Är ni besatta av beroendeframkallande och stenhård grindcore? Kan ni dessutom eran mangelhistoria hyfsat? Då vet ni självklart vilka REGURGITATE är.
Till er oupplysta: Redan 1990 var det betydelsefulla grindcorebandet REGURGITATE ett faktum. Upphovsmännen Rickard Jansson, Mats Nordrup och Peter Stjärnvind var de som startade bandet, men genom åren har både Mats och Peter kastat in handduken.
Två fullängdsalbum, en mcd/12″ och ett antal splitsinglar senare är Rickard, tillika gurgel- och growlsångare, den enda originalmedlemmen kvar på skutan, som han styr tillsammans med Urban Skytt — gitarr, Jocke Pettersson — trummor och amerikanen Glenn Sykes på bas.
Med hela tolv år sen starten så är de därmed ett av Sveriges allra första grindcoreband, som dessutom fortfarande är aktiva!
Imponerande om ni frågar mej, och imponerande är också deras senare inspelningar där REGURGITATE profilerar sig som ett mognare, spelskickligare och mer ‘seriöst’ band.
Nu är de återigen i rampljuset, med det uppkommande albumet “Deviant” som döma av smakproven lär krossa det mesta i grindväg 2003. Så därför mina kära läsare, ville jag veta mer om detta mytomspunna gäng som tråkigt nog hamnat i skymundan medan andra affischnamn tagit världen med storm…
Med en stor vördnad och respekt för bandets anrika historia, så smed jag intervjuplaner i det fördolda. En dagdröm som senare gick i uppfyllelse nån gång kring årsskiftet.
Det känns som om jag inte behöver berätta så mycket mer, då själva intervjun blev uttömmande och informativ. Sen kan ni surfa er in på deras hemsida: www.regurgitate.net om ni vill veta mer om gurgelhjältarna.

1. Är allt tipptopp med REGURGITATE, som med över 12 års erfarenhet och delaktighet inom undergroundscenen fortfarande är ett produktivt och i högsta grad levande band? Man får lätt det intryck att ni är en evighetsmaskin som aldrig kommer att upphöra med att reta gallfeber på den finkänsliga och politiskt korrekta skaran människor som huserar inom alternativkretsar.
Vilka är de ansvariga bakom denna odödliga och oförstörbara best som är ansvarig till en drös med singlar, splitsinglar och album?
Japp, allt är tipptopp. Det är väl främst jag och Ubbe som är de ansvariga, men Jocke är klart delaktig han med. Glenn kom med i bandet hyfsat sent (januari 2002), så han har inte åstadkommit så mycket annat ån låtar och arrangemang till senaste plattan som vi nyss spelat in hos Mieszko och vissa låtar vi har spelat in till split 12″an med SUPPOSITORY.

2. Det som jag la märke till första gången jag hörde REGURGITATE, var att ni använde en minst sagt brutal och skräckinjagande sång, som fick mig att tänka på hur det låter då man pratar under vatten. Vid en närmare eftertanke så kom jag fram till att gurgelsången speglar ert bandnamn och då borde låta som “kräkningar”. Hur uppkom idén till dessa effekter? Använder ni någon speciell utrustning i studion för att framhäva det rätta gurglet och hur går ni till väga på liveuppträdanden?
Idén är helt klart snodd från CARCASS och passade mig perfekt eftersom jag inte kunde sjunga för fem jävla öre när det begav sig. Sen så var ju jag jäkligt såld på just CARCASS och sången de körde med när vi startade REGURGITATE, och sen har gurgelsången bare hängt med.
I studion så använder vi en vanlig pitchshifter som vi pitchar ner ett gäng oktav. Vet ej hur det där går till eller hur mycket vi pitchar ner. Live brukar vi använda pitch på vissa ställen om det finns att tillgå, annars så kör jag bara vanlig skriksång varvat med vanlig standard dödsgrowl.

