Som vi skrev i detta nummers ledare så ser Benno ljusår mer positivt på det nuvarande musikklimatet än vad många runt omkring oss uppenbarligen gör. Så vi blev så nyfikna på vad andra svenska pop-aktivister tycker, att vi anordnade en enkät.

FRÅGORNA ÄR:
1. Vilka är era planerade aktiviteter för år 2000?
2. Hur upplever ni musikklimatet just nu?
3. Vilken var er favoritskiva 1999?
Vi instruerade de svarande om att de skulle “svara kort och koncist, inga essäer tack, men cirka tio meningar/fråga är OK”.
Så här blev det:

ABLE

1) Spela ute så mycket vi bara kan. Bli bättre på honky tonk. Spela in vår tredje skiva. Köpa en pedal steel. Inte skriva på för ett Eskilstuna-bolag. Spela i New York. Förbättra vårt mellansnack. Skriva en positiv kärleksballad (helst duett med Robyn).
2) Internationellt: lysande att så många små bolag kan prångla skivor via hemsidor. DIY funkar! Nationellt: visst, det är fortfarande lite nervöst trendkänsligt, vi-vill-vara-med-i-pop-och-nme, men allt mindre. Hopp finns. Men scenerna är förtvivlat få. På produktionssidan förvirrat och flackande: bolagen letar efter “nästa stora grej” — som om det skulle finnas en enda stor grej. Väldigt öppet och muntert på lyssnarsidan; gränserna för vad man “får och inte får” lyssna på luckras upp allt mer. Totalt: Bättre än på länge. Mer eget, mer inspirerat.
3) Original Harmony Ridge Creek Dippers “Zola & the Tulip Tree”, Paul Westerberg “Suicaine Gratification”. Lucksmiths “Happy Secret”, Beth Orton “Central Reservation”.

ARCTIC SURVIVAL

1) Vi planerar en serie samlings-cdr med framförallt osignade svenska band som vi gillar. Förhoppningsvis kommer den ut två gånger per år. (Demos skickas till Arctic Survival, c/o Pallin, Sysslomansgatan 8, 112 41 Stockholm)
2) Bra! Folk verkar vara mer öppna för nya saker. Den underjordiska scenen är starkare än någonsin och klarar sig utan storbolagens kommersiella strypgrepp. Det stora problemet är bristen på bra rikstäckande distributörer som är öppna för smalare musik.
3) Boredoms “Super Ae”, Ganger “Hammock Style”.

BENT SPANNER, ARTY BANNER

1) Bent Spanner, Arty Banner kommer stenhårt efter millennieskiftet! Malmö-bolaget Breed kommer att släppa en fullängdsplatta med oss i början av året. Vi spelade in den själva i vår replokal sommaren 97. Vidare har vi precis spelat in tio låtar i studio som vi håller på att mixa. Vi vet inte hur, var, vem eller när, men det skall komma ut på något sätt, i något format. Kanske blir det en hel platta och/eller några singlar. Det hade varit roligt att göra fler split-singlar med trevliga goa band. Vi är öppna för förslag. Och så vill vi ju spela live så mycket som möjligt. Skall bli kul att se om varenda festival i landet nobbar oss i år igen…
2) Det blir bättre och bättre, men det är inte i närheten av bra.
3) Bonnie Prince Billy “I See A Darkness”, Trans AM “Futureworld”, The Black Heart Procession “2”, Pluxus “Fas 2”, Stereo Total “My Melody”.

