Väsby Vatos? Grabbarna i POTLATCH är rejält vatos-inspirerade och åker man dit för drive-by i Upplands Väsby så är det ett klart besked om att dom verkligen är hårda. POTLATCH är nu aktuella med sin debut CDs ‘Gringo’ som sparkar dom flesta på benen. Deras Ska/Punk kan nog närmast jämföras med band som OPERATION IVY och VOODOO GLOW SKULLS, man hör även influenser av lite äldre Ska-band som MADNESS etc. Första kontakten med POTLATCH blev genom min kompis Axel som förut spelade (?) bas i POTLATCH då han gav mig deras debut demo ‘Ouintessense’ och den imponerade bara lite lagom. Vidare fick jag en massa grejer inspelade och började fatta att det här skulle bli något och det ledde till ett kontrakt med DOLORES.
— Efter mycket strul så är nu äntligen ‘Gringo’ ute, säger POTLATCH gitarristen Peter i telefonen när jag ringde upp honom.

POTLATCH har hängt med ett tag nu, berätta lite om hur ni startade upp?
Ähh, vi åkte skateboard. Nä, det gjorde vi för sig inte. Vi satte nog bara ihop bandet, det var så det gick till. Fast det var nog inte jag som gjorde det, det var nog mer Axel och trummisen PA. Vi hade en annan gitarrist förut också fast han rökte på så jävligt så han fick dojan. Så är det, är väl ungefär tre år sedan kanske. Sedan har det bara rullat på. Från början var det bara meningen att vi bara skulle repa, ha något att göra eftersom att jag hade lagt av med band och alla andra också. Så vi skulle egentligen aldrig spela, köra typ BAD RELIGION och sånt där. Det var tanken från början men sen så fick vi något anbud att vara förband åt ett dyngband från Väsby, jag tror dom heter Charles Dexter Ward. Det var på Fatburen i Stockholm, det kom ju så där 70 pers. Fem stycken till det andra bandet inklusive deras föräldrar. Och så kom resten till oss och då gick det så jävla bra att vi fortsatte. Jag var så jävla nervös så jag kunde inte äta den dagen. Jag hade sån jävla scenskräck, men det har gått över. Sen dess har det bara fortsatt.

Eran basist Axel begav sig för ett tag sedan till Umeå för att bosätta sig där och börja plugga, vem har ni tagit in nu och kommer Axel fortfarande vara med i POTLATCH?
Ähh, han som spelar nu heter Ivan Rodrigues Otis (Tror jag han sa. /Red.), chilenare från Sollentuna. Han är yngst också, han är en liten plutt. Axel? Jag vet i fan, han har inte sagt att han har slutat riktigt, men han vill ju ha tillbaka sin basförstärkare. Andra sidan, när han har pluggat färdigt så tror jag inte att vi finns kvar. Han tillhör typen som kommer att studera tills han är 28. Han har egentligen eller egentligen inte ska jag väl säga, jag vet inte. Han har inte sagt något. Men Ivan står som basist på skivan fast Axel har kommit på mycket av låtarna, mycket av basgångarna har Axel kommit på. Och Axel han får STIM för låtarna på skivan, det är så det funkar. Han får ju lite för det ändå liksom. Man ska inte vara elak.

Hur funkade egentligen samarbetet mellan Axel och POTLATCH, jag tänker på att han är ju straight edge och ni med 2,8 promille i kroppen?
Det funkade skitbra i början, när han inte var straight. Han växte ifrån oss, han vart nog bara sur när vi krökade. Eftersom det vart ju sådana mängder speciellt på spelningar så vart det alltid så. Men han följde ju alltid med ut när vi festade och så, han klagade ju inte på att man drack mycket. Det kom ju en pik då och då. Men jag tror att han tröttnade nog på oss, han stod väl inte för det vi gjorde. Så är det.

Eran t-shirt med straight edge killen som får en kula i huvudet vid en drive-by, var det eran idé att göra den, tror du den kommer att misstolkas?
Vi hade ju aldrig gjort den om den inte kunde misstolkas, den ska ju misstolkas. Men vi kan ju skylla allting på Gorm för det var ju han som ritade den, det var ju hans idé. Vi sa, gör något gängrelaterat och då vart det då en drive-by som är så gäng det kan bli. Men så frågade han, kan vi ha straight edge? — Klart vi kan ha det. Det ska väcka uppmärksamhet också, men det är rätt mycket skoj bakom det också. Jag tror att folk förstår oss ändå. Allting… det finns ju inga drive-bys här, men tanken är ju god.