3. Nåt som slagit mig är att ni verkar vara näst intill totalt ouppmärksammade och ignorerade inom hardcore/punkscenen, även fast ni är och alltid har varit ett grindcoreband som ofta släpper skivor på skivbolag. Kan det vara så att det är svårt att bil profet i sin hemstad, eller till och med sitt hemland?
Ligger det någonting i det faktum att för att bli accepterad inom den många gånger snäva och enkelspåriga scenen, så måste man hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet att göra?
Jag tror snarare att det är som så att de som är involverade i hardcore/punkscenen inte diggar oss på grund av våran “image” och kanske även pga sången, som vissa inte anser är riktig sång utan bara cp-ljud. Våra omslag och låttitlar gör nog inte heller saken så mycket bättre. Kan tänka mig att folk uppfattar oss som oseriösa och sexistiska, men det får ju stå för dem. Vi har aldrig brytt oss särskilt mycket om vad andra tycker. Vi kör vårt race liksom.

4. Här i Sverige så kanske det inte är så många som vet om det, men ni har faktiskt fått en hyllningsskiva tillägnad er. Ni har liven i många sammanhang utmålats som “Goregods” och verkar vara ett respekterat och hyllat band inom undergroundkretsar världen över. Är ni stolta över att vara förebilder och trivs ni med det faktum att ni är ett av Sveriges längst levande grindcoreband?
Nja, kan inte påstå att jag är så värst stolt över att folk kallar oss goregods, men det är klart att det är kul att folk orkar bry sig om att lira in REGURGITATE-covers och ett det finns de som t.o.m. pallar att styra upp en tributeplatta.
Att vi är ett av de första grindcore-banden i Sverige är våt också rätt kul. Men som sagt, det är ju inget vi går runt och gottar oss åt varje dag.
Faktum är att det inte spelar någon roll om bandet i fråga har funnits längre än ett annat, huvudsaken är hur bandet i fråga låter idag och inte hur det lät för 5 år sen. Kolla exempelvis på band som SAYYADINA och ASSEL, de har inte funnits speciellt länge men fan så bra de är!

5. Era texter verkar ju onekligen vara inspirerade av bandet framför de andra, nämligen CARCASS, om jag får säga det själv. Men i ärlighetens namn har jag nog inte läst någon lyrik med er. Så här kommer frågan; finns det några texter överhuvudtaget?
Är det ett medvetet drag att inte ha med ett textblad i skivorna? Kanske för att lyssnaren ska engagera sig i att på egen hand försöka tyda budskapen i gurglet? Som ett knep för att ta lyssnandet till en högre nivå. Jag har försökt, men utan större framgångar. Så snälla, kan du stilla min gorehunger med några smakprov ifrån den patologiska verkligheten, där uppfläkta köttstycken och ruttnande inälvor är en del av vardagen?
Jodå, visst finns det texter, men bara till andra plattan “Carnivorous Erection”. Eftersom pitchen gör att man inte hör ett skvatt av vad jag gurglar fram så är det ju ganska så meningslöst att spendera en massa tid på att skriva texter. Texterna till den skivan är skrivna av folk från EXHUMED och VOMIT SPAWN. Eftersom jag är en usel textförfattare så kände jag att det vore bättre att anlita folk som kan sin sak.
Ärligt talat så har jag totalt släppt gorebiten för ett bra tag sedan. Det känns jävligt uttjatat och nördigt, och jag är inte heller det minsta intresserad av gorefilmer och snuff. Så tyvärr blir det inget smaskigt uttalande från min sida.

6. Vi spinner vidare på textdelen för att reda ut en del oklarheter inom branschen. Det är nämligen så att ibland då jag läser goretexter så brukar jag för det mesta sitta och fnissa högljutt för mig själv. Alltså, kan det inte finnas en risk i att det blir någon underlig komik utav det hela? På samma sätt som jag tycker en del blackmetal också inbjuder till bubblande skrattfester. Vad är din inställning till hela goreprylen?
Som sagt, gore är så jävla uttjatat som det kan bil och jag spyr verkligen på hela goregrindscenen. Det finns fan inte ett enda band som är värt att nämna. Visst kan det vara kul att läsa goretexter ibland. Men jag säger det igen; det är fruktansvärt uttjatat och nördigt med gore and splatter!