CHIHUAHUA
Henry Moore Selder

1) Vi hoppas kunna komma ut med en fullängdsskiva med Chihuahua under året. Skivan går nu under namnet “funny people”.
2) Det känns som om den kommersiella musiken blir allt mer urvattnad. Indieexplosionen för ett par år sedan har verkligen dött och de större bolagen verkar mest intresserade av att hitta ett nytt A-Teens. Det som känns kul är möjligheten för småbolag att verka och sprida sin musik via internet. En farlig tendens är bristen på nya människor på musikscenen, åtminstone i Stockholm. Det känns som om alla musiker bara dyker upp i nya konstellationer och gör samma sak som förut fast tråkigare.
3. Jimi Tenor “Organism”

CHOCOLATE BARRY

1) Albumsläpp i januari, singel i vår, börja jobba på nästa platta. Live?
2) Småtrist, när kommer nästa Eggstoneskiva?
3) Always Always…

CINNAMON

1) Turné i Tyskland i januari och USA i Februari. Längre än så kan jag inte planera.
2) Bra.
3) Släppt 1999 = Momus “Stars Forever”. Köpt 1999 = Wendy and Bonnie “Genesis”.

THE CONCRETES

1) I början av året släpper vi en 12″-singel med en ny låt och ett par remixar. Troligtvis kommer vi också släppa ytterligare en tia under året. Dessutom kommer de två tior vi gjort hittills att släppas som en fullängdare i bland annat Japan, USA, Tyskland och Spanien. Utöver det ska vi försöka turnera lite-grann…
2) Ur ett litet perspektiv händer det mycket roligt just nu. Do It Yourself-scenen håller på att etableras även här i Sverige — det är väldigt roligt. En uppsjö av mini-skivbolag dyker upp och det känns positivt. Om inte annat så för att statuera exempel och visa på att man kan klara sig själv. Det är sällan ekonomiskt lönsamt men trots detta ser man alltså fler och fler exempel på band som tar saken i egna händer. Musikindustrin behöver överbevisas, musiken behöver eldsjälar och folk i största allmänhet behöver få ordning på sina prioriteringar. Och i musiksammanhang måste pengar vara sekundärt, annars kan det sluta hursomhelst. Att det sedan har släppts mer skit i år än vad man trodde var möjligt är en helt annan historia…
3) Sex stycken blir sex skivor. Damien Jurado “Rehearsals For Departure”, Sizzla “Be I Strong”, Le Tigre “Le Tigre”, Tom Waits “Mule Variations”, Smog “Knock Knock”, Pluxus “Fas 2”.

DILETTANTE
Magnus Boman

1) Att komma igång och ge ut riktigt gamla konserter inspelade i Stockholm på 7″-EP. Först ut blir antagligen “Lustans Lakejer, Musikverket 1979”. En ny CD med Landis MacKellar blir det nog. Återutgåva av Instant Lifes andra CD “I made arrangements for world peace”, som varit slut ett år eller så. Ett party för att fira “20 years of showbiz” blir det också! Helst där ALLA Dilettante-band spelar live.
2) De flesta bra skivor som kommer är 60- och tidiga 70-talsplattor, mycket återutgåvor av “omöjliga” plattor. Jag har t ex köpt CD och vinyl av Karen Dalton, Fred Neil, Grateful Dead (massor av Dick’s Picks!), Holy Modal Rounders, Michael Hurley och Davy Graham. En del ny dans är alltid bra, såsom Supercollider och Smith&Mighty. På den klassiska sidan står det nästan still (bara Arvo Pärt rockar), då är den nyklassiska musiken bättre, typ Jim O’Rourke och Chicago-ligan. Popen är snudd på död, men Radio Khartoum släpper fina 3″-CDs. Jazzen dog 1970. Men Slapp Happy har återförenats — hurra! Sedan måste jag till sist nämna Arlo Lindsay, som lyckas sätta ihop New York och brasiliansk musik à la Caetano Veloso till guld.
3) Häromveckan kom Michael Hurleys nyinspelade “Weatherhole” på field recording co. Den är jävligt bra. Bästa återutgåva går till Sundazeds expanderade version av Skip Spences “Oar”.

