliga inspelningar och sen så är de som jobbar på Tambourine oerhört trevliga människor och det är väldigt stimulerande.

Berätta kort om singeln.
— Vi var lite osäkra över vilka inspelade låtar vi skulle välja till singeln, men kom till slut fram till de två In a Vault och Tricker.
— Vi kommer ju att satsa på nya låtar nu. Jag tycker att vi har gått vidare och vi är lite mer av ett nytt band och så. Vi har lite hatkärlek till vårt äldre material nu, poängterar Jonas och Martin, Peter och basist-Jonas instämmer.

Jag nickar själv med i kören och blir klart övertygad om att detta intressanta gitarrband har mycket att komma med i framtiden. De är uppenbarligen under utveckling och jag ser verkligen fram emot kommande material och liveframträdanden. Man kanske rentav ska ta och bli Malmöit? Malmöscenen är på frammarsch och Revolvo står långt fram i raden av nya lovande grupper från våra södra landsdelar.
Jag ser med spänning och stort intresse fram emot nästa möte med Revolvo. Den gången hoppas jag att de har ett helt album med sig i bagaget när vi möts framme vid scenkanten. Kanske på Studion i Stockholm eller KB i Malmö nästa gång?