7. Det minst sagt uppseendeväckande omslaget som pryder “Carnivorous Erection” är ju målat av den kontroversielle amerikanske konstnären Wes Benscoter. Fick han fria händer att designa det, eller hade ni några egna idéer för hur det skulle se ut?
Hur har responsen varit på “konstverket” än så länge? Om jag får gissa så har många sköra personligheter tappat fattningen då de sett det. Faktum är att vissa länder rätt och slätt har utfärdat ett importförbud för plattan och det säger väl det mesta…
Fria händer helt klart. Det sjuka var att vi inte hade några som helst idéer och helt plötsligt dök det bara upp ett mail med en bild på vårt omslag med titel och allt. Så det verkade ju helt klart som att någon på Relapse, eller Wes själv hade kommit med ett förslag på en bild när han fick se låttitlarna till plattan.
Har inte hört så mycket kommentarer angående omslaget, men de jag hört har mestadels varit positiva, men då har ju dessa kommit från folk som diggar såna typer av omslag.
Rikard från GADGET berättade om nån brud som hade lackat rejält och rivit sönder bookleten når hon fick syn på den. Såna grejer är jävligt sköna att höra, hehehe!

8. Ni har ju varit ut på en Europaturné för en tid sedan, kan du berätta några fina minnen? Fick ni tillfälle att besöka, eller kanske till och med spela, i någon squat? Hur var det, mycket hundar och nedrökta crustpunx eller är det bara en fiktiv bild av hur det kan se ut på en spelning?
Förresten, hur kom det sig att ni fick problem med tullen då ni skulle in till Schweiz? Blir det ofta krångel med myndigheter och liknande som sätter käppar i hjulet då man som band är ute på turné?
Jag antar att du syftar på Grindcore Knockout-turnén i somras? Den var helt okej förutom att vi fick en jävla massa trubbel vid den schweiziska gränsen där de hittade all vår distro. Det var bara att rensa våran van på typ ALLT och bära in skiten i ett rum där de gick igenom allt och räknade alla skivor, kassetter och t-shirts. Sen var det bara att plocka upp feta pluskan och dega. De fick för sig att vi hade ljugit när de frågade ifall vi hade något att deklarera. Ingen av oss hörde denna fråga så det var ju typ 9 pers mot tullmiffot. Men det spelade tydligen ingen roll, vi hade brutit mot den schweiziska lagen och blev bötfällda. Passen snodde dom så att vi inte skulle kunna åka tillbaka in i Tyskland utan att pröjsa avgiften på ca. 1400€.
Som tur var hade ena snubben i SUPPOSITORY hälften av pengarna i cash och Glenn betalade resten med sitt Amexkort. När allt var betalat drog vi tillbaka in i Tyskland och deppade fett, hehehe. Vi hade nämligen aldrig hunnit åka till spelstallet den dagen eftersom det drog ut så jävligt på tiden i tullen. Problemet var ju att holländarna (SUPPOSITORY) vi åkte med hade sin prislista liggandes helt öppet i bagageutrymmet. Så när tulltjänstemannen öppnade dörrarna så var det ju självklart listan han såg först, då fattade han ju liksom vad det var frågan om.
Annars var det en riktig guldturné. Vi träffade mycket roligt folk och självklart så lirade även goregudarna på ett par riktigt skitiga ställen med hundar som sprang runt benen på oss och tiggde efter käk. Fy fan va grisigt. Hundbajs fanns del gott om också.

9. Då jag var nere i Stockholm i början av sommaren så stötte jag på många människor som gick runt och sålde en tidning som hette “Situation Stockholm”. Tyvärr så hade jag inga pengar på mig så jag kunde inte handla ett exemplar, men vad jag har förstått så är det en tidning gjord av hemlösa och säljs av och till förmån för hemlösa. Vad vet du om den och om den verkliga situationen för hemlösa?
Har du märkt av och fått ta del utav den omtalade bostadsbristen i Stockholmsområdet?
Jag har ingen koll alls, men jag vet att det finns natthärbärgen så att ingen ska i alla fall behöva spendera natten i kyla eller regn. Dock är det ju också som så att vissa hemlösa som inte har någonstans att bo hellre spenderar pengarna de har på sprit och droger istället för att betala härbärget. Äh, fan vet jag…
Näe, jag har inte blivit drabbad av bostadsbristen som råder här just nu.

