VACUUM (Borås) är ett band som de flesta förmodligen har hört talas om. Bra är de och det bevisas väl ganska solklart med att de är på väg att släppa sin debut fullängdare på Rosa Honung Records om några månader. De har tidigare gett ut en egenbekostad EP vid namn “Pillerparty” som är väldigt bra så förhoppningarna inför deras CD är relativt stora, men jag tror med all säkerhet att den nya plattan blir flera gånger bättre än EPn efter det nya material jag hört med VACUUM (Borås). Jag slog bandets gitarrist Gustav en signal en Söndag i Augusti och fick en riktigt trevlig och bra intervju med honom. Och ni, det är inte många punkband som blir uppringda av Alexander Bard!!!

Berätta hur allting började!
Vi började för drygt tre år sedan att spela, vi var alla på något sätt kompisar. Det var bara vi som lyssnade på den typen av musik, ingen annan lyssnade ju på punk. Från början kunde ingen av oss spela, men vi lärde oss så småningom. Vi har sedan starten bytt lite medlemmar också. Det är bara två stycken kvar från originalsättningen, jag och Hedlund.

Vilka är ni numera i bandet (Line Up)?
Det är jag då, Gustav Johansson, på gitarr. Jag spelade trummor innan men nu har jag bytt. Sen är det Martin Toresson på bas, han har inte varit med riktigt från början men ett rätt bra tag har han varit med. Sen så har vi då en ny trummis och det är Krickan Karlsson, han spelade innan i ett band som hette LUSKERMAN. Sen så är det Hedlund då som sjunger.

Ni har ju släppt en egenfinansierad EP vid namn “Pillerparty”. Hur hade ni råd med det?
Man får väl ta sig råd! Det är väl egentligen inte så där jättedyrt men man fick låna av sina föräldrar och så. Det har väl precis gått ihop kan jag tänka mig. Det är ju definitivt ingenting vi kommer att göra om för det är ju rätt så jobbigt att hålla på och sälja plattor själv. Vi har ju fått ett skivkontrakt så nu slipper vi det.

Skivkontrakt med Rosa Honung Records

När jag pratade med dig för en vecka sedan per telefon berättade du att ni hade fått skivkontrakt med Rosa Honung Records, hur lyckades ni med det?
Det var väl inte så där mycket att lyckas. Det var faktist Patrik Olofsson som hade… ja, jag vet inte riktigt hur han hade hört oss men det var väl på någon samlingsplatta eller samlingskassett. Han ringde i alla fall och frågade om vi hade lust att skicka upp en demo till honom. Det hade vi ju! Vi hade aldrig en tanke på att skicka en demo dit för vi brukar aldrig skicka saker till skivbolag utan det brukar gå av sig själv. När han hade hört den ringde han och frågade om vi ville vara med på samlings-CD:n “Kakofoni #5”. Sen spelade vi in en ny demo som varken vi eller Rosa Honung Records var särskilt förtjusta i. Men två låtar som fanns på den kassetten fick i alla fall komma med på samlingen “Kakofoni #6”. Därefter spelade vi in ytterligare lite nya låtar som dom verkar vara väldigt nöjda med och vill släppa. De undrade om vi hade lust att göra en fullängdare.

Så det blir en fullängdare!
Ja, dom frågade vad vi ville göra med den här inspelningen och vi sa att det vore kul att göra en CD-singel, men Janne och Patrik på Rosa Honung tyckte det var lika bra att göra en fullängdare, för det är lättare att sälja. Sen så har dom en jäkla bra inställning för det är liksom inget snack om att det ska vara överpriser direkt utan den kommer att säljas för ca 80 kronor i skivaffärerna.

När kommer skivan?
Om cirka två månader är det tänkt att skivan ska vara klar så jag tror att vi kommer att greja det. Vi ska spela in de sista tre låtarna nu i nästa helg. Sen är det det här med omslag som förmodligen kommer ta ganska lång tid. Vi ska ha en kombinerad CD-ROM skiva som följer med vår nya CD. Jag håller på med lite sånt på min fritid. Det är inget stort men det ska väl vara någon bild på gruppen och så man kan klicka och titta på texterna. Jag sitter här med två datorer för tillfället. Jag har köpt en ny Pentium data nu, den är lite snabbare än min gamla.