DOKTOR KOSMOS

1) Vi ger ut en ny skiva i januari — “Evas Story” — som är uppföljaren till vår rockopera “Stjärn-Jerry”. Det är mördarbruden Eva som råkar i trubbel den här gången. Sen ska vi spela på Hultsfredsfestivalen och förhoppningsvis på en massa andra ställen. Vi ska bli ganska populära.
2) Musikklimatet just nu är både bra och dåligt. Dåligt för att dom stora bolagen inte ger ut nånting intressant överhuvudtaget, bra för att det föder massa sovrumsbolag som ger ut vad som helst som låter det minsta avantgarde. I Stockholm känns det verkligen att det finns en musikrörelse med band som Fint Tillsammans, Ny Akustik, Hell On Wheels, First Floor Power, Monster, Honey is Cool, Mazarine Street, Puppetmasters, Revlon 9, Chihuahua, Doktor Kosmos och större band som Grand Tone Music och bob hund. Band som delar både attityd och medlemmar, men låter helt olika. En musikrörelse som hålls ihop av bandens glädje över att vara en del av en musikrörelse snarare än av bandens politiska eller estetiska ståndpunkter. Benno-festen på Tanto hösten -99 då en massa band spelade varsin låt var denna musikrörelses “Tältprojekt”. Tältprojektet 1977 trodde alla proggare var början på en ny era av politisk musik, men det blev istället slutet. Hoppas inte Tantofesten var slutet på den här eran.
3) Favoritskiva 1999: Vijaya Anand “Dance Raja Dance” (den kom säkert inte 1999, men det var min favvoskiva 1999).

FABULOUS FRIENDS

1) Flera nya singlar på gång, och om det blir tillräckligt många så släpper vi även en samlingsskiva med alla singlarna på.
2) I Sverige finns för många “mediaband”, som lägger sin energi på att synas istället för att höras. Dock är det trevligt att det dyker upp så många små bolag.
3) Rogers favorit var Lucksmiths “Happy Secret” och Annas favorit var Lungleg “Maid To Minx”.

FINT TILLSAMMANS
Thomas Meyer

1) F.T. kommer med oförminskad iver att fortsätta gräva sig in i musikens mysterier. Inspelning av fullängds-CD för Silence pågår, den ska släppas någon gång under 2000. Vi har sedan en tid tillbaka haft planer på ett samarbete med dockteater Katapulten och hoppas att det kan förverkligas nästa år.
2) Jorå, det är härligt med den växande småskaliga verksamheten. Men jag är lite bekymrad beträffande scenerna i Stockholm. Studion stängd, Fritz’s Corners framtid oviss och är det verkligen sant att Tantogården ska rivas till sommaren för att ge plats åt järnvägsspår? Organiserat motstånd kan behövas.
3) “Benno Presents Volume Three”. Faktiskt. Om jag ska välja en skiva som kom 1999.

FIRST FLOOR POWER
Pär Lager

1) Vi släpper en 4-spårs cd i februari. Det blir tre låtar som producerats med Jonas Jonasson och Daniel Zqaty från bob hund i Koppom samt ett medley som vi spelade in i vår replokal alldeles nyss. I samma veva skall en dokumentär om oss visas på teve och en video till “We Are The People” vara klar. Ny replokal och trasiga instrument.
2) Whoa! Slowball! Grace Recordings! Missy Elliot! Hefner! Tom Waits kostade 600 spänn!
3) Pluxus och Bonnie Prince Billy.

FREAK SCENE
Juan Capel

1) Att gå på gigs igen om revolutionen tillåter.
2) Det blåser poppiga fina vindar efter massakern med Hellababies, Backyardcopters eller vad fan de heter.
3) Nomads “Big Sound 2000”. I och för sig lyssnar jag bara på mina polarband.