10. Stockholm har så vitt jag vet en stor och välfungerande hardcore/punkscen. Med spelställen som Vita Huset och Kafé 44, så kan det inte råda brist på speltillfällen för ett band i området. Med många rikskända akter såsom SAYYADINA, BRUCE BANNER, BURNING KITCHEN, SECOND THOUGHT, ARSEDESTROYER och många flera så kan det inte heller råda någon brist på band.
Men enligt vad jag har hört så lider också scenen av en stor brist på engagemang bland den största delen av involverade människor och det är egentligen bara en liten skara som engagerar sig i konserter, demonstrationer, protester och liknande. Tycker du det stämmer eller är det bara lösa uttalanden ifrån avundsjuka människor?
Det stämmer nog jävligt bra, men jag är inte rätt man att gnälla för jag bryr mig inte särskilt mycket om att förbättra saken.

11. Den första skivan jag hörde med er var “Carnivorous Erection” och jag blev minst sagt överväldigad över det brutala och kompromisslösa manglet. Men senare då jag köpte några singlar så slaknade erektionen med några centimeter om man säger så…
Man kan ju konstatera att merparten av era nyare splitsinglar verkar vara inspelade i replokalen där det inte har varit tal om några kvalitetshöjande faktorer som mixning och producerande. En del band som ni delar utrymme med verkar inte heller ha satt ribban särskilt högt vad gäller framställande av bra musik. Satsar ni på kvantitet framför kvalitet, eller finns det något annat som jag inte riktigt har förstått än? Läste i någon gammal rutten intervju med dig att du verkade, i motsats till de flesta jag känner, njuta av det rackliga ljudet…
Det stämmer bra det. Det mesta vi spelat in har inte varit något vidare faktiskt och det beror nog på att vi har lirat in allt material till alla split ep’s i diverse replokaler. Helt enkelt för att vi inte haft varken lust eller råd att gå in i en studio för att bränna av ett gäng låtar till en ep. Man ska ha rätt bra prylar eller rätt mycket flyt för att få till ett schysst ljud i en repa. När det gäller mig så handlar det inte om kvantitet utan jag tycker det är coolt att splitta ep’s med band vi känner eller diggar musikaliskt. Men det är klart, det har ju blivit ett gäng mer eller mindre kassa släpp genom åren som känns rätt onödiga.
Det där med att jag gillar dåligt ljud stämmer fortfarande, men då snackar vi dåligt ljud i bra bemärkelse. Alltså; en grindplatta kan ha ett jävligt kasst och klent ljud jämfört med professionellt producerade plattor, men på ett grymt sätt.

12. Det är svårt att bortse från det faktum att era konvolut och lyrik ofta tenderar att vara kvinnoförnedrande, sexistiska och inte sällan anspelar på sado-masochism, våld och övergrepp. Är det så enkelt att ni vill vara så provokativa, äcklande och kontroversiella som bara möjligt. Eller kan man säga att de ska fungera som en språngbräda för att lyssnaren ska få upp ögonen för den brutala och stundtals groteska verklighet som finns utanför?
Gore- och splatterimagen har ju hängt med genom åren och det är ingen som har orkat brytt sig om att ändra på den. Men det är ju inte så att vi sitter hemma och försöker komma på så äckliga och våldsamma texter och låttitlar som möjligt bara för skojs skull. Det är snarare så att när det är dags att komma på låttitlar så blir det lite panik, då tar man lite vad man har och snor en massa från andra band. Hehehe. Men jag kan glädja dig och alla andra punx och sxe-folk som läser denna intervju att det är slut på goret och kvinnoförnedringen nu.
Som jag sa tidigare, de känns så jävla uttjatat och träligt och jag känner att jag inte längre kan stå för det heller.