Radio

Ni var ju med i P3’s “Garage & Buskage”, hur fixade ni det?
Det var inte heller så svårt faktist! Nej men, min kompis han går på media-linjen och dom skulle göra ett radioprogram åt P3 med grupper från Borås. Då frågade han oss om vi ville vara med. Jo det var kul och man kan ju hoppas att man får lite Stim-pengar för det he-he!!! Dom intervjuade oss i vår replokal och spelade några av våra låtar. Det var rätt skoj.

Jag hörde tyvärr bara de två sista låtarna i “Garage & Buskage”, en av dom var “Surfing On The Radiowaves” som hade lite “SKA-takter” i sig. Blir det mer sådant?
Det är en väldigt speciell historia bakom den låten. För två år sedan gjorde jag en låt som hette “Surfing On The Radiowaves”. Vi repade aldrig in den då för vi hade inte tid. Det brukar vara så här att jag tar med mig en låt till replokalen och sen spelar jag upp den för resten av bandet med bara mig på gitarr och sång och så får de säga vad de tycker och så säger dom, som dom brukar: “Nähä du Gustav, det där lät skit, den kan vi inte ha”. Det sa dom om den låten också och då la jag den på is men senare spelade jag in den på min portastudio och tog med mig den versionen ner till lokalen i stället. Då tyckte dom: “Aha, det lät ju riktigt bra det här”. Men det var så att GREEN DAY gav ut sin platta “Dookie” bara en vecka senare och då visade det sig att dom hade använt exakt samma riff som vi i sin låt “When I Come Around”. Då tänkte vi att det här kan vi inte använda, folk kommer att tro att vi inte har någon fantasi alls. Då behövde vi göra om det, så vi bytte lite ackord här och där men det lät fortfarande för likt GREEN DAY’s låt. Så vi gjorde om den till lite reaggae istället. Den kommer att vara med på fullängdaren.

Mycket inspelningar

Nu kommer det en ganska komplicerad fråga (tror iag)! Ni har ju spelat in rätt mycket och varit med på en hel del samlingar. Kan du berätta allt som ni varit med på i rätt ordning?
Ja det ska jag väl kunna göra. Det allra första vi var med på var en samling på kassettbolaget Anti Media som hette “Det Luktar Skit” med låtarna “Tiden Går” och “EG”. Sen var vi med på “Knallepunk 2” och “Delirium Tremens 26” med samma två låtar. Vi skickade en kassett med samma sex låtar till alla dessa tre ställen och alla valde de samma låtar så tydligen var de bäst. Sen släppte vi den egensläppta EPn “Pillerparty”. Några låtar från den EPn var med på kassetten 100 000 MPa som jag själv gjorde där MILLENCOLIN också var med. Jag visste knappast vilka de var då, de hade precis börjat spela och nu är ju MILLENCOLIN jättekända. Det är rätt kul att ha haft dem med på en samling. Liima Puikko Tapes gav ut en kassett vid namn… ja fa fan hette den?

Nästan Bara Studio?
Ja så hette den! Där hade vi tre låtar. “Tiden går”, “Längtar Bort” (som jag tycker är den bästa låt Vacuum har gjort! /red) och “En Säker Ruin”. “Kakofoni #5” CDn var nästa sak vi var med på. Sen var det “Kakofoni #6” CDn som vi också var med på. Nej nu glömde jag lite saker! Innan första “Kakofoni”-skivan var vi med på Rockborgen samlings-CDn “033 #1” med låten “Pojkar, Pojkar” och efter det var vi med på Rockborgen-plattan “033 #2” med låten “Vackra Lik”. “Svavelsyra”-kassetten var vi också med på med två låtar, “Dött Kött” och “Sagofarbrorn”. Sen har vi säkert varit med på en massa andra men dom kommer jag inte ihåg för tillfället. Det är ju en del! Tänk om man hade fatt “Stim-pengar” för allt det. Då hade man varit rik. Stim är en jävla skit grej egentligen men dom tar ju in pengar så det är ju lika bra att gå och hämta ut dem. Det är ju ett konstigt system de har egentligen. Jag skulle ju egentligen ha varit med i Förlag Rosa Honung nu när vi ligger på det bolaget. Men innan vi fick kontrakt med Rosa Honung så hade jag gått med i Stim. Jag tror att dom kontrakten är på fem eller åtta år. Men alla andra i bandet skriver avtal med Rosa Honung så det är bara jag som får vara med i Stim istället.