Berätta lite om varje medlem?
Personliga egenskaper? Det är den där lilla chilenaren med ständigt utegångsförbud, för det har han också den där jäveln. Pelle han är, vad är han? Dom är arbetslösa hela bunten, dom gör inget annat än att försöka få ströjobb och dricker en öl någonstans. Liksom dom jobbar som fotomodeller och kan ju lika gärna det. Typ mediasvängen. Alla är väl ändå ganska likadana till sättet ändå, kommer bra överrens.

Eran debut CDs är ju snart ute på DOLORES, heter ‘Gringo’, mer vet jag inte? Berätta lite mer om den?
Det är för att… vad ska man säga där? Det är för att driva vatos till ‘the bitter end’ liksom. Ingen kommer ju att kunna göra en extremare vato skiva efter det där. Och eftersom vato och hela den där Los Angeles degen hänger ju ihop med skateboard så mycket tycket ju alla, så sånt där säljer vet du. Folk tycker att LATIN KINGS är coola. Det är rätt tuff men inte så tufft att man tycker att det är coolt utan det är mer så man vill driva lite med det. Sen är det en jävligt kul image, till och börja med. Det är sju låtar i varierande kvalitet, en del är bra och en del är skitbra. Det är sån där tre ackords Ska hela skiten. Det låter väl rätt mycket… jag tror folk tycker att det låter mycket som OPERATION IVY. Det är Hårdrocksljud på det eftersom att det är inspelat i SUNLIGHT. Vi sa ju till om så lite Hårdrock som möjligt och så fick vi ungefär som IRON MAIDEN. Dom kan inte göra något annat än Hårdrock där, det är fan sant. Men dom är schyssta.

Ni spelade in den i SUNLIGHT, hur låter det med Ska/Punk i SUNLIGHT egentligen? Nöjda med ljudet? Innan så har ni oftast haft väldigt dåligt ljud på era inspelningar?
Ja. Det där beror ju på att vi har spelat in allting annat i replokalen eller den där jävla skitstudion som vi varit i annars. Vi har ingen disciplin när vi spelar in, det brukar bli första tagningen. Trummisen blir så jävla trött, så han gör oftast bättre ifrån sig dom tre första gångerna. Sen tröttnar man på att spela in och sådär. Och i SUNLIGHT som jag sa blir det bara Hårdrock. Man vill ju ha distade gitarrer men dom blir ju VAN HALEN hur man än gör, dom blir ju tre meter tjocka. Fast det är ju bara två gitarrer fast det kommer att låta som MOTORHEAD. Man tycker att det låter bra då när man spelat in dom, man sitter där och har inget att jämföra med. Man hör ju det man hör och då tycker man att det är skitbra ljud. Sen när man jämför om man sätter på en samlingplatta och där finns det alltid 25 andra grupper som har både råd och tid och lust att få det perfekt liksom, därför låter det dynga. Det låter väl dynga när vi spelar live med.

‘Quintessence’?
Ähh, du är ägare av den enda demon, den riktiga enda demon med omslag och jag tror att det är infoadresser och allting på den där. Det finns ingen annan och jag kan inte förklara… han har ju rest till Umeå. Och vad det betyder vet jag inte. Jag städade förrådet idag och hittade ett engelska lexicon, men jag orkade inte slå upp det. Jag glömde bort det så jag vet inte riktigt vad det betyder. Men det är säkert något bra, säkert något positivt. Säkert någonting vi står för också.