13. Då jag besökte eran hemsida så läste jag att VAGINAL MASSAKER till skillnad ifrån era andra alster skulle vara fokuserade på politik. Värt att nämnas är att ni också har spelat in en cover utav det alltid lika politiska mincecorebandet AGATHOCLES. Hur kom det sig och törs man hoppas på att REGURGITATE kommer att använda sig utav samhällskritiska texter någon gång i framtiden?
Låttitlarna käre vän, inte texterna. Texter började vi köra med så sent som på ‘Carnivorous Erection’.
Hahaha, ja det var ganska så lustigt och inte minst pinsamt, men va fan. Skitsamma. Jag är fortfarande jävligt nöjd med inspelningen och sen om låttitlarna är pinsamma det skiter jag i. AGATHOCLES-covern lirade vi endast in för att jag och Ubbe diggar låten (nja, mest jag, för hade inte jag kommit med idén så hade vi nog inte lirat in skiten) och inte för att vi tycker att de har ett bra budskap etc.
Att REGURGITATE kommer att bli ett politiskt engagerat band med politiska texter är ungefär lika sannolikt som att DS-13 skulle splitta en Lp med COCK AND BALL TORTURE. Nämen liksom, politik är inte våran grej alls. Inte min i alla fall. Jag är helt ointresserad och bryr mig inte ett skvatt om vad som händer och det kanske är synd, men så är det i alla fall. Och va fan ska man skriva om som inte redan har skrivits om? Det blir ju bara en kass kopia av vad andra band har tagit upp. Det känns inte rätt helt enkelt.

14. Till skillnad från Earache och Nuclear Blast så verkar ju Relapse vara ett rätt schysst och pålitligt skivbolag om jag får säga det själv. Känns det bra att ligga på ett av de största mangelbolagen? Feta lönecheckar att hämta ut varje månad eller?
Jaha? Jasså? Så har i alla fall inte jag upplevt det hela, men jag kanske har helt fel. Undrar i sådana fall varför det tog dem mer än ett halvår att pröjsa oss för “Carnivorous Erection”? Undrar varför de typ aldrig svarar på mail? Undrar varför de inte skickar en test cd-r på mastringen de har styrt upp? Undrar varför de jiddrar om att vi inte ska mastra våran senaste inspelning har i Sverige, utan att Scott Hull (AGORAPHOBIC NOSEBLEED) ska mastra skiten i USA till en mindre penning. Undrar varför typ alla band man känner som ligger på Relapse dissar dem fett och kallar dem för rip-off???
Det där vara bara några punkter jag kom på i all hast, kan säkert komma på fler men va fan tjänar det till?
Du Anders, det känns superbra att vara ett Relapse-band med världens mest rövknullade kontrakt.

15. Ni är väl inte direkt några ungtuppar inom manglat om man säger så, men är det fortfarande 100% thrash på stereon eller lyssnar du på andra mindre obskyra musikstilar vid sidan om manglat?
Personligen så diggar jag t ex KENT som fan. Svinbra texter och svinbra musik. Men det känns ju inte så lockande att skylta med det pga alla jävla popmänniskor som tjatar om skiten. “Hagnesta Hill” = en stor influens för REGURGITATE, eller är “Isola” det givna valet i jakten på blastbeats?
Personligen lyssnar jag inte alls lika mycket på mangel som jag har gjort förut, men visst finns det riktigt bra rens jag gärna lyssnar på. T ex nya HELLNATION-plattan, fy fan så bra den är!
Gillar även band som MY OWN LIES, STACK, 9 SHOCKS TERROR, REALIZED, GBN, SAYYADINA Och ASSEL. Men också en hel del hip-hop och dubreggae. Johnny Cash är inte helt fel han heller. Gällande KENT så är det inte direkt kasst, men ingenting jag skulle spendera pengar på.

16. Bland era medlemmar som har kommit och gått genom åren så märks några celebra namn som Stjärnvind som trummar i ENTOMBED och den något mindre kände Terje som spelar i ARSEDESTROYER. Erat senaste tillskott till bandet är den hitflyttade amerikanen Glenn Sykes som spelar bas. Hur kom ni i kontakt med denne herre? Har han tillfört några nya idéer till låtsnickrandet?
Glenn och jag lärde känna varandra genom e-mail. Och när jag och min sambo reste till USA för ett par år sedan erbjöd sig Glenn att låna ut sin lägenhet till oss under vår vistelse, vilket var mycket generöst av honom. Sedan träffade min sambo sin polare i New Jersey, som även Glenn träffade och så småningom så blev de tillsammans. Allt slutade med att Glenn flyttade hit och i samband med flytten så slutade Terje i bandet. Han tyckte det var för dyrt och kallt för att åka till Rostock i norra Tyskland och göra ett par gratis-gig över en helg i Februari. Då kollade vi med Glenn ifall han hade lust att börja spela med oss och ett par rep senare kunde han hela vår repertoar inför Tysklandsresan.
Glenn har tillfört en hel del till nya plattan och till split-12″an med SUPPOSITORY (som inte är släppt ännu). Till skillnad från Ubbe så lyssnar Glenn mer på hardcore än metal (ingen diss där Ubbe) och det gör att vårt sound har ändrats ganska så mycket jämfört med förra albumet. Nu blandas Glenns hardcoreinfluenser med Ubbes riff, vilket gör att det blir en mycket trevligare blandning nu. Även Jocke har gjort ett och annat riff på nya plattan som passar som handen i handsken i just de låtarna.