HELL ON WHEELS

1) Spela in en skiva och spela mycket runt om i Sverige. Vi vill också fortsätta med klubben Hellmut2 och ge ut en tredje samlingsskiva med osignade band — LOOPthree.
2) Kalas! Det finns många bra band i Sverige och många små skivbolag som kan ge ut även lite “udda” band. Dessutom finns det många demo-klubbar att spela på, åtminstone i Stockholm (och de lever kvar trots affischeringsförbudet). Tyvärr blev vi ju av med Studion (lokalen ska kanske bli McDonalds, hemska tanke!) och Fritz’s Corner är snart hemlös. Sedan verkar nästan en Stockholmsscen uppstått, vilket är fantastiskt. Man känner va vandra och lånar och ger. Mycket bra! Detta syntes verkligen på Fint Tillsammans release med Benno-10″:an. Tidningsdelen dock måste räddas. E-zines verkar komma stort vilket är bra, men känslan av att läsa en fyra år gammal popblaska är oslagbar och oersättlig. Nya grepp behövs kanske.
3) Vi har blivit retrofantaster pga pengabrist och knappt köpt något annat än 2-hands skivor. Flaming Lips senaste har vi dock lyssnat på alla tre, men fortfarande bäst är Neutral Milk Hotels senaste (även om den är gammal). Inte en svag sekund och med många många totala höjdpunkter. Den är med på en sammanlagd fembästa lista för Hell on Wheels. Utan tvekan.

GIRLFRENDO

1) Girlfrendo är precis på väg in i studion för en ny skiva och hoppas efter det komma ut och spela så mycket som möjligt. Innan årets slut tänker de flesta av oss dessutom passa på att vara otrogna mot bandet.
2) Vid sidan om det anpassade mitt-i-fållan-tråkiga sker det intressanta korsbefruktningar. Problemet med utrymme och uppmärksamhet finns alltid där, men de ökande kommunikationsmöjligheterna gör det lättare att sprida sina idéer till oväntade mottagare.
3) Nicholaus = Kevin Rowland “My Beauty”
Josephine = Beth Orton “Central Reservation”
Lars = Branford Marsalis “Requiem”
Sara = Beck “Midnite Vultures”
Anders = Beastie Boys “Sounds of Science”
Per = Stereolab “Cobra and Phases Group Play Voltage in the Milky Night”

GRACE

1) Först och främst att fortsätta lanseringen av CD:n “Songs About Living” med Homeland. I början av året släpper vi en vinylsingel med debuterande Whispering Pines. Vi håller också på att sammanställa en CDr-sampler med de fem artister/band vi räknar till grace-kollektivet, plus låtar från en del andra gästartister. Framåt sommaren/hösten kommer det en ny CDep med Homeland. Förhoppningsvis kan vi också etablera samarbete med andra oberoende skivbolag och förbättra våra distributionskanaler.
2) Både bra och dåligt. Genom internet är den oberoende musikscenen mer levande än någonsin. Man upptäcker kontinuerligt nya bra band. Samtidigt är den kommersiella delen av musikindustrin mera inskränkt än någon gång tidigare, vilket inte bara märks genom TV- och radioutbudet, utan också i kontakterna med spelställen och tidningar. Denna paradox avspeglar sig i Malmö, där musikklimatet är bättre än någonsin samtidigt som Malmö popstad har ett minst sagt trött startfält.
3) Vi är tre i skivbolaget med delvis olika musiksmak. De skivor vi “gemensamt” tycker var bäst 1999 är, förutom Homeland, Songs Ohia “Axxess And Ace”, Bonnie Prince Billy “I See A Darkness” och Appendix Out “Daylight Saving”.