Hur är musiklivet i Borås?
Det är intressant faktist. För två år sedan… du vet den här DIA PSALMA-vågen (jo, den har jag hört talas om!? /red) och punkvågen som dom kallar det i tidningarna även ifall det bara är skitsnack men det som tidningarna skriver är ju trots allt det som gemene man ser det som, den var ju för ett år sedan. Då var det jävligt inne med punk. Fast i Borås var den stora punkvågen egentligen för två år sedan och då var det verkligen punk överallt. Det var kul att spela punk och det var punkgalor på Rockborgen med hur mycket folk som helst. Sen kom DIA PSALMA efter det och då hade dom flesta som var med från början på den andra punkvågen liksom börja tycka att det var så mycket “fjortisar”. Så det var många som inte tyckte det var kul längre och det var en massa som la av då. Sen var det inte så mycket förrän nu när det börjat komma lite Hardcore-band, men Straight Edge har inte fått något fäste i Borås. Det som är kul nu är att banden som finns här börjar exprimentera och komma på lite egna musikstilar. Det tycker jag är roligare än att alla låter som GREEN DAY och OFFSPRING eller vad det nu är man lyssnar på.

Konserter, skivor och Punk

Vad lyssnar du på och var får du influenser ifrån?
Alla i bandet lyssnar väl på i stort sett samma saker. Jag lyssnar i alla fall mycket på THERAPY, FAITH NO MORE och sånt där. Men vi är ju väldigt inne på musik som SNAPCASE, EARTH CRISIS, LAG WAGON och TEN FOOT POLE. Men annars lyssnar vi på allt möjligt. Jag lyssnar faktist inte så mycket på svensk musik längre. VENEREA’s nya är helt suverän. Jäkligt mycket bättre än deras första. Den första dom gjorde var ju lite pinsam men den dom har släppt nu är mycket bra. Dom är värda något bättre än Brööl Records i alla fall. Vacuum fick faktist erbjudande från Brööl Records också men vi skulle visst själv få betala 10 000 kronor och då tänkte vi att det är i så fall roligare att ge ut något själv, det blir nästan lika dyrt. Du förstår vi är riktiga rockstjärnor som nobbar skivkontrakt (fy för vad tuffa ni är!!! /red).

Lite skivtips kanske?
VENEREA’s nya som jag precis sa då. GUINEA PIG heter ett band från Borås som släppt en platta som är jäkligt bra. Allt med THERAPY?.

Dom har ju gett ut rätt så mycket!
Jo, en jävla saker är det. Fast många saker dom har gett ut är det samma låtar på. Dom riktiga plattorna är ju ändå deras fullängdare som “Nurse” och “Troublegum”. Allt med DEAD KENNEDYS är att inkommendera. Jag och Hedlund är helt inne på DEAD KENNEDYS. Jag är nog värst! Jag samlar på dom och sätter upp deras plattor på väggen. Dom är jävligt bra tycker jag, speciellt “Plastic Surgery Disasters”-skivan.

Vilka är Världen respektive Sveriges bästa punkplattor någonsin?
Världens bästa platta sa jag då nyss, DEAD KENNEDYS Plastic Surgery Disasters”. Sveriges bästa punkplatta… det var vårt. En jävligt bra är COSA NOSTRAS “Eldar” som jag tycker är jävligt bra. Dom har gjort lite nya låtar som jag hört och det verkar som om dom kommer att göra en uppföljare som är minst lika bra.

Håller du fortfarande på med ett fanzinet “Mera Sol?
Det är nedlagt nu men ett nytt är på gång som är lite mer seriöst satsande och kommer att heta “Auto Mag” som jag gör tillsammans med några av mina kompisar som går på medialinjen. I och med mitt intresse för datorer så kommer det att bli lite snyggare än vad “Mera Sol” var. Det är rätt skönt för när jag tänkte lägga ner “Mera Sol” så hade jag fått en massa material att recensera och det vore rätt taskigt att inte svara på dom saker jag hade fått. Folk som har skickat saker behöver inte vara oroliga för det kommer att komma med i “Auto Mag” istället.