Har hört er på en hel del samlingsplattor som tex Hardcore For The Masses 2, G-SPOT CD:n och nu även Really Fast 9, är ni nöjda med bidragen? Varför har det tagit sån tid att få ut ‘Gringo’?
Ähh, den där G-SPOT ‘Think About It’ låten, den är värsta rökaren egentligen. Den är det bra ljud, värsta trycket. Det var första gången vi spelade in i en studio, så den vart ju bra som fan. Så jag vet inte varför, vi körde bara in det. Sen är det lättare att få lite mer tryckljud när det är mer rent. Men den där ‘Girlburn’ låter ju som… gitarrerna låter ju som, jag vete fan. Det är lite Upplands Väsby Heavy Metalband på trummorna också, det är ruttet ljud på den. Värsta mesiga versionen egentligen och det är inte sången som gör det utan musiken som gör det. Och där var det inspelningssnubben som vi tyckte kunde spela lite trumpet, så han fick spela lite trumpet på den. Och den där jävla ‘Gringo’, den skulle ha kommit ut i juni och då skulle det ha varit en MCD. Och vi fick reda på det här typ i februari, så vi ville inte spela in en massa gammalt, det var rätt ruttet. Det började bli lite gammalt och så, allting drog ut på tiden och sen sa han att vi skulle göra en fullängdare och sen vart det bara en MCD och sen skulle vi göra en singel innan… allting strulade så jävligt. Sen en massa folk som ska göra omslag och bara att få ner den där jävla bilen på omslaget tog en månad att få den här Nicklas Svensson från Täby att köra ner den. Ta kort och allting tar sån jävla tid, det är ju inte bandet som gör allting direkt. Det krävs ju ganska mycket för att vi ska få arslet ur vagnen. Så därför vart den ruskigt försenad. Men det är ju inget mot var nästa skiva kommer att bli.

Hur kom ni i kontakt med DOLORES och hur har dom supportat er under den här tiden?
Det var så… vi har ju inte så ruttet självförtroende. Vi tänkte att vi skickar två demosar… det finns ju bara två skivbolag som vi kunde tänka oss skulle vilja ge ut något sånt där och det var BURNING HEART och DOLORES. Och Isse hade vi träffat någon gång på någon TEDDYBEARS spelning på Hallberg & Wenn, han tyckte att vi skulle skicka en demo och så gjorde vi det. Babs hörde av sig efter två dagar, Isse efter en hel jävla vecka och båda ville skicka ner förslag på hur vi skulle… båda hade liksom fina förslag, presenterade skivbolaget. Vi tog Isse för att det verkade bättre på något sett, det var inte så jävla mycket det här med… Babs verkade vara lite för mycket ‘Fan vad skateboard, fan vad snowboard och fan nu åker vi skateboard och snowboard’. Isse är ju lite seg han med, det är väl därför det har tagit sån tid med allt. Han har ju gjort dom där jävla tröjorna, fan vi ska ju ha pengar för dom också. Det står ju i det där kontraktet som vi inte har skrivit på. Vi ringer till varandra och snackar skit om alla möjliga människor, det var väl så vi startade bandet.

Det har stått att ni ska släppa en CD, MCD och nu så vart det en CDs, varför?
Därför att det är tidens tempo. Ena dagen vill Isse släppa en fullängdare och andra dagen så skall vi släppa en liveskiva med tre vinylskivor i och fjärde dagen så skall det vara en singel collection. Han har ju nya format för våran release varje dag, hade vi spelat in en fullängdare så hade vi nog släppt en fullängdare. Han har ju dagens impulser.

Man hittar en hel del äldre låtar på ‘Gringo’ som tex ‘Original Prankstas’, ‘Nazi Fuck Face’ och ‘Girlburn’, varför inte satsa lite mer på nytt material för ni måste väl ha mera nytt material med tanke på att ‘Gringo’ från en början kanske skulle ha varit en fullängds CD?
Det där är tillbaka på den principen att vi är bandet som aldrig för arslet ur vagnen. Vi skulle ju skriva låtar, våran sångare åkte till USA i två månader för rekreation och imagebetoning och så skulle vi göra låtar under den tiden. Vi gjorde ingenting, vi repade inte en enda gång. Men dom andra låtarna, det var på dom vi fick kontraktet på DOLORES och han måste tyckt att dom var bra. Vi fick nog inte ihop så mycket material vi ville ha, men det börjar röra på sig nu när vi inte har någon press på oss.

När kan man förvänta sig en fullängdare då?
I augusti säger Isse. Det kan också bli en greatest hits eller en livevideo eller en hårddisk, det beror ju på vad han känner för då. Han hinner ju säkert ändra sig 350 gånger innan. Augusti verkar det bli, men har också sagt februari och kommer det att gå i samma tempo som förra gången så kommer den nog att komma i Augusti ’98.

Fotona på ‘Gringo’, gäng-relaterade. Varför just sådana foton?
Image, skateboard säljer och gängrelaterat säljer. Förstå hur många som tycker att SUICIDAL och LATIN KINGS är ballt, folk köper ju liksom skivor för omslaget. Det ligger ju i tiden att åka omkring i Impala ’64 och se ut som Ice-Cube hela dagen eller som Snoop Doggy Doog och allt det här västkust köret från USA som är så jävla inne. Och sen är vi lite imponerade av sådant, fast på nästa skiva blir det nog helt annorlunda. Det är för lite image i Punk, det är mest MODERAT LIKVIDATION’s omslag når det borde vara mera image. Eftersom att vi har ju ingenting att säga med våra texter i princip så… det är inte så bra det där med Punk längre, fast det är lite Punk att inte vara Punk.

I samband med fotosessionen till ‘Gringo’ så åkte eran trummis dit för falsk drive-by, berätta vad som hände egentligen?
Vad som hände egentligen eller ska jag berätta en GREEN JELLY historia om den? Grejen var den att når det är bilar inblandade så skall man ha pistoler och baseboll trän och sånt där, fast det var ju inte till den fotosessionen utan vi skulle bara ta extrema spännbilder i Sheraton garaget när vi står med flugglasögon och rutiga skjortor. Så vi plockade med oss husets vapen och så fick han skjuts av en kompis ner hit och han är ju en sån som inte kan låta bli att vara litegrann som pojkarna i vissa rapvideos från USA så han var tvungen att skjuta på en gubbe som stod där med en soft airgun och missade gubben och träffade lyktstolpen och han tänkte inte mer på det. Sen åkte dom och hämtade mig, körde ner oss till station, vi hoppade på tåget och då hade den där gubben ringt polisen och när den här killen åker iväg, han som äger bilen så blir han rammad av en polisbuks och det var väl typ nio poliser. Sen fick han förklara sig i fyra timmar, stod upp mot väggen medan våran trummis var på fotosessionen. Det var så det gick till, fast egentligen var det en uppgörelse med den undre världen i Väsby. Gubben fick vad han förtjänade och vittnar han så ska vi plocka honom.

Vilka är 1994 års bästa skivor?
Åh, jävlar. Jag tror inte att jag köpte någon skiva från 1994, jag köper bara en massa Funkdynga från 1974. Vad kom ut 1994? BAD BRAINS kom ut 1994, gjorde dom inte eller var det 1993? TEDDYBEARS, den var en höjdare. MEPI SKAFILES från USA, ett satanistiskt Skaband. Med nedstämda gitarrer och satans trumpeter. SKELLETT demon var ganska bra också. Vad det bästa skivorna ’94 eller bästa skivköpen? Jag köpte in mig på Really Fast 1 som var allt annat än en höjdare. Sen var det inte så jävla mycket mer, min gamla DJ FOOLS samling kanske. Det är bara breakbeats som man köper nu för tiden, man kan inte lyssna på musik längre.

Du sa att ni inte kommer att bli så populära pga att ni inte har det råtta soundet, förklara dig lite bättre!
Man ska nog låta exakt som NOFX eller man ska nog låta lite mer som NOFX än vad NOFX låter själva. Jag vet i fan var man för det ljudet, man lär ju inte få det i Sunlight i alla fall. Han kan ju inte sjunga liksom, han kan ju inte ta en ton eller han kanske kan ta en ton. Ingen i bandet kan ju köra någon andra stämma för dom är ju tondöva hela gänget, det är mest jag som får står och skrika på konserterna. Jag tror man säljer nog jävligt mycket mer om man låter exakt som NOFX eller som BAD RELIGION på något sett. Någon blandning där mellan… fast det håller väl i tre månader till, jag vet inte. Allting stöps i samma form, det börjar bli lite tråkigt med band som låter exakt likadant med viss variation. Fast det vore roligt att höra sig själv med NOFX sound, hur nu det låter?

Vad tycker du om dom sk. nya ‘Hardcore’ banden som tex MARY BEATS JANE & LANDLORDS som signar på bigga labels?
MARY BEATS JANE, dom är rätt ointressanta. Fast jag vet inte, dom är nog rätt smarta som hamnar på ett stort bolag och LANDLORDS sångaren lär ha världens största trut, annars hade dom aldrig hamnat på VIRGIN. Och sen att bevisa hur duktiga dom är eller hur bra dom är genom att sälja 50 biljetter till studion på deras senaste spelning. Dom är på nedgång, dom är borta inom några månader dom också. Det är rätt skönt, hat kampanjen är över. Eller nerhypen som det heter.

TEDDYBEARS STHLM = Stockholms första Hardcore band (enligt en del svenska journalister på ex. Expressen), vad tycker du om det?
Det var inte det första, det måste ha varit UR FUNKTION, det innan SVART SNÖ. TEDDYBEARS gjorde något som inget annat band hade gjort förut genom att dom körde allting utanför Punk/Hardcore scenen. Egentligen är ju ingen av dom inblandad, dom har inget samröre med sån där gammal Ultra Punk. Dom var ju mycket smartare, dom spelade ju bara på skumma krogar och skitkonstiga ställen bara för folk över 18 år efter som att det var ju alltid sprittillstånd och så. Det var ju så dom fick sin superhype plus att dom måste ha gjort någonting jävligt roligt med Anna Björkman på Aftonbladet eftersom att hon varje vecka skrev om dom hela tiden. Dom låg med henne kontinuerligt hela bandet, jag vet inte. Det var ju liksom det första bandet som växte upp utanför den traditionella Hardcore scenen. Det är nog det första bandet journalisterna har upptäckt eftersom att dom skriver ju bara för Expressen, Nöjesguiden och sånt. Dom bryr sig ju inte om CHARTA 77 och sånt där.

I låten ‘Original Prankstas’ har ni med lite spanskt prat, når ni väl kom underfund med vad det betydde vart ni ganska snopna, berätta!
Ähh, det är verserna någonstans. Man hör var det är, det är någonting så här ‘Stockholm guina guesa Väsby vatos’ plus någonting som betyder Doggystyle på bordet och hade han liksom sjungit det i två år redan och kan ju det där flytande, perfekt som det skall vara. Men han visste ju inte vad det betydde för det var någon spanjor som skrev det åt honom tills basisten dök upp och fick höra det och bara låg och vred sig och tyckte att det var jävligt kul att han sjöng doggystyle på bordet och sådär. Vi lät det vara kvar, jag vet fortfarande inte vad allting betyder men det kan man nog luska ut om man frågar spanjoren.

Vad betyder POTLATCH egentligen?
Ähh, jag vet i fan vad det betyder. Det där skulle du egentligen fråga Axel, fast det betyder nog… det är en festprincip som indianerna använder sig av för sin överlevnad genom att dom i ett tur och ordningssystem festade hos varandra, åt och drack och sådär. Jag tror inte att dom söp sig dyngraka utan dom festade bara runt och hade kul och dansade lite. Dom där POTLATCH-festerna varar då i typ fyra-fem dagar och sen var det någon annans tur och den som hade haft festen var alltid bjuden till dom andras fester och man fick bete sig hur man ville. Det är så det är, det betyder nog ingenting, det finns nog ingen översättning på det.

Vad kommer mer att hända med POTLATCH under ’95 då?
VM i armbrytning i Moskva. Ähh, jag vet inte. Under ’95 ska vi fan producera rockvideos och bli rockstjärnor. Robban skall bli sologitarrist på riktigt, han ska få en mer framträdande roll i bandet. Jag vet inte, vi ska väl släppa den där jävla skivan och så skall vi åka runt och spela lite. Vi har ju bara spelat i Stockholm, det börjar bli lite utspelat här. Kamraterna säger att det är bra, efter den 25:e spelningen då säger dom — Ah det var jätte bra, den bästa ni har gjort. Dom blir så lojala, dom tröttnar dom är ju inte mer än människor. Man måste nog åka runt och spela lite, det är rätt kul att åka iväg. Jag minns ju hur det var i Finspång när jag var där.

Jasså Peter. ‘Gringo’ slår och man vill ha mer, fullängdaren blir ett måste.

POTLATCH, Peter Vestling, Vintervägen 94, 194 32 UPPLANDS VÄSBY