HONEY IS COOL

1) Vi ska ge ut en ep i början av året, förmodligen ca fem låtar, gammalt och nytt, samt en känd cover. spelar gärna lite här och där, det vore roligt att få åka på festivaler nästa år.
2) Generellt sett apdåligt, men det finns hopp, säger Staffan. John säger förvirrande som vanligt. Tina tycker att det är väldigt trist. Ingen verkar våga satsa på annat än stensäkra kort vilket gör att det mesta som når ut till många människor är väldigt intetsägande, slätstruket och likriktat. Detta är visserligen inget nytt men det är ack så ledsamt. Karin tror sig skymta en ljusning, uppskattar de alternativa vägar som ploppar upp lite här och där, i form av små bolag och liknande. Men samtidigt sitter jättar och köper upp de små (stackarna). Virgin tar Dolores, MNW en hel drös; Nons, Vibrafon m fl.
3) Staffan: Åke Hodell “Djurgårdsfärjan över floden Styx”. John: The Flaming Lips “The Soft Bulletin”. Tina: kommer inte ihåg knappt några skivor som släppts under -99, (jag har aldrig hört till dem som upptäcker ny musik tidigt utan -99 har snarast inneburit upptäckter av gamla skivor och artister). Det bästa med -99 är att jag har upptäckt Luna. Karin: instämmer med Tina, hinner inte upptäcka innan året är slut, säger därför Manu Chao “Clandestino” och Smog “Knock Knock”.

HYPERMUSIC/GRIMSBY FISHMARKET
Marcus Törncrantz

1) Ge ut så mycket bra musik som möjligt. Ny Akustik, Teenage Idols + hemliga artister på hypermusic.net. Se till så att Robert Johnson & Punchdrunks, Dipper och First Floor Power gör ett bra år. Göra Grimsby Fishmarket ännu bättre och ordna så att Bergman Rock blir det första bandet som får spela på månen.
2) Jag, om någon, skriver under på att de stora skivbolagen är skitläbbiga och att det händer en massa intressant på de mindre, oetablerade bolagen. Samtidigt skrämmer en del indiefundamentalister mig. Jag förstår inte hur man kan vara trångsynt när man säger att man gillar musik… Det finns ju ett helt smörgåsbord där ute. 1949-1999 och det tar aldrig slut…
3) Mr. Wright “Startime”

THE INFORMERS
Per Johansson

1) När den här blaskan finns ute har vi förhoppningsvis släppt vår andra sjutummare, vilket blir en split mellan de walesiska banden Teen Anthems och Punk Boy. Vi hoppas hitta någon intressant grupp från USA, Japan, eller Sydamerika till vår tredje utgåva. Kanske trycker vi upp några knappar också.
2) Fantastiskt med så många nya, små, svenska skivetiketter, men för mig personligen har ’99 inte varit någon explosion av musikaliska kickar, precis. De flesta svenska indieband verkar fortfarande fast i samma förlegade estetiska värderingar som tidigare. Jag vill ha Lara Cohen-inspirerad pappkartongspop, syntar, eller musikaler. Eller eurodisco.
3) My Favorite “Love At Absolute Zero”

JETBOY

1) En ny 7″ med Les Royales De Kiefers kommer i januari. Strax därefter är det dags för en 7″ med ett utländskt band som vi inte tänker avslöja riktigt än. En samlings-7″ med fyra band är också på ingång. På planeringsstadiet finns även en klubb som vi länge tänkt starta häri Malmö. Ett eller två band kommer att uppträda vid varje tillfälle och vi bakom Jetboy Recordings kommer att vända plattor tillsammans med gäst-DJ’s.
2) Det är oerhört spännande, bra band och nya skivbolag dyker upp hela tiden. Klimatet i Sverige har framförallt förbättrats under de senaste två åren. Internet är även en stor anledning till att det har blivit lättare att få tag på nya skivor som släpps runt om i världen. De flesta nya plattor vi på Jetboy Recordings inhandlar hittar vi hos olika små mailorderföretag på internet.
3) Sebastian: Brittle Stars “Brittle Stars”, Andreas: Cherry Twister — “At Home With…”, Thomas: Beulah — “When Your Heartstrings Break”.