Taste Smurf Punk Records, håller det fortfarande på?
Det var ju i samma veva som det här med “Mera Sol”. Jag och Peno, som också håller på med det, har ju själva band som ska släppa plattor så det har väl blivit lite dåligt med det. Jag håller ju fortfarande på och säljer saker. Men det är mest saker jag har hemma, vi är inte så aktiva längre.

Hur är det med spelningar, är ni ute mycket och lirar konserter?
Det har ju varit rätt dåligt nu på sommaren för vi är rätt lata på att jaga spelningar. Innan, i våras och i vintras, så spelade vi jävligt mycket runt om här i västsverige. Vi var uppe i Södertelje och Stockholm också. Nu under sommaren så skulle vi ha spelat i Hova men det var visst dubbelbokat så det strulade och till slut blev det ingenting av. Nu när plattan kommer så blir det automatiskt en massa spelningar plus att en eventuell turne med COSA NOSTRA och HIROSHIMA blir av. Det vore ju väldigt kul, i alla fall ett par spelningar, för båda banden är både trevliga och bra.

Varför tror du att punken har blivit så stor på senare tiden?
Dels det att NIRVANA började komma med distade gitarrer och folk började lyssna på dem. Man kan väl också hitta paralleller med att folk inte har det så bra längre, det snackas ju mycket om nedskärningar, det är liksom “inne” att protestera lite. Samtidigt är det så att det finns en så’n jävla massa grejer i samhället som man bör protestera mot t.ex den här jävla skiten med EU och allt det där som får människorna att börja tänka och då kanske det ligger nära till hands att lyssna på musik som har åsikter också och inte bara död musik. Det är ju också jäkligt mycket roligare att gå på en punk-konsert än på någon annan tråkig konsert. Det är en helt annan närhet och folk får mera utlopp för sina känslor om man får hoppa runt och dansa lite. Sen är det väl det att det har blivit mera accepterat, det var inte länge sedan folk skrattade åt en när man sa att man lyssnade på punk. Jag kommer ihåg att jag gick på en gitarrkurs en gång och då frågade läraren vad för sorts musik vi lyssnade på. Då sa alla till mig att “ha-ha du lyssnar på punk, då behöver ju inte gå på gitarrkurs, det kan du ju redan spela”. Nu är det ju mera så att varenda jävel lyssnar på OFFSPRING! Det är ju kul, för det blir ett helt annat klimat. det blir lättare att få spelningar för punkband så som det är nu men samtidigt känns det så konstigt att man som punkband kan tjäna hur mycket pengar som helst. Det är ju helkonstigt! Man måste ju börja tänka på var man står, texterna brukar ju innehålla ställningstaganden. Jag är inte en så’n som säger att DIA PSALMA är skit bara för att dom tjänar pengar. Det är ju självklart att man vill sälja skivor. Debatten som har varit kring DIA PSALMA, GREEN DAY och OFFSPRING är ju väldigt infekterad och tråkig när folk säger som så att “fy fan, det är inte punk för dom tjänar pengar”. Dom kan ju inte hjälpa att deras skivor säljer. Det är ju väldigt bra det här som dom flesta independentbolag gör idag, sänker priset på CD-skivorna. Jag menar om Vacuum hade fått kontrakt med ett skivbolag som ville att vi skulle sälja våra skivor för 179 spänn i affärerna, vem fan hade köpt dem skivorna??? (inte jag /red). Jag hade i alla fall inte gillat ett punkband som tog så mycket betalt för sina plattor. Där måste man ju skilja på musik och åsikter.

Ni har in ändrat stil rätt så radikalt om man jämför med låtarna på “Pillerparty”, hur kommer det sig?
“Pillerparty” kom ju för två år sedan och på två år hinner det hända mycket. Sen är det väl dels det att jag ha börjat spela gitarr och vi har en ny trummis. Alla spelar ju olika och har olika ljud, jag har en annan gitarr. Så allt det gör väl att det låter lite annorlunda. Så har vi blivit äldre och duktigare på våra instrument än vad vi var i början. Nu kan vi spela snabbt också he-he! Sen är det väl det att man måste utvecklas åt något håll. Man kan ju inte stå och stampa på samma ställe hela tiden. Vi har ju alltid gjort som så att vi gör vad vi vill och känner för. Vi tänker liksom inte som så att “idag ska vi göra en SKA-låt, eller. Jag har hört att MILLENCOLIN är rätt kända, det kanske vi också kan bli om vi gör en SKA-låt”. Det är ju inte så vi diskuterar direkt. Utan vi kör vad vi tycker är kul och bra.

