Therion släppte i april sin tredje platta “Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas”.
— Folk som gillar utflippade symfonigrejer med en fasansfull tyngd bakom borde gilla plattan, tror Christofer Johnson som står för sång, gitarr och keyboards.

Therion bildades 1988 och i slutet av -89 släppte de en fyralåtars mini-LP, “Time Shall Tell”, i tusen exemplar. Genom denna fick de kontakt med Deaf Records och skrev kontrakt med dem. 1991 släppte de sitt första fullängdsalbum, “Of Darkness”, och -92 kom det andra, “Beyond Sanctorum”, som släpptes genom Active Records som bandet anlitade efter Deaf. Den tredje skivan släpps av Megarock Records, som är de nya ägarna av Active.
Det är bara du kvar från originalsättningen. Varför sådan omsättning på folk?
— Erik (Gustafsson) ville hem till USA, Peter (Hansson) ville inte engagera sig så totalt och Oskar (Fors) blev far, förklarar Christofer och berättar att Therion idag, förutom han själv, består av Magnus Barthelson (gitarr), Andreas Wahl (bas) och Piotr Wawrzeniuk (trummor).

ARABISK FOLKMUSIK

Hur låter då ert nya alster?
— Det är svårt att stoppa oss i en klass. Första plattan gick undan rätt mycket, vi var ett ganska snabbt band en gång i tiden. I och med att vår första skiva var death metal har vi fått en stämpel som deathband, även om det var väldigt utsvängd death med mycket thrash i och även några heavy metal-grejer. Vi klassades som death metal i alla fall och även nästa platta gjorde det. OK, att sången var death metal-sång. Tredje plattan är ett steg ännu längre ut, så att klassa denna plattan som death metal låter helt fel i mina öron. Men den kommer ändå att klassas som death i och med de tidigare, tror Christofer.
— Sången är inte riktigt lik, jag varvar ju med vanlig sång. Om jag var tvungen att sätta en label på plattan skulle jag kalla den ren och tung hårdrock med rötterna i death metal. Kalla det metal förresten, det är löjligt att kalla olika stilar för nånting. En låt är extrem; “The Ritualdance Of The Yezidis”, där halva låten är arabisk folkmusik.
Du skriver ju den mesta musiken. Varifrån kommer idéerna med t.ex orientaliska tongångar?
— Vet faktiskt inte, det är knäppa idéer som bara kommer upp, en passiv influens som jag inte vet var jag fått ifrån.

FYRSPRÅKIG LÅT

Titellåten “Ho Drakon Ho Megas” är trespråkig.
— Det är fyra språk i titelspåret; enokianska, som bara används i magiska sammanhang, fornegyptiska, gammalgrekiska och hebreiska.
Fast fornegyptiska är ju ett utdött språk.
— De som tyder hieroglyfer har satt ihop alfabetet och man kan ta fram primitiva meningar.
Men man har bara fått fram konsonanterna, inga vokaler. Hur kan man då göra meningar av det?
— Vet faktiskt inte eftersom det inte är jag som har skrivit det. På CD:n står det i originalbokstäver, hänvisar Christofer.

SYMFONIDEATH

Är technodeath en bra beskrivning av titellåten?
— Snarare symfoni-death metal. Många kan nog dra paralleller till techno men de som bara lyssnar på techno tycker nog inte det. Men den är lätt influerad av techno, det är beatet i det som är gemensamt. Med 99% säkerhet kan jag avslöja att jag kommer att göra en ny mix av låten, inte en dansmix men nästan.
Mini-LP:n är inspelad i Sunlight. Varför gick ni till Montezuma när ni skulle göra nästa platta?
— Mini-LP:n och första LP:n är inspelade i Sunlight. Alla studios har sina begränsningar. Det är lättare att få bra ljud i Sunlight men bara till en viss gräns. Folk som kommer dit och inte vet vad dom vill ha låter Tomas göra som han tycker är bra och det råkar vara det ljudet som Entombed har. Trummor låter ofta likadant, det beror på att han ofta kör med D-drums, men nu finns det även möjlighet att använda akustiskt trumset.
Stämmer det att Piotr och du dessutom har varit med i Carbonized?
— Vi spelar fortfarande i Carbonized. Det börjar ta sats nu, själva bandet, och det kommer en platta när som helst. Det är extrem progressiv jazzhårdrock med mycket psykedeliska influenser, och det bygger mycket på improvisation. Carbonized består förutom av mig och Piotr också av Entombeds Lars Rosenberg.

LUNTANDE FLICKVÄN

För ett tag sen försökte någon tända eld på ditt hus. Vill du fortfarande prata om det efter alla skriverier?
— Det är överexploaterat av massmedia, tycker Christofer. Det var tio månader sen det hände. 5 cm av en planka på en bakdörr brann och det satt fast en skiva med en kniv i dörren. Jag var på turné i Tyskland och Österrike då.
— Bakgrunden är att töntgreven (den s.k. “Greven” är ledare för en norsk satanisk sekt) inte alls tyckte om våra texter, säger Christofer och berättar att Greven inledde en brevväxling med honom, och efter att ha skrivit förolämpande brev till varandra slutade det hela med att den indignerade norrmannen skickade sin flickvän att sätta eld på Christofers hus.
Hur tror du lyssnarna påverkas av det här?
— Hårdrock har alltid varit rebellisk och death ännu mer, men ungdomar bryr sig inte om skriverierna. Death är underground och påverkas inte av media.

INTETSÄGANDE TEXTER

Grevens argument var att texterna inte var tillräckligt satanistiska. Är det din målsättning att skriva satanistiskt?
— Nu har det kommit fram en liten pinsamhet. Jag var ca sjutton år när jag skrev de här låtarna. De som gjorde samhällstexter då, som Nuclear Assault och Metallica, fick plus, medan satanistiska texter var totalt ohippt. Det är ett problem att göra texter och jag har alltid skjutit på dem in i det sista. Däremot började jag engagera mig lite mer på vår nya platta. Jag kan stå för texterna fullt ut den här gången, först nu är jag tillräckligt insatt i ockulta grejer. På de tidigare plattorna är texterna helt intetsägande och jag skulle kunna släppa dem (skivorna, alltså) idag utan texter.

ROCK’N’ROLL-VIDEO

På “Symphony Masses”-plattan finns ett par bilder på en avklädd tjej som ligger på något slags altare med levande ljus runt omkring. Bakom henne står en mystisk typ iklädd mask. Vad vill ni ha sagt med det?
— Vi ser det mer som fotokonstverk, morbida konstverk. Vi har samma bild på plansch, med tjejen i helfigur, men den censurerades. Bilden symboliserar den svarta magins kraft över den nakna människan. I första hand är det ett morbidt konstverk men vi fick spontana idéer när vi kom på plats.
Christofer berättar att det kommer en video till “Black Rose”.
— De flesta tycker den är den starkaste låten. Det är en helt vanlig rock’n’roll-video, bara klichéer egentligen, med några livebilder från Huddinge när vi spelade med Dismember.
För den som inte är så bevandrad i gammalgrekiska kan jag berätta att Therion betyder best, odjur.
— På ockult språk betyder det vilddjuret, det animala, förklarar Christofer. “Ho Drakon Ho Megas” betyder “den stora draken”.
Och i juni far vilddjuret på Europaturné.