MAKE IT HAPPEN
Johanna Billing

1) Make It Happens planerade utgivningar för våren, nr. 8 och 9 är singlar med konstnären och performance-artisten Sara Lundén samt Frans Carlqvists (från Moder Jord) analoga soloprojekt Påve. Senare under året kommer förhoppningsvis en CD-samling med Make It Happens samtliga släpp.
2) Fantastiskt roligt med alla små och nya skivbolag och artister som tar saken i egna händer och ger ut skivor. En förhoppning inför det nya året är dock att musiken också når ut och inte bara stannar inom en liten och intern storstadsscen.
3) “Eureka” av Jim O’Rourke.

NONS
Per Helin

1) Vi kommer att släppa skivor med flera olika artister. De skivor som ligger helt färdiga är: Ray Wonder “A New Kind Of Love” och Doktor Kosmos “Evas Story” men på det stora hela så ska vi fortsätta verka för spridandet av vad vi tycker är väsentlig och viktig musik.
2) Bra! Det är många spännande mindre bolag som är på väg upp och det börjar kännas som om “det egna uttrycket” börjar komma i centrum igen efter en tid av likriktning.
3) Jag vet inte men den bästa svenska skivan är helt klart Brainpool “You Are Here”.

NY AKUSTIK
Anders Ericson

1) Vi ska följa upp vår EP med fler skivor. En fullängdare till sen vår är nog inte alltför djärvt uttryckt. Och så en liten jävel vid sidan om. Dessutom ska vi upptäcka Danmark och Skåne.
2) Mestadels molnigt med spridda skurar och små solchanser.
3) Vi hade hoppats på en återutgivning av klassikern “Varning för barn”, med outgivna gags från framträdandena på Trädgården i Göteborg. Men det bästa i väntan på fullängdaren “Evas story” är nog Doktor Kosmos singel/EP “Le Punkrocker”.

PLUXUS

1) Någonting för Slowball, en 7″ hit, någonting större dit.
2) Som det alltid har varit, kallt till vänster, varmt till höger och lagom mittemellan (eller är det tvärtom)
3) Grupp 8 “Sånger om kvinnor” (Sebastian), Rod Hunter “Moog” (Adam), Yellow Magic Orchestra “Xoo Multiples” (Björn). Som sagt, inget nytt under solen.

SEAMONSTER1
Staffan Björk

1) Vi ska ge ut den lp som snart är färdiginspelad, och efter det ska vi börja spela in till nästa lp och övriga släpp… Sen ska vi turnera igen + ge ut nåt mer… det kommer att bli ett fint år.
2) Jättebra med nya bra band (och då snackar jag inte om Motorhomes, Sahara Hotnights, Hardcore Superstar osv… men det fattar ni väl?), tyvärr inte så bra med spelningar förutom i Stockholm…
3) Den är inte släppt än, men den kommer i december: dialogCET:s debut-LP.

SHERMANS

1) Först en singel på Fantastic följt av ett nytt album på Shelflife.
2) Bättre än på länge, många bra nya band och skivbolag har dykt upp på senaste tiden.
3) Ladybug Transistor “The Albemarle Sound”.

SILENCE
Joakim Hermelin

1) Vi fyller 30 år som skivbolag, det ska vi fira. Vi släpper skivor med Ulf Stureson, Robert Johnson And Punchdrunks, Fidget, First Floor Power, Bergman Rock, Fint Tillsammans och URGA.
2) Spännande med den nya tekniken på internet i antågande som kan ge nya mindre band och skivbolag nya möjligheter. Musikklimat går ju i vågor upp eller ner eller som nu då det känns som att det är lugnet före stormen när det gäller vad som ska komma att hända.
3) Flaming Lips “The Soft Bulletin”.

SLOWBALL
Jonas Sevénius

1) Jag tror att vi inleder det nya millenniet med en mini-CD/10″ med Pluxus. Den borde komma under det första kvartalet. Om Pluxus är produktiva kanske nästa fullängdare också kommer under 2000. Dessutom hoppas jag knyta ytterligare ett par band till Slowball under året.
2) Det poppar upp nya små microbolag hela tiden vilket borde vara ett tecken på ett bra klimat. Eller så är det bara sprunget ur missnöje. Om klimatet är kass måste man göra det själv. Jag vet inte. Många håller nog inte med, men jag gillar tanken på lite färre men lite större indiebolag. Det skulle nog resultera i lite mer kvalitet, en lite starkare indie-front och man skulle kunna satsa lite mer pengar och energi på varje släpp.
3) På delad första plats: Missy Elliott “Da Real World”, Destiny’s Child “The Writing’s On the Wall” och Pluxus “Fas 2”.