Håller du fortfarande på med ditt hobbyband DR BEBIS?
Ja det är ju dels det att när jag kommer ner i lokalen med en ny låt och dom andra säger “nä den vill vi inte ha”. Då blir jag dö-sur och vill inte att den ska hamna i glömska. När jag gjorde de där låtarna så fick jag förfrågningar om jag ville vara med på någon samling med de låtarna och då behövde jag ha ett namn så jag tog bara DR. BEBIS rakt ur luften. Men jag håller ju fortfarande på och spelar in i och med att jag arbetar som ljudtekniker på Rockborgen, i deras studio. Så händer det att jag får lite tid över och spelar in några låtar. Jag och en kompis håller på med ett projekt där jag spelar trummor, gitarr och lite bas och sen turas vi om med instrumenten. Så visst håller jag på! Det är ju inte så att jag satsar stenhårt på det. Det är ju till och från, när det går trögt med VACUUM så kör jag lite med DR. BEBIS för att få utlopp med mina låtar.

Alexander Bard

Var fick ni namnet VACUUM ifrån?
Jag hävdar bestämt att… förövrigt heter vi VACUUM (Borås) nu. Alexander Bard ringde hem till mig och sa att vi inte fick heta det längre för hans bolag är registrerat som VACUUM!

Gjorde han verkligen det?
Ja! När jag kom hem en dag så sa lillebrorsan “du det ringde en kille som hette Alexander Bard”. Då sa jag till honom att “det fattar du väl ändå att det var någon som skojade med dig!”. Då sa han “amen han lät som Alexander Bard och lämnade ett telefonnummer”. Det var ett 08-nummer så jag ringde till honom och han sa (nu gör Gustav om sin röst så han låter precis som Alexander Bard!!! /red) “Jaha, du spelar i ett punkband va?”. Han förklarade för mig att han hade registrerat namnet Vacuum, vilket vi inte har gjort. Vi hade inte en tanke på att någon skulle sno vårt namn på det sättet. Nej, det var ju inte det att han hade snott det – han visste ju inte ens vilka vi var förrän han hade registrerat det. Sen ringde jag upp till Svenska Registreringverket och han hade inte registrerat det än, han hade bara ansökt om det, så hade vi snabbat oss så hade vi hunnit registrerat det före honom. Det kostar ju rätt mycket pengar, så vi valde istället att heta VACUUM med Borås inom parantes. Namnet var det ja, jag hävdar att det var Daniel som satt och läste sin kemiläxa i replokalen samtidigt som vi diskuterade vad vi skulle heta. Han menar att han läste reglerna till “Mutant”, du vet rollspelet (jaja /red), där finns det “vacuum robotar” och det var därifrån han fick det. Jag vet inte vem av oss som har rätt, men någon av dessa versioner är det – det är bara att välja.

Då har jag inte fler frågor så du kan ju avsluta på ett bra sätt!
Jo det är väl det att i alla tidningsintervjuer passar jag ju på att göra reklam för vår fullängdare som kommer nu. I fanzines är ju det bästa sättet att bli intervjuad. Det är ju roligare att bli intervjuade av fanzines för dom skriver ju vad man säjer, om man t.ex blir intervjuad av lokaltidningarna i Borås så är det bara fel överallt, felciteringar och sånt. Sen kommer folk och är arga på en typ “jaha, är ni rockstjärnor eller”, när tidningarna har skrivit något helt annat än vad man har sagt. Så jag är glad för alla som intervjuar mig. Jag skulle vilja hälsa till alla jag känner och jag hoppas att vi kommer att hålla på i många år till. Lycka till med fanzinet, du kan ju skicka ett exemplar när det är klart (självklart gör jag det, jag som är en sådan gentleman! /red).

Tack så hemskt mycket till Gustav för vår långa och informativa pratstund. Hoppas det går bra för VACUUM (Borås) nu när de både har fått skivkontrakt och bytt namn. Jag hoppas att Alexander Bard får användning för namnet (Not!). Vi ses och hörs väl någon gång hoppas jag!