17. Jag tycker att ni har lyckats bryta det onda mönstret som många grindare haft det otäcka nöjet att praktisera, nämligen att efter ett par år och ett par syndigt bra plattor, blekna bort och blir rätt tama. Tänker mest på CARCASS som efter “Symphonies Of Sickness” tappade stinget likaså NAPALM DEATH efter “From Enslavement To Obliteration” och BRUTAL TRUTH efter “Extreme Conditions”. Förstår ni mönstret, eller är jag en pantad loser som inte begriper mig på “musikalisk mognad”?
Är det så att Den Naturliga Evolutionen gör de förr så mangelhungriga bestarna trötta och likgiltiga till thrashet? Hur gör ni för att inte tappa greppet om blastbeatsen? Några hemliga piller som får er att känna lika stor tillfredsställelse efter en lyckad grinddänga som då ni började spela?
Öh, näe jag orkar inte svara på den frågan. Jo, det gör jag… Visst är det väl lite trist, men det vore ju faktiskt ännu tristare ifall CARCASS satt och harvade prick samma pryl som de gjorde för 10-11 år sedan. Det gäller även NAPALM DEATH och BRUTAL TRUTH.
I dagsläget finns det ju så många andra band som är mycket bättre än vad dessa band nånsin har varit enligt mitt tycke. Jag tycker vi har utvecklats också, men kanske inte på samma sätt som ovanstående band gjort. Det verkar ju vara en ganska naturlig del när man håller på med musik, att utvecklas alltså. Sen om det är till det bättre eller till det sämre är ju en annan fråga.

18. Jag måste säga att erat senaste verk “Hatefilled Vengeance” var en riktig kalaspingla. Jag tyckte också att ljudet inte var lika “fett” som på “Carnivorous…”, men en del verkar gilla den nya ljudbilden bättre, så det kanske är en smaksak. Vad tycker du själv, nöjd och belåten eller?
En anmärkningsvärd detalj var dock att den mörkare gurgelsången lös med sin frånvaro, lite mystiskt för den har jag alltid gillat skarpt. En del fans verkar vara så desperata i bevarandet av den mörkare sången att de har slängt ut sig uttalanden i stil med “Utan gurgelsången så kommer det att bli två NASUM…“, angående erat nya material. Vad tycker du om dessa uttalanden?
Jag är helnöjd med ljudet och andra halvan av inspelningen. De tio första låtarna innehåller ju enbart pitchsång som är fruktansvärt otajt och släpig. Resten är helt okej men dock jävligt otajt (pratar om sången nu alltså).
Mmm, jag har också hört och sett dessa uttalanden och jag bryr mig inte det minsta. Huvudsaken är att vi själva är nöjda och diggar skiten, sen är det bara ett plus om andra delar vår mening. Visst kommer vi att torska en hel del “fans” (om det nu finns några kvar, ha!), men det är det värt. Helt klart. Grisgurgelpitch är ett minne blott i REGURGITATE! Sen kan man ju alltid hoppas att andra som inte har brytt sig om oss förut kommer att mjukna lite när de hör det nya materialet.
Men att vi skulle låta som NASUM tycker jag är helt mongo. Helt andra typer av riff, andre låtstrukturer och annat ljud. Sen att vi har lirat in i samma studio kanske inte gör saken bättre. Men va fan…

19. De flesta som känner till er har nog skapat en bild av er i bandet som rätt dryga porrskadade metalheads, som inte “bryr sig” om så mycket alls förutom att mangla. Är det den nakna sanningen om er gossar, eller har ni några dolda talanger som inte skyltas med? Anarkister? Socialister? Feminister? Veganer? Spä på nu, var inte blyga…
Hahahahahaha!!! Ja, jag är porrskadad som fan. Gör inget annat än att glo på fitta hela dagarna, drömmer om feta silikonpattar och onnar till bilder av brudar som blir påsatta i röven. Näe, möjligtvis metalheads som inte bryr sig så mycket om att vara pk osv. Men porrskadade vete fan.
Men vem vet, jag kanske är skadad som satan, har 4 original-porrfilmer på vhs och en porr-dvd. Shit vad skadat och crazy alltså!
Seriöst. Skadad eller ej, jag skiter i vilket!