SUMMERSOUND

1) I februari släpper vi en skiva med The Concretes. Titeln är vid dagens datum inte fastställd. Skivan kommer att innehålla samtliga låtar från de två minialbum de har släppt. Skivan kommer inte att säljas i Sverige. Under våren/sommaren kommer Acid House Kings släppa fem singlar i snabb följd. Upplagan kommer vara kraftigt limiterad men dessa låtar kommer senare att samlas på en CD, denna är planerad under hösten. “The Sound Of Young Sweden 2” räknar vi också att släppa under år 2000. Vi kommer även att ge ut en kraftigt begränsad “The sound of young sweden” t-shirt. Vi kommer att ha 8 ex till salu. Hör av er till summersound@hotmail.com.
2) Den svenska underground scenen känns väldigt vital just nu. Det dyker ständigt nya svenska intressanta bolag och bra band. Det utländska klimatet är däremot inte riktigt lika intressant. Man blir liksom inte längre lika nyfiken på t.ex. Siestas nya/senaste släpp. Mainstreamscenen vill vi helst inte prata om. När t.o.m. Ulf Lundell inte säljer så mycket skivor längre känns det mesta kört…
3) The Concretes — andra 10:an

[U][R][U]

1) [U][R][U] kommer att ge ut en EP med Soviac i början av året. Sedan följer releaser med bland andra The Anti Signal och Yeah!. Vi kommer också att fortsätta arbetet med Athletic Club i Nyköping och göra vår egen grej; ge ut vykort, anordna spelningar och släppa tjocka skivor.
2) Intressant, spännande och levande. Det händer otroligt mycket i Sverige och runtom i världen just nu. Det finns en känsla av att vi är en del av någonting större. Att saker och ting går att förändra trots att många säger att det är omöjligt.
3) Det släpptes många fantastiska skivor under 99. Vi är naturligtvis också stolta över de vi själva varit med om att ge ut. Ingen nämnd, ingen glömd.

VIBRAFON
Martin Theander

1) Vibrafon kommer äntligen ut med skivor igen, för första gången sedan oktober 1998 när The Mopeds senaste singel “She went boom” kom. Först ut är Dippers debutalbum “They Know What To Expect And They Like It”, vinyl i januari med tolv låtar, CD i februari med elva låtar och två videor. Lynette Koyanas tredje album “Hugs And Tags” kommer ut innan sommaren och Eggstone lär komma med sitt fjärde album i höst. Dessutom jobbar jag nu i och med samgåendet med Nons i MNW också med Ray Wonder, vars tredje album “A New Kind Of Love” skall ut i mars-april, först kommer dock singeln “We Got To Be Good To Each Other” i januari.
2) Hur man upplever musikklimatet är ju oerhört subjektivt men det känns liksom de senaste åren som att Sverige saknar åtminstone 15 managers och 20 småetiketter till, att åtminstone hälften av radiosnacket kunde ersättas med musik och att det skrivs för långa tvångsartiklar om för tråkiga artister som ändå inte har något annat att berätta om än kalsongstorlek. Det är alltid mörkast före gryningen, jag har sett gryningen flera gånger innan för jag är så jättegammal så jag oroar mig inte över att musiklivet skulle ha “stannat av”, det är oerhört mycket mer levande än det var 1975 i alla fall… För vår del är musikklimatet härligt, tre kanonalbum på väg ut på Skandinaviens största fristående bolag!!!
3) Jag satsar på Supergrass nya men minns inte vad den heter.