20. Det verkar ju onekligen som att live-delen börjat klaffa först på senare dar, med inplanerade Sverige, Finland och Usa-turnéer framöver. Varför denna plötsliga och skarpa kontrast till 90-talets spelningstorka? Känns det som om ni är mer ett “riktigt” band nu då det inte bara manglas i studion?
Törs man hoppas på framträdanden i de nordligare delarna av landet?
Yes, för att kunna lira live så krävs det ju som bekant att bandet repar åtminstone en gång i veckan och det är vad vi har gjort det senast året. Liveframträdandet började ju med en 100% flopp i Tyskland på Fuck The Commerce 2001 (Nä förresten, vi lirade på 44:an någon månad tidigare, det giget sög också).
Efter den spelningen hade vi redan ett gäng gig inbokade så det var ju bara att skärpa till sig och börja repa ordentligt för att inte göra om samma misstag igen. Giget efter i Tjeckien gick väl bättre men långt ifrån bra. Sen i oktober 2001 drog vi iväg på en Tysklandsturné med SKRUPEL och ENTRAILS MASSACRE som gick mycket bättre än både FTC och Obscene Extreme-gigen tillsammans, trots att vi hade Terje på bas. Vi har väl börjat fatta att det är riktigt kul att lira live helt enkelt.
Visst är det så att REGURGITATE känns mer som ett riktigt band och inte bara ett studioprojekt som det mer eller mindre har varit förr i tiden. Om det är någon som vill fixa en spelning med oss i norra Sverige så är det bara att höra av sig, vi är öppna för alla förslag.

21. Till min stora förtjusning kunde jag också läsa på hemsidan att ni än en gång hade planer på att fästa några smutsiga stycken på rullband i den rikskända mangelstudion Soundlab. Vid skrivande stund så borde den faktiskt precis ha genomförts och vara avslutad. Berätta alla smaskiga detaljer runtomkring den. Hörde ryktas om att det skulle finnas lite mer “annorlunda” prylar i låtarna. Har den gode Mieszko skött sitt jobb bakom rattarna till belåtenhet? Kan vi räkna med att Relapse kommer att släppa mästerverket inom en snar framtid?
Mmm… det stämmer. Vi blev klara för en dryg månad sen. Allt gick som på räls och jag måste väl påstå att Mieszko gjorde ett klart godkänt jobb sånär som på några missar här och där i mixen. Men skitsamma, det kanske går att styra upp vid mastringen. När jag först fick höra inspelningen drygt en vecka efter att jag och Glenn drog därifrån så var jag inte alls nöjd. Tyckte det mesta lät skit och överproducerat, men efter ett gäng lyssningar har jag helt ändrat åsikt. De nya låtarna kan väl jämföras till viss del med de 8 sista på “Hatefilled Vengance” fast de nya är klart mycket bättre och mer genomtänkta (fan va pretentiöst). Mer blandning denna gång. Vissa låtar är mer punk och hardcore och vissa mer metal. De snabba bitarna finns dock kvar och det går fortare än vad vi nånsin har spelat.
I och med att vi inte alls vet när vi ska mastra så kan jag inte svara på när den kommer att släppas. Men förmodligen blir det väl någon gång nästa år, typ till sommaren eller nåt. Omslag och sånt har vi inte alls börjat tänka på ännu. No Tolerance kommer i all fall att släppa vinylversionen strax efter att cd:n släppts av Relapse.

22. Okej, nu har jag nog fått med det mesta jag ville få reda på om er gossar. Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna, det uppskattas mycket. Kanske vill du avsluta intervjun med att ställa en fråga till A.M.T.F.-redaktionen?
Nä, det är bra för min del. Tack för